ulfa 2 Postad 9 Augusti , 2007 Lämnade in turbon för renovering och fick en hel del goda råd om skötsel av turbo och dieselmotor. Är dessa (nedan) något som ni håller med om? Och kanske även tillämpar? 1.) Tomgång i 5 min efter start innan belastning. 2.) Tomgång 2-3 minuter efter angöring (efter högre belastning) innan stopp. 3.) När man hastigt saktar ner kommer aktervågen ikapp och kan gå in i avgasröret och slå fram ända till avgaskröken med följd att det blir fukt i turbon. Varva därför upp lite granna på friläge för att bränna ur fukten. 4.) Starta motorn och låt gå på tomgång plus varva lite i 15-20 minuter varje månad året om för att undvika att turbon beckar igen. Ska man krypa in under den snötyngda pressenningen med startbatteriet under armen och starta upp motorn i 20 minusgrader? Inte att förglömma hinkvis med vatten till sjövattenkylningen....sedan får man dra runt vatten/glykol i systemet igen....verkar lite omständigt...då tar jag hellre med mig turbon hem och förvarar i garaget under vintern. Vad säger ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 9 Augusti , 2007 Vet inte hur en turbodiesel bör skötas även om jag misstänker att de tre första punkterna verkar rätt självklara och naturliga i mina öron. Punkt 4 har jag lite svårt att tänka mig vara så smart såvida den inte ligger i varmgarage, men jag kan inte uttala mig om det då jag själv har en utombordare som matas med bensin. Sä här handskas jag med min utombordare: 1.) Tomgång i 5 min efter start innan belastning. 2.) Tomgång ca. 5 minuter efter angöring (efter högre belastning) innan stopp. 3.) När man hastigt saktar ner kommer aktervågen ikapp och kan då sköljas in över motorbrunnen. För att undvika det så ökar jag farten en lite aning innan jag saktar ner helt. 4.) Under den sista båtturen på hösten vinterkonserverar jag motorn. Förvarar dena båt/motor inomhus i en temperatur som ligger strax över köldgrader. (Varmare än så vill jag inte ha det för att packningar inte ska torka ut.) Låter sedan motorn stå orörd tills det är dags för sjösättningen. Batteriet står på underhållsladdning hela tiden från torrsättning till sjösättning med en CRT-laddare. Dyvika och andra luftningskanaler står helt vidöppna och kapellet i kapellgaraget. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coronet24 0 Postad 10 Augusti , 2007 Hej Mina erfarenheter säger mig att alla tips du fick är riktigt bra. Sista punkten kan vara jobbig men nyttig. Tyvärr så är många som använder dålig olja därför beckar aggregaten igen, konservera med en riktigt bra olja ( typ Mobil 1 ) så slipper man problemet. www.osterblom.nu/coronet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hame53 0 Postad 10 Augusti , 2007 Pkt. 4, Ta ur impellern efter konservering (den skall du ju byta ändå...) så kan du köra en stund lite då och då, tills motorn kommer upp i värme. Då slipper du krångla med kylsystemet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser