Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
tobbe75

Mariner 40hk -80 varvar inte upp

Rekommendera Poster

Hej,

Detta är mitt första inlägg här.

Har sett att det verkar finnas en hel del kunskap här och jag hoppas att någon kan ge mig lite tips.

Min motor startar jättelätt och går bra på tomgång, men när jag gasar vill den inte varva upp så myycket utan den typ bara bröölar.

Har fått tips av en verkstad där jag hade den inlämnad att det var cdboxen som var paj. Så jag köpte en ny cd box för 2500 kr men motorn går inte bättre för det.(trist).

Jag har kollat så att inte membranen i bränslepumpen är trasiga. och gnista ifrån tänstiften får jag. Tändstiften är lite blöta.

Motorn är 2 cylindrig och har en förgasare.

Vad har ni för tips, tacksam för svar

en nybliven båtägare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla över hela bränslesystemet från tanken inkl inne i tanken, slangarna, bensinblåsan och snabbkopplingarna. Du måste vara rimligt säker att den kan få bensin i tillräcklig mängd när du skall dra på.

Kolla även om du hittar luftskruven. Den sitter på förgasaren och är i regel fjäderbelastad. Skruva in den helt (sista biten försiktigt så du inte trubbar till nålens spets). Räkna hur många varv du kunde skruva in.

Fabriksinställningen är troligen 1 1/2 varv utskruvad.

Vid behov skruva ut 1/8 varv i taget med provkörning emellan tills motorn inte tvekar vid gaspådrag.

Sen finns ju alltid risk att du har skit i förgasaren och då är det antingen rengöring med CRC förgasarrengöring med förgasaren sittande kvar på motorn eller om det inte hjälper isärtagning och grundlig rengöring samt blåsa rent med tryckluft.

Flottören i förgasaren kan också ligga i lite fel läge och behöva justeras enl specifikationen.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 10 augusti 2007 | 01:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa med fräsch bensin med K-sprit i och töm förgasaren (för att få bort ev vatten). Om inte det hjälper så tror jag också på skit i förgasaren. Utgår ifrån att du har testat med nya tändstift?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för svaren, har nu tagit bort förgasaren och skall rengöra den.

Har ej testat med andra tändstift då jag ansåg att de gav bra gnistor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltema har en tändningsprovare för 30 kr, artnr 15-142, om du skulle behöva.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, nästa steg blir nog att köpa tändningsprovare.

har nu tagit isär förgasaren och blåst rent, samt bytit alla torra vakuum slangar. Köpte även ny bensin och slängde i en flaska förgasarrengöringsmedel. Motorn går fortfarande dåligt vid höga varvtal....

Kan det ha kommit in vatten i vevhuset lr nåt?

Innanför kåpan låg det något som nästan ser ut som ett flöte lr droppe med ett hål i. Den är svart och röd och det går en svart kabel ifrån den, vad kan det vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innanför kåpan låg det något som nästan ser ut som ett flöte lr droppe med ett hål i. Den är svart och röd och det går en svart kabel ifrån den, vad kan det vara?

Vad är det för material i flötet/droppen? Storlek?

Svarta kabeln är det en elkabel?

I änden på svarta kabeln finns det nån hon- el hankontakt?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är en elkabel ifrån den.

Den är väl ca 5 cm lång och 5 cm bred och 1 cm tjock. Hålet är ca 1 cm i diameter. Det är tre piggar i hålet.

Senast ändrad av tobbe75 | 10 augusti 2007 | 21:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dert man ser är i plast och ena halvan är röd andra svart. Ingen kontakt i änden, bara en skalad elkabel.

Senast ändrad av tobbe75 | 10 augusti 2007 | 21:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...