Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Resaro59

Evinrude 70hp -84, stannar och blir svårstartad

Rekommendera Poster

Hej! Har en Evinrude 70 -84 som gått som en klocka i alla år. Har nu börjat strula. Startar kall utan problem och går bra på alla varvtal under belastning. Problemet uppstår dels om hon gått på tomgång en längre tid eller har varit avstängd en kortare tid. Motorn stannar/ vägrar starta och vill inte tända. Har bytt stift och externa bränslefiltret. Har prova att pumpa upp soppa men inget hjälper. Det enda jag kommit på är att vänta ca en halvtimme och då startar den utan problem. Misstänker bränsletillförseln eftersom motorn inte tvärdör (från tomgång). Tänkte ta upp henne i helgen och gå igenom bränslepump, slangar och flottörer. Någon som har några andra tips?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte varit medlem särskilt länge här och har liten erfarenhet av större båtmotorer men lite mekar jag med motorer och jag tycker det låter som att din motor blir sur vid låga varvtal, eftersom den startar bra kall och efter att ha stått ett tag. Skulle rekomendera att du fick den servad vad gäller bränsle inblandning på låga varvtal av någon som kan justera förgasare. Obs du har väll provat byta till färskt bränsle och vara exakt med 2% inblandning av 2 taktsolja. Kanske flödar förgasaren och behöver en rengörnig och injustering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Evinrude 90hk men snarlikt problem, fast den startar med startgas och fullgas sedan. har kollat stiften när den inte startar och dom är helt torra, alltså surar den inte.

Den vill inte gå på låga varv för länge då stannar den sen måste man ha startgas för att få igång den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Evinrude 70hk -90 med snarlikt problem, fast den startar med startgas och fullgas sedan. har kollat stiften när den inte startar och dom är helt torra, alltså surar den inte.

Den vill inte gå på låga varv för länge då stannar den sen måste man ha startgas för att få igång den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ryzzens problem är nog skit i tomgångsmunstycket i förgasaren.

Frågan är om motorn blir sur eller ej - skruva ur stiften när motorn har stannat och se om dom är blöta.

Om problemet inte är att motorn är sur (dvs stiften är torra) så är min teori:

En motor som går bra kall men börjar krångla när den blir varm brukar bero på två saker; dålig kondensator eller dålig tändspole. Jag vet inte hur tändsystemet är konstruerat på din motor (elektroniskt eller ej), men en tändspole finns det ju i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...