Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
lyran

Bigblock vill inte varva ur...

Rekommendera Poster

 

 

Jag har en Scand 9200 Dynamic som jag köpte för ett par månader sedan. Motorn är en VP 7,4 Gi och den går som en klocka och har fått total översyn till denna säsongen. Drevet är ett 290 med 1.78:1 utväxling med DP proppeller B6.

 

Problemet kommer när jag vill dra på för fullt. Jag kommer upp till 3700 varv/min och 35 knop men sedan är det stopp...

Om jag backar på gasen så sänks inte varvtalet utan rejäl sänkning, mototljudet sänks dock an aning. Det enda som skiljer är att det morrar lite mer om jag maxar igen. Det känns som om det borde gå att få upp den lite till, enligt specen så ska den nå upp till 4200-4600 varv/min. Om jag kollar upp datan på båten (vikt, längd etc.) så borde den göra över 40 knop.

 

Jag har kollat under och det finns inga beväxningar att tala om...

 

Någon som har efarenhet eller funderingar?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en enkel sak att börja med är att prova byta tändstift. hade liknande symptom på en tidigare motor. den varva bara 3500 men efter att jag bytt stiften gick den som en klocka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En teori är att du har en propeller med för hög stigning - testa med en annan propeller med en eller två tums lägre stigning.

 

Om båten gått bra med denna propeller tidigare - skruva ur tändstiften och se efter så att motorn går på alla cylindrar (och byt stift när du ändå har gjort dig omaket att få loss de gamla). När du ändå har ur stiften - gör ett kompressionsprov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för svar!

 

Tändstiften är bytta av fackman till denna säsongen men jag misstänker att det kan ha en del med propeller att göra...

 

Om jag skulle byra, vore det någon idé att sätta på rostfria mindre propellrar?

 

//Lyran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hade samma problem. byt till b5 så löser det problemt om det andra är ok som du beskriver.

 

ett sätt att testa detta är om du kör med drevet/n max nere och fullgas. Tappar du fart vid lite höjning är stigningen fel. får du därimot lite fart vid höjning så är dom rätt och du har antagligen ett annat problem.

 

detta är dock raggar variant som propeller makare lärt mig och skall det vara exakt så skall du givetvis prova ut hos proppeller makare.

 

man brukar säga att det handlar om ca 3-400 varv på storleken b6 kontra b5.

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för skillnad på B5 å B6? påverkar det toppfarten ellen endast varvtalet? Ska det vara rostfritt istället?

 

//Lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Efter mycket trixande och rådfrågande börjar jag nu inse att det förmodligen inte har med propeller/drev att göra... Bekräftades oxå av VP mekaniker förra veckan. Han sa att den inte gick på alla cylindrar när vi tog en provtur :-(

 

Dessutom hörs ett svagt tickande, och vad han kunde höra, ett mekaniskt ljud...  Jag är ju säker på att han kan sin sak men jag kan inte begripa vad det skulle vara för fel. Motorn är ju genomgången av proffs för massor av pengar innan jag köpte den (!). Följande är bytta:

 

Kolvringar

ventilfjädrar

ventilpackningar

tändstift

limpor, risers knä

alla packningar till ovanstående

olja, filter etc.

 

Finns det något enkelt test eller felsökning jag kan göra på egen hand?

 

Tacksam för svat!

 

//Lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena.

 

Du kan ju skaffa en kompressionstestare (på tex biltema).

Kör sedan motorn på tomgång i friläge och prova att dra loss 1 tändkabel i taget från fördelaren med en jordad polygrip för att lyssna om motorvarvet påverkas och sätt sedan tillbaka den för att prova nästa.

 

Motorvarvet borde ändras lite vid varje kabel som lossas (1 i taget alltså).

Om motorvarvet EJ ändras för någon av cylindrarna så tänder den cylindern ej.

 

Stanna motorn och skruva ur alla stiften, kolla färgen på dem särskilt på det som satt i den cyl som ej påverkade varvet på motorn vid det förra testet (om det var någon).

De bör vara lite ljusgråa i färgen, ej vita och ej svarta eller blöta.

 

Skruva sedan i komptestaren i tändstifthålet på första cyl, skruva bort ev luftburk från förgasaren, lossa tändkabeln som går från tändspolen och lägg emot jord samt ge full gas på gasreglaget och kör runt motorn med startmotorn till kompmätaren går upp på sin skala och ej ökar mer.

 

Läs av resultatet och skriv ned det för varje cyl, gör sedan likadant för alla cyl.

Resultatet du får ger en vink om kompressionen är ok; kolvringar är ok, topplockspackningen är ok, ventilerna tätar som de skall osv.

 

Du kan ju alltid skriva in här vad du får för resultat så finns det nog någon som har börvärden för din motor, annars är det i huvudsak variationerna mellan cyl som är av intresse, ingen skall vara mkt lägre än de andra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Dykarn!

 

Ska prova det snarast.

 

Dum fråga kanske, men varför måste polygripen vara jordad?

 

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att du ska slippa bli kittlad i fingrarna om kabel o hatt läcker lite spänning.

 

Det tickande ljudet kan vara en lyftare som inte hänger med av olika orsaker, det kan göra att motorn blir slö.

 

Senast ändrad av Gelis | 02 september 2007 | 11:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


He, he, kom på det strax efter jag skrev det...

 

Lustigt att lyftarna mämndes. Mekanikern som kikade på båten sa det oxå, vilka vanliga orsaker beror det på, kan jag kolla det själv på något sätt?

 


//lyran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

 

Om du vill försöka se det med blotta ögat kan du skruva bort ventilkåporna och alla tändstiften, sedan dra runt motorn sakta och kolla så att alla ventillyftarna och fjädrar ser ut att öppna o stänga ventilerna som de skall.

 

(Någon fjäder kan vara defekt, det kan vara felaktig inställning på ventilerna (- vet ej om det är hydrauliska eller ej på denna motor) någon ventil kan vara trasig/bränd eller liknande - du får en fingervisning om detta av kompprovet med, men ev kan du ju se med blotta ögat på detta sätt om något är fel)

 

Kompprov rekommenderas!

 

Senast ändrad av Dykarn | 02 september 2007 | 13:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tur att inte solen skiner så man får en chans att meka lite...

 

Kom precis tillbaka från båten och har gjort komptest. Fick följande värden:

 

Cylinder:

1: 9,1 Tändstift: OK

2: 8,9 Tändstift: OK

3: 9,1 Tändstift: OK

4: 7,1 Tändstift: Blött

5: 9,1 Tändstift: OK

6: 6,8 Tändstift: Lite fuktigt

7: 10,1 Tändstift: OK (första mätningen, kan ha läst fel)

8: 8,9 Tändstift: OK

 

Kan med andra ord konstatera att något inte står rätt till med cyl. 4 och 6!

 


Motorn är utrustad med hydraliska lyftare, info finns här:

 

http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/B8799C9E-C7EB-4BD5-93EB-5C787190070B/0/74Gi_PD_DP_my96_1996_en.pdf

 

Är nästa steg att ta av koporna och titta, är det mycket jobb?

 

Tack så länge!

 

//Lyran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ok vad bra, då verkar du ha hittat problemet.

 

Nu vet ju inte jag hur cylindrarna räknas på din v8, 1-8 alltså, men jag antar att man räknar cyl 1-4 på ena sidan och 5-8 på den andra ?

 

För resultaten av kompproven brukar man härleda som så att om det är flera cyl i rad som har lägre värde så är troligen toppl.packningen kass.

 

Är det endast en eller enstaka cyl som ej är i serie är det troligen kolvringar som e kass eller ventiler som ej tätar av någon anledning.

 

Kolvringarna kan man då testa genom att slå i en skätt motorolja i cyl (tändstiftshålet), sätta tillbaka komptestaren och mäta igen.

 

Får du då högre testvärde är förmodligen ring(arna) kass, får du samma resultat som innan är det troligtvis ventilerna som strular (tätar ej).

 

Jag tror det bara är några skruv runtikring ventilkåporna som håller dem på plats (har en 4 cyl själv), och då är det bara att lossa dessa och sedan försiktigt lyfta upp kåpan så att ej packningen under tar skada.

Sedan kan du kolla om ventilerna/lyftarna ser ut att röra sig som de skall genom att dra runt motorn med stiften ur som jag skrev ovan. 

 

Hydrauliska ventiler ställer man in en grundinställning på efter de ev varit loss från motorn, sedan finjusteras de automatiskt med hjälp av oljan/lyftarna om jag fattat det rätt.

De behöver ej justeras om annars, men om de kommit fel från början så fungerar det ju ej.

 

Vill du kolla att de står rätt får du fixa en rephandbok med instr på hur det går till alt fråga någon här inne, för jag har endast info för min 4:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!

 

Ena sidan har 1, 3, 5, 7 den andra har 2, 4, 6, och 8. Det var 4 och 6 som var lägre och de sitter ju brevid varandra...

 

Ska fundera lite hur jag ska gå tillväga, återkommer med frågor och resultat när det blir dax!

 

Stort tack för hjälpen så länge!!!

 

//Lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Inga problem , hoppas det löser sig bara.

 

Låter ju som misstänkt topplpackning eller ev nåt strul med toppen (ej plan ?) men kan ju vara nåt av det andra med, bara att prova vidare.

 

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nu ska det vara löst!

 

Var en bränsleslang som var gammal och sprucken... Fick inte tillräckligt med bränsle!

 

Samma dag som upptagning gjordes mätningen... Vattenfyllt skrov, vatten i kölen, kapell uppe och en halvfet förare gav följande resultat:

 

3910 v/min (3600 innan med perfekta förhållanden) och 93 lit/tim, allt enligt inkopplad dator.

 

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PROTEST!

Det kan omöjligt vara en sprucken bränsleslang som var orsak till den dåliga kompressionen, så jag hävdar att felet kvarstår. Du har alltså vintern räddad med att renovera åtminstone den ena toppen, du kan väl inte chansa på att det lagar sig själv?

Ha en go Jul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta de lugnt! Kompressionen kollades både en och två gånger efter det för att verifiera...

 

Antingen var kompmätaren jag använde kass eller så kan det ha varit felaktigt utfört, men kompen var det inget fel på i alla fall.

 

Så, nu ska jag ha en riktigt god jul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla tändkablarna så inte 2 st är förväxlade tex 2 an och 4 an motorn kan gå bra men ger inte full effekt Har varit med om det farten ökade från 38 till 50 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har ju löst problemet! Om du läste så var felet för lite soppa och därav orkade inte motorn och cylindrarna/cylindern gav upp.
 
Ett bättre och lättare sätt att se om toppackningen är pajj, är att lyfta på motorluckan för att se om det ryker från toppen/topparna \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...