TheStaff 0 Postad 8 Augusti , 2007 Hej Hopp..... En första båtsäsong och den kom med båt nr:2 så det kan bli. Rattar i år en Ockelbo T13 med en Merc500. Frågan är: har alla motorer (eller iallafall denna)en tydlig skvaller stråle eller icke? Båten gick bra i ca 1h. vid hög belastning (Vattenskidor med amatörer = långa släp med tung last innan man kommer upp) och inget tecken på överhettning men jag har ingen synlig skvaller stråle. Byta impeller eller what? Tack snälla på förhand, jag behöver svar! Mvh/TheStaff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Millan_II 0 Postad 9 Augusti , 2007 Jag hade en Merc 500 -75 som kylde dåligt, men jag hade ändå skvallerstråle, så du gör nog bäst i att dela riggen och rensa ur alla kanaler och samtidigt byta impellern. Den är billig om man jämför med att köpa ny motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Augusti , 2007 Var försiktig när du lossar skruvar på en såpass gammal motor. De har en förmåga att ärga fast el övergå i pulverform... Drog av lite skruv på en Suzuki utombordare jag hade förr men hade tur som kunde borra ur resterna och rensa gängorna (annars hade det fått bli helicoil). Om du inte vet när impellern senast byttes så kan det ju vara dags så du får nåt att utgå ifrån, sen bör man väl byta var 3:e år eller så beroende på hur mycket motorn används och i vilka vatten man kör (typ älvar med lite grumligare och kanske sand i vattnet sliter lite hårdare på impellern). Kolla på sprängskisser om du behöver på Ishopmarines (Part lists, Mercury): http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29&reqRdURL=isFromCMS=false~AND~hideAdd2CartButton=~AND~isStandAlone=~AND~is4CmsShop=~AND~reqln=Unknown~AND~reqem=Unknown~AND~reqph=Unknown~AND~reqFor=29~AND~req4Browse=1~AND~lvlCode=1~AND~pCode=A0000001~AND~path=MM~A0000001&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=&hideLinkOnPath=false&docId=&docName=&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown Enl sprängskiss på motorblocket finns det en CONNECTOR, WATER TELL TALE HOLE - CYLINDER BLOCK så du skall ha en slang på den som är kopplad till nån anslutning på undre motorkåpan, bak brukar det vara som skall ge stråle lite snett ner i vattnet. Enl sprängskissen finns det en HOSE, WATER TELL TALE - CYLINDER BLOCK TO BOTTOM COWL (16) Rensa röret och slangen då det kan vara igensatt av lera, sand osv. Sen vet jag inte om din motor har termostat, men om den har det så måste man kola att den öppnar (vid ca 50 grader) och är fullt öppen (vid ca 60 grader). Man kan kolla termostaten i en ståltråd i en kastrull med vatten och termometer på spisen. /Bo Senast ändrad av bossee | 09 augusti 2007 | 23:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser