Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
riksost

Yamaha 2-takt tappade orken, skakar

Rekommendera Poster


Jag körde min Cresent 435 med en klassisk Yamaha 2-takt från -89-90. Olja sköter den själv från behållaren och den var halvfull. Plötsligt när vi precis planat ut så låter motorn precis som en bil med övervarningsskydd. Den tappar ork och motorn skakar. Kör långsamt en bit och gasar på igen, den planar precis ut och samma sak igen, skakar och låter konstigt och tappar orken. Vi fick köra i 3 knop hem och motorn funkade utan problem i denna fart. Ser inga konstigheter någonstans... men vad kan vara tokigt? Hjälp mig. Tack på förhand.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det kan vara vatten i bensinen - testa att hälla i ett par flaskor K-sprit i tanken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för modell på motorn (antal hk)?

 

1. Kan ju vara varvtalsbegränsaren som slår till. Den brukar begränsa varvet till ca 2000 varv/min för att skydda motorn om fel detekteras som t ex överhettning eller nåt annat som den skall känna av.

Kolla i handboken till motorn vad den kan larma för och dra ner varvet.

T ex när byttes impeller (vattenpump) sist? Om den skulle vara dålig så att kylvatten inte kan cirkulera i kylkanalerna ordentligt bör det bli nån form av larm (ljud-/ljussignal) och varvtalsbegränsarenträda i kraft. Kolla även termostaten om det finns på din motor så den inte fastnat i stängt läge (du kan ta bort termostaten och prova utan den för felsökning). Termostaten kan man prova hängande i en ståltråd i en kastrull på spisen med termometer i. Termostaten skall börja öppna vid ca 50 grader och vara fullt öppen vic ca 60 grader.

 

2. Du kan ju pröva med ny färsk bensin från bensinstation (ej sjömack) så kan du nog utesluta om det är vatten i bensinen som är med och spökar.

 

3. Kan ju vara problem med bränsletillförseln men det är svårt att avgöra på din beskrivning. Du får försöka utesluta en sak i taget och jobba dig systematiskt framåt.

Enklast är att börja med de minst komplicerade och billigaste sakerna först.

Kolla att bensinen kommer fram till förgasaren/förgasarna och att du har gnista på tändstiftet/tändstiften och att de/den ser helt ut och har korrekt gap. Om dålig gnista kolla tändkablar och tändhatt till att börja med, ev byt till nya tändstift. Biltema har en tändningsprovare för 30 kr, artnr 15-142.

 

Kolla tanken inkl inne i tanken, slangar, bensinblåsan, snabbkopplingar på slangen och motorn osv.

Om det är OK men den fortfarande går dåligt kan man kolla på förgasaren/förgasarna och bensinpumpen kanske. Göra rent med CRC förgasarrengöring kan vara en åtgärd och om inte det hjälper man man behöva ta isär förgasarna för mer grundlig rengöring och blåsa rent med tryckluft. Bensinpumpen har ju också betydelse för om bränsle kommer fram i den mängd som krävs när du drar på, i bensinpumpen finns i regel gummimembran som kan bli kassa med tiden, då får man köpa nya membran helt enkelt och byta ut.

 

Kan ju även vara nåt elektriskt med t ex tändningen som inte är OK, men det kan man börja kolla på om ovanstående punkter inte ger nån bättring.

 

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 09 augusti 2007 | 11:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är 30 hk, tre cylindrar.

Jag tror du har rätt med något med temperaturen med tanke på att den drar på fint ända upp till planing och strax därefter börjar protestera.

Därefter lät vi den gå lugnt en stund och körde på igen och den protesterade.

 

Ska byta bensin, impeller och tändstift, sen leta mig fram enligt din lista.

Tack för bra information alltså!!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om du skall byta impeller kan det vara bra att kolla på sprängskisser på din motor. Det finns här:

 

http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx

 

Det är väl 30 LD(F) el ELD(F), eller 30 SD(F) el ESD(F) du har? (E=Elektrisk start, L=Lång rigg, S=Short/kort rigg, D/F=motorgeneration eller ev hydralisk uppfällning el liknande).

 

Försök åldersbestämma din motor, kolla på Marinshopens hemsida, Modellguide, Yamaha:

 

http://www.marinshopen.se

 

Årsmodellen skall vara en bokstav på ID brickan t ex F för 1989, D för 1990 (se tabellen).

 

/Bo

 

 

Senast ändrad av bossee | 09 augusti 2007 | 12:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar med bensinen och tändstiften,,, impellern såg jobbig ut. Blir det saltkristaller i motorn som det blev på kompisens Mercery 5hk? Det blev stopp i hans motor...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kör i saltvatten kan det bli det, ja.

Kolla åtminstone termostaten att den funkar.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde i sprit i tanken, bytte tändstift och körde runt en stund, strax gick den bättre och det sista lät den riktigt bra.

Tack för hjälpen!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det löste sig. Det var ju ett lagom besvärligt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar motorn fortfarande efter denna lösning? Påminner starkt om problemen jag själv upplever!

 

// Petsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...