Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
TheStaff

Propeller tips!

Rekommendera Poster

Hej!

Min Merc500 gör 24knop med 3st vuxna karlar i en ca 200kg tung sportbåt (Ockelbo T13), Borde det inte gå fortare? Propellern ser ut att ha en liten diameter. Jag har en större till min Evinrude motor, passar den? Är det Standard infästning på axel och propeller? tacksam för svar! Jag vill ha extra knop!!!

Mvh/TheStaff

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

På Ockelboklubbens hemsida finns lite siffror att gå på som jämförelse.

Vad har du för diameter och stigning på den propeller du har idag?

Vad varvar motorn på fullgas enl varvräknaren med 1, 2 resp 3 pers?

Eftersom båten är 4-sitsig kan ju 1-2 pers last vara lämplig utgångspunkt vid val av propeller och max motorvarvtal på fullgas.

Mercury 500 skall ju varva enl specifikationerna ca 5500 varv/min på fullgas. 1 tum ändring av propellerns stigning ändrar motorns varvtal ca 200 varv/min på fullgas.

På Ockelboklubbens hemsida finns lite specifikationer på Lux Gyllene ratten som jag tror är en T13 i grunden (3,95 x 1,67, 160 kg) och den gjorde med en Archimedes E30 (30 hk) 23 knop med 2 pers, 25 knop med 1 pers.

Om man läser Ockelbobåtars historia så skriver de om några tester de gjorde 1959 (kanske med prototypen till T13 som kom 1960?) där de testa med 70 hk i 40 knop, 40 hk i 32 knop.

Vidare skrev de där:

Under 1959 hade också en något mindre båtmodell på 13 fot tagits fram. Den döptes til T13. NKK fick ett antal T13 levererade under säsongen 1960 och jag tog personligen ut en T13 för att känna på den. Jag monterade en kanske lite väl stor 45 hk Mark 58, som gav båten farter uppåt 35 knop. Två gånger under sommaren slog jag runt med ekipaget. Det var en erfarenhet och vi konstaterade att slagvägaren var för djup i förskeppet och båten togs ur produktion.

T13 var i alla fall föregångare till T14 som blev en fin liten sportbåt och en riktig Ockelboklassiker, lämplig för motorer mellan 30 och 50 hk.

På sidan om T13 och T14 näms att efterföljaren T14 med 35 hk gjorde 30 knop (antagligen med 1 pers). Näms också om T14 att den enl specifikationerna klarade 20-50 hk med fart 20-32 knop (oklart med hur många ombord).

Tror inte att en Evinrude propeller passar på en Mercury. Det brukar vara märkesspecifika propelleraxlar (undantaget vissa märken som var samma motorer i grunden som ex Evinrude och Johnson och Mariner-Mercury).

/Bo

Senast ändrad av bossee | 09 augusti 2007 | 14:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...