Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Andy_Tierp

Evinrude 50hk, Båt 5 meter öppen styrpulpet. Inställning ProPulse?

Rekommendera Poster

Hej sötnosar. Jag har köpt en ProPulse då min gamla propp valde att donera en bit av sitt blad till sjöbotten efter påstötning. Nu har jag testat med en ny propp med justerbar pitch. Problemet för mig är att jag inte har någon varvräknare. Orginal sitter en 14 stigning som det ser ut. Motorn är en Mariner (Skrev fel i subjekt!) 50hk från mitten av 80 tror jag. Vad kan hända om jag kör på 16 stigning? Är det risk för övervarv eller tror ni att det går bra?

 

Jag vet att det är svårt att uppskatta men säg bara vad som faller er in.

 

Båt: cirkus 5 meter

Motor: Mariner 50hk (runt 85)

Propeller: ProPulse (6902)

Stigning: 16

 

Båten går finfint igen, gick lite rassligt med den gamla proppen.

 

Tacksam för alla svar!

 

Senast ändrad av Andy_Tierp | 09 augusti 2007 | 23:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den 6902 propellern från Propulse har:

 

Diameter: 10,4 tum

Stigning: variabel från 12 till 16 tum.

 

Du skrev inte vilken diameter din gamla propeller hade, du skrev bara stigningen 14 tum, men vi kan kanske anta diameter 10 tum ungefär.

 

Eftersom du nu vill ÖKA stigningen med 2 tum så varvar motorn MINDRE på fullgas.

Tumregel: 1 tum ändring i stigning ändrar motorvarvtalet på fullgas ca 150-200 varv/min.

 

Det som är det fina med Propulse är att du kan ändra bladvinkeln och därför justera för bättre acceleration (minska stigningen) eller för bättre toppfart (öka stigningen).

 

Du har nu ställt in propellern för bästa fart om du väljer stigning 16 tum (max stigning).

Går den bra och kommer upp i planing hyggligt snabbt så fortsätt du att köra med 16 tum stigning men det kan kanske vara kul att minsta stigningen 1 tum i taget och se vad som händer, den kanske går bäst med t ex stigning 14 tum.

Har du hastighetsmätare? Kanske kan låna nån handhållen GPS och kolla farten vid olika stigning? Vore ju ett rätt kul projekt så du sen vet vilken fart du kan räkna med vid olika stigning på propellern.

Sen kanske det kan hända att du vill dra nån vattenskidåkare eller så och då kan det vara bra att minska stigningen lite för att få bättre acceleration och lite bättre ork i svängar.

 

Lycka till.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 10 augusti 2007 | 00:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack bosse, nu har jag fått till det fint. Slutade med att jag körde med 15 stigning, motorvarven är lägre nu än förr, så den drar mindre sås. Men jag upplever den starkare ändå, kan det bero på att det är fyra blad på propulseproppen och det var tre blad på den gamla eller är det bara en känsla jag fått från nya grejjor? :)

 

//Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, fyra blad på propellern ger mer bladarea att arbeta med i vattnet så accelerationen kan bli bättre med en 4-bladig propeller jämfört med en 3-bladig.

Kul att du är nöjd med den nya propellern.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 12 augusti 2007 | 21:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...