JuggeM 1 Postad 9 Augusti , 2007 hej, oljiga stift efter ca:5-10tim. Tohatsu 70hk (M70C), startar då segt, lite trög runt 1800rpm. efter byte av stift är allt ok igen. ( NGK B8HS-10 ) trollar ej, marsch fart och wakeboard, ibland fullfart. någon ide ? /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Augusti , 2007 Vilken årsmodell på din Tohatsu 70? Har den oil injection system? Eller blandar du marin 2-taktsolja själv i bensintanken och i så fall hur många procent olja? /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 9 Augusti , 2007 Tack för svar, 2006:a, förgasare, separat olja, ej blandad i tanken. /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Augusti , 2007 Är den inkörd än? Har den körts in enl handbokens inkörningsprocedur? /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 9 Augusti , 2007 ja, jag var väldigt noga. extra olja i tanken, och enligt bruxen. tidsschemat. efter första säsongen ( förra sommarn ) lånade polarn båten för fiske ( september ). dagen därpå startade den inte förrän han bytt stift ( på min inrådan ). den har gått ca: 15 tankar kanske, 300liter soppa./Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Augusti , 2007 Kan det vara luftskruven på resp förgasare som står lite för mycket utskruvad? Prova att skruva in luftskruven på en förgasare och räkna varven - vad blev det? Ta reda på hur många varv den skall vara utskruvad enl fabriksinställningen. Skruva ut den skruven du var på och skruva så den får samma inställning den hade innan. Prova att skruva in 1/8 varv på varje förgasares luftskruv och se om det hjälper. Provkör. Om det behövs skruva in ytterliggare 1/8 varv. Den skall gå snålare när du skruvar in skruven men skruvar du in för mycket kommer den att tveka när du drar på och då får du skruva ut igen. Kolla på sprängskisser på Tohatsu M70C här så hittar du nog luftskruven (idle mixture screw), förmodligen skruv 1-13 i bilden. Sprängskisser här: http://www.maxrules.com/partscatalogmenu.html Fast egentligen borde väl din marinhandlare fixa problemet på garantin. /Bo Senast ändrad av bossee | 10 augusti 2007 | 01:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 10 Augusti , 2007 Tackar för alla tips. jag har kontaktat handlaren, får nog svar på måndag. de har varit väldigt seriösa tidigare. tills dess pillar jag inte på några skruvar, jag har inte de motorkunskaperna, men jag har ju garantin :-) tack ! Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 24 Augusti , 2007 fick svar från Marinhandlaren.- Min rekommendation är att köpa en bra olja, ej typ biltemas utan använda utombordar oljor.hur ?, f-n, han visste/gissade att jag kört på biltemas 2takts olja. kan det vara galet att köra på den oljan ? /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tervo 0 Postad 25 Oktober , 2007 Hehe, jag har en likadan motor fast en 07:a på min Höga Rodd 510 och jag har precis kört in min. Den sluddrar lite fortfarande men det kommer ge sig om ett tag.Min återförsäljare sa att man absolut inte ska köra nya 2-taktare på Biltemas olja. Du ska använda Penzoils utombordsolja om du kan få tag på det. Den är blå och förbannat bra.Du kan mycket väl ha felet där.Ska köpa nya tändstift till min också. Körde första tanken på extra olja så man måste rensa de två andra tankarna därefter genom att gasa mer och mer. Så nu har jag kört runt 20 timmar med båten och dags att byta tändstift för första gången. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 25 Oktober , 2007 Enligt en auktoriserad Tohatsu-verkstad så är Tohatsu 70 & 90 TLDI kodade i databoxen att inte fungera helt optimalt för än efter drygt 20 timmar. Alltså ytterligare 10 timmar efter de första rekommenderade 10 timmarna som krävs för inkörningsperioden. Minns inte exakt vid vilket timtal om det är 20 eller 25 timma, men däromkring är det i alla fall om jag minns rätt. Det betyder att efter dessa 20-25 timmarna så är det en slags spärr som släpper vilket gör att man då får lite mer kraft, en jämnare gång och bättre olje/luftblandning. Skillnaden är knappt märkbar för föraren utan är mer en grej för motorn. Efter ca. 25 timmar är det lämpligt att byta tändstift. dvs. efter det att motorn ska gå optimalt. Efter detta ska tändstiften förbli torra även om man kör väldigt mycket i trollingfart för det tål TLDI-motorerna väldigt bra. Men trots att de tål det och fungerar bra i trollingfart så kan det vara bra att avsluta körningen med högsta hastigheten någon minut efter en lång trollingtur för då rensar man ur lite när motorn får jobba lite. Behövs egentligen inte men kan ändå vara bra att göra för säkerhets skull. När man sedan förtöjer båten för att gå hem bör man låta den gå på tomgång minst 2-3 minuter innan man stänger av motorn. Men det gäller alla motorer på marknaden och inte enbart Tohatsu TLDI. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 15 September , 2008 Inga problem efter stiftbytet, kör fortfarande på Biltemas utbordarolja, samma motor. /jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser