Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
kallle

Snabbast Flipper 570 vs scantic 575 ?

Rekommendera Poster

hej fundera på köpa någon av dessa. scantic har ett mer v skrov tror jag medans flipper mer plant, flippern gå snabbare av dessa va?

tänkte ha en 90 hk på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på Flippern p g av dess plattare botten. Men helt säker kan man inte vara.

Det är ju mer än bara bottenvinkeln som avgör hur fort en båt går. Steglister (t ex antal och placering)är en annan faktor.

Flippern har ju den s k stegstabilisatorn som fungerar lite som ett trimplan och ger en lyftande kraft i aktern i lägre farter och planingströskeln minskas, och i högre farter skall det ge lite lägre friktionsmotstånd i vattnet.

Men så får man ju väga in att det troligen blir hoppig färd i lite orolig sjö med Flippern p g av dess mindre V-form.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

flipper 570 har samma skrov som 575 ?

kommer ha den i havet. kan man komma upp mot 40 knop tror du?

flippern verka snyggare ute och inne, känns bättre kvalite oxå för den delen. ha kiollat lite på örnvik 535 oxå men känns lite gammal i modellen

plus lite för liten

Senast ändrad av kallle | 10 augusti 2007 | 00:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enl de uppgifter jag har så ändrades inte skrrovet från Flipper 570 till 575. Det är mer inredningen som fick en ansiktslyftning.

Det står i div tester att med 70 hk nådde man ca 30 knop.

Med 90 hk gissar jag att du landar på ca 35-37 knop.

Men tror det kan bli svårt att nå 40 knop, kanske med stålpropeller och hissad motor för bästa fart och lätt lastad.

Du behöver nog 100-115 hk för att passera 40 knop utan för mycket justeringar av propeller, hissning osv.

Men det beror ju på vilken 90 hk du tänker hänga på.

En gammal trött 90 hk eller en nyare lite piggare?

Kanske en helt ny som Evinrude E-Tec 90, Optimax 90 el Tohatsu 90 TLDI? Eller har du tänkt dig en 4-taktare - vilken?

/Bo

Senast ändrad av bossee | 10 augusti 2007 | 01:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Det skiljer lite på 570 o 575.

570 är 5,65m x 2,15m och 575 är 5,7m x 2,2m att 575án är 50kg tyngre.

från och med 82 eller möjligen 83 sitter motorn 10 till 15cm längre ut än tidigare modeller. jag skulle rekomendera en 83á eller nyare då det är ganska stor skilnad inuti i bak.

På tidigare modeller kan du inte ha bordet uppfält i bak och samtidigt gå förbi de främre stolarna utan att fälla ryggstödet.

(Jag har lite att jämnföra med då jag har tillgång till en 80, 83. 87 samt en 89á)

Med min 80á och en Mariner 90 -99 och ballistic stål har jag haft toppnotering på 37.0 knop mätt med gps förståss.

En annan sak som man kan tänka på är att vid en ev. försäljning så är nog Flippern mera lätt såld.

Mvh. //Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

visst vill man ha en 4 takt, men lite osäker om man få ha den i fred.

kommer står utomhus i stugområde. snor som tusan där på vintrana. så lutar åt en 2 takt tror jag. lika bra satsa på stort angående motorvalet. så man ej tröttnar på att det går för sakta. fart är ju roligt!

hade tänk lägga max 100

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

din 575a ser bra ut fredrik. gav du bara 50 för den med motor?

kanon pris

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Tackar.

Det är faktiskt inte motorn på bilden. Den motorn gick inge bra så den lämnade jag tillbaka. Nu sitter det en Mariner 90hk -99 på den. 

Svar nej. Det satt en gammal johnson 70hk som var monterad när båten va ny. Och jag har lagt ner ganska mycket jobb på båten. Ny relingslist Klätt om dynorna i fören ny el Svetsat en badstege (använt original fästena på babord sida). Renslipad botten och epoxi behandlad ny styrning mm.

Om intresse finns kan jag lägga upp lite bilder i min sjöbod.

Mvh. //Fredrik

Senast ändrad av 575fredrik | 10 augusti 2007 | 09:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...