Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
sm7stu

gumilister+ läckage

Rekommendera Poster

Hej!

Vet någon var man får tag i nya gummilister till till fönster till en albin 25?? Eller om man köper det på meter vara. Eller hur fasen man tätar läckande fönster!? Har även upptäckt att skylighten läcker in även att det är tätat med silicon av marinan, ska man behöva ta väck den och täta om från början? Någon som vet om Albinhallen har lister?

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag är mitt uppe i ett liknande projekt på min Albin 25. Jag plockade bort en ruta för att kunna mäta gummilistens dimensioner. Jag kom fram till att Kuntzes karosserilist med artikelnummer 506.0505 bäst överensstämde med originalet.

Dessvärre visade det sig vara för svårt för mig att montera tillbaka rutan med den nya listen. (Trots rätta verktyg innhandlade på Bryggan). Jag var tvungen att begära assistans från lokala glasmästaren som med ganska mycket våld lyckades pressa in rutan. Dessvärre blev det inte tätt trots att ett proffs gjorde jobbet. Det läcker mer nu än före bytet. Lösningen lär vara pressa ner tätningsmedel mellan rutan och gummilisten. Det ska vara tätningsmedel som inte torkar. Samma sort som man tätar äldre sorters bilglas (ej limmade) med.

Berätta gärna hur det går för dig. Jag tar tacksamt emot goda råd och tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad va det för typ av verktyg du köpte på Bryggan till listerna?

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

ursäkta mitt sena svar, men jag har varit borta från internet under några dagar. 

Jag köpte artikeln som heter Verktyg för montering av glaslist Nr 05870. Pris 354 kronor. Finns på sidan 59 i katalogen eller på webben. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej !

Gör inget med sent svar!!! Bättre sen en aldrig :-)

Tack för infot!!

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på www.albin25.se -> Forum

Sök på glas, ruta och rutor så finns det mycket info.

//ulfa

Senast ändrad av ulfa | 23 augusti 2007 | 10:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...