Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
Noboat

Laddning länspump och lod

Rekommendera Poster

Frågan är säkert urdum, men....

Båten är en liten Ryds. Båten är försedd med elstart. Aktuell motor Johnsson 20 hk

Till vanliga startbatteriet har jag således kopplat nyinstallerad länspump. Ingen nivåvakt eller så. Jag får allt vackert hoppa ombord och via en tryckströmbrytare sätta igång pumpen samt stänga av den. Kan detta dra ur mitt batteri vid normalt bruk? Batteriet laddas ju trots allt upp under färd.

Följdfrågan gäller det planerade inköpet av ekolod där jag tänkt mig att göra på liknande sätt. Inget muntert scenario att upptäcka att jag med lodet har sett botten på bekostnad av startmöjligheten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Sakerna som du nämner drar ganska lite ström vilket gör att du måste ha igång dem ganska länge för att de skall dra ur ett batteri.

 

Dessutom har du väl ett startsnöre till din motor så du kan starta manuellt om det krävs. Om det inte finns på motorn brukar det sitta i kåpan eller verktygsväskan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar det verkligen att snörstarta moderna motorer, trodde de krävde el för att tändningen skall fungera?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Många lod kan ju visa batterispänningen så den kan du ju ha koll på när du använder lodet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Varför kopplar du inte in en nivåvakt så slipper du problemet med pumpen. Kolla sen angående lodet hur mycket ström det drar, räkna sen o jämför med batteriets kapacitet, men tänk på att du inte kan tömma batteriet utan att skada det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är bland annat el som skapas när du drar i snöret för att starta motorn, sedan går ju motorn av sig själv o skapar således el till bl a tändstiften via solenoider...


 
MVH
Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

sedan går ju motorn av sig själv o skapar således el till bl a tändstiften via solenoider...

 

jasså trodde det var via spolar och svänghjulets magnet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en länspump med nivåvakt. har aldrig lyckats dra ur batteriet med den. det är nog inget problem och blir det det så har du ju snöret...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en nivåvakt och har aldrig råkat ut för problem med batteriet. men som andra säger du har ju även snöret om det skulle krisa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nivåvaktsfrågan avgjordes genom att jag faktiskt fick en pump. Om jag då skall installera nivåvakt så blev det trångt i ösbrunnen. Är egentligen inte helt tillfrds med lösningen , men den funkar. Vi har dessutom tillgång till vikarierande båtpassare ( som bor på spottavstånd fr hamnen) när vi reser bort.

Ekolod ja. Spetsar på en combo dvs GPS och lod i ett. Synpunkter på detta. Kloka människor har bett mig tänka om. Om en delfunktion pajar så menar man att det är bättre att ha två separat instrument. Synpunkter ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ekolodet lär du ju i huvudsak använda när motorn är igång, så det lär knappast vara några problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...