Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Gäst Anders75

Varför ratten på höger sida?

Rekommendera Poster

Gäst Anders75

Jag har funderat lite på varför de allra flesta motorbåtar har ratten på höger sida. Enbart tradition eller? Eller kommer det av ordet styrbord, dvs på den sidan man styr. Har hört att ordet styrbord kommer av att äldre båtar hade styrman längst bak till höger med styråra.

Idag finns det väl annars knappast någon rationell anledning till varför ratten skall sitta på styrbords sida? Tänkte annars att i vägtrafiken är det ju ganska logiskt att ha ratten på vänster sida när det är högertrafik och tvärtom.

Har emellertid noterat att båtar tillverkade av Storebro har ratten just på vänster sida. Någon som vet varför?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att sitta till höger kan ju även ha att göra med att de flesta propellrar roterar åt höger och vill således få båten att luta vänster, brukar kunna vara ganska påtagligt vid övermotorisering. om man då har ratt, reglage, instrument etc. och sist men inte minst föraren på höger sida så väger det ju mot en hel del. en teori som jag har iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att man oftast har ratten på styrbord sida har ingenting med propeller eller motorer att göra. Denna tradition är äldre än så. Ordet Styrbord kommer från att man förr i tiden, på gamla fartyg, hade en styråra som var placerad på höger sida. Orsaken till att den inte satt på vänster sida berodde på att de flesta är högerhänta och det blev då mycket lättare med en mer naturligt ergonomi att styra om den satt på styrbord sida. Detta är förklaringen till varför det heter Styrbord att att ratten fortfarande sitter på den här sida är enbart av tradition.

Men...varför heter det då Babord kanske man kan undra? Jo, det är för att när man stod på styrbord sida och skulle hantera styråran så hade styrmannen automatiskt sin bak (häcken) vänd mot den motsatta sidan som då fick kallas för babord. Egentligen kommer alltså ordet Babord från människans bak (häcken) och borde då egentligen heta bakbord. Men det blev en slags förkortning så att det blev Babord. Det här låter kanske som ett skämt, och det var det kanske (antagligen) från allra första början, men det är faktiskt så det har gått till. Av tradition så är namnet kvar än i dag.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag föredra att sitta på styrbordssidan när jag kör motorbåt helt enkelt för att då har jag bättre koll på de båtar som kommer från styrbord, dvs de jag ska väja för.

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt... då fick man ytterligare info om varför saker och ting är som de är...smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He he...ja...jag har fått en direkt fråga om just detta vid några tillfällen tidigare men då muntligt direkt till mig. När jag då har svarat så har de flesta trott att jag skämtar eller driver med dem, men det är inget skämt. Men rätt skoj är det ändå! 2.gif\

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att ratten bör sitta till höger,men på min sitter den till höger nere,och till vänster uppe på flyan.(höger är styrbord, Vänster är Babord)..

Någon rimlig förklaring?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hört att den ursprungliga förklaringen till vänstertrafiken var att ryttare skulle möta varandra med den goda fäkthanden vänd mot den mötande ryttaren. Seden att möta till vänster är säkert gammal och det är inte otroligt att den även gällde båtar. Och visst är det fortfarande praktiskt att ha högerhanden fri när man styr med roder eller rorkult även om man kanske inte har värjan med sig i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

de är kanske bil-och inte båtfixerat och har dessutom ingen känsla för tradition:-) ?

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders75

Jag tror det beror på att Storebro vill verka lite bättre än alla de andra....

Hörs väl nästan på namnet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...