Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Ironmountain

Olja läcker från oljestickan?

Rekommendera Poster


Hej
Jag ha en AQ170 eller en B30 som trycker ut olja genom oljesticks hålet.
Jag var ute på en tur förra helgen det var då jag uptäckte detta. Det verkar som den läckte ut ca 1.5 liter olja på 60 distans.
Har nu försök täta olje stickan med en packning men det verkar läcka ut lite fortfarande.
 
Är detta bara ett tätningsproblem med stickan eller är det något annat som orsakar att den trycker ut olja genom oljesticks hålet?
 
Hoppas på era kloka svar på vad jag kan testa för att råda bot på problemet.
 
\Henrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hade samma bekymmer i en bil, det var en kolvring som hade gått sönder, renovering av motorn!!!

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Henrik!

Troligen sitter din vevhusventilation igen,det läker alltid lite

kompretion förbi kolvringarna, som måste ventileras ut från vevhuset via vevhusventilationen.Den måste rengöras med jämna mellanrum.smiley-smile.gif\

 

Mvh.Sven-D.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att jag är lite novis.
Vart hittar jag vevhusventilationen och hur rengör jag den?
 
\Henrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Nu var det många år sedan jag mekade B30 men på B20 sitter den mitt på motorblockets vänstra sida (tändstiftsidan) det är en oval burk med en slang som troligen går till insuget,den skruvar du bort och rengör delarna i lacknafta,kolla även att anslutningen mot insuget är öppet (den kan koxaigen.

Mvh.Sven-D. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Hittatde den på en sprängskiss.
Ska rengöra imorgon så får vi se vad som händer.
 
Tack för hjälpen
\Henrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att det hjälper med rengöringen av vevhusventilationen, men det låter som att det är kompression i vevhuset och då har som sagt en eller flera kolvringar gett sig.

Ta ett kompressionsprov på motorn. Om det är dålig komp på en cylinder, testa att hälla i olja i cylindern och ta ett nytt kompressionsprov. Om du har bättre kompression med olja i cylindern så är problemet kolvringen. Då är det renoveringsdags...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


För att göra det enklare för sej kan man även skruva av oljepåfyllningslocket under gång och känna med handen om det puffar/blåser där. Om så är fallet kan man gå vidare med teorin att kolvringarna är problemet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har redan kollat med handen över oljelocket och kan inte känna att det flåsar något där. Men som sagt ska kolla vevhusventilationen ikväll och hoppas på att det är problemet.
 
\Henrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit i båten och gjort rent vevhusventilationen. Det var en hel del gegga där. Samt att röret från gummi grejen som är inne i flamskyddet verkade ha böjt sig. Böjde upp det lite så det fanns lite mer glipa för luft.
 
Åkte sen iväg på en liten tur. Åkte ca 1 timme och inte en droppe olja från oljestickan. Kors i taket så verkar detta löst problemet.
 
Tack 
\Henrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...