Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Boris_

4 -takt eller ny båt ?

Rekommendera Poster

hej! jag har nu ägt båten som jag har på min sida i ca 3 veckor och den funkar perfekt i vattnet och är i lagom storlek för mig .

det sitter en 70 hk jhonson motor på den och det går aldeles utmärkt att dra vattenskidor och liknande med den.

går bra i hög sjö och ligger stabilare i vattnet än tex flipper 575 då min kompis har en sådan och vi jämförde lite och kom fram till att min var lite bättre

men nu till problemet jag vill/tänker använda båten som trollingbåt på vettern. och då kommer jag att behöva ha en 4-takts motor på den

och funderar på att köpa en 60-90 hk begagnad för ca 50 tusen efter vintern men nu funderar jag på vad som är mest lönsamt köpa en 4 - takt eller sälja båten motor och ta pengar från dem jag hadde tänkt använda till den andra motorn och köpa en annan båt ev som redan är fiske utrustat.

eller kanske hitta en mindre 4-takts motor och köra med 2 ?

hur stor kan man behöva då ?

har ingen fiske utrustning just nu. men båge med 8 spö hållare till hardtoppen får jag billigt max 3 tusen och resten kommer väll gå på ca 5 tusen med spön och djupriggar . så vad anser ni vil bara ha lite åsitker så skriv vad ni tycker och tänker inget är för dumt

MVH: boris

Senast ändrad av Boris_ | 08 augusti 2007 | 20:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns nog både för och nackdelar med båda dina alternativ. Själv skulle jag behållit båten om jag är nöjd med den för trollingändamål =

1) Den är inte rank? Så den tål att 2 pers står på samma sida?

2) Kursstabil i lågfart?

3) Hyfsat höga fribord så du slipper böja dig ner varje gång du ska fixa med riggar?

4) Tillräckligt med plats för 2-3 personer i sittbrunnen även vid fiske?

Ja, alltså bara lite reflektioner. Känner ju inte till din båt mer än vad som framgår i din sjöbod, men uppfyller den ovanstående krav samt att du trivs med båten i övrigt... varför byta? PErsonligen skulle jag om ekonomin tillät byta motor i första hand, montera separat trollingmotor i andra hand (vilket ju även kan vara bra ur säkerhetssynvinkel)

Jaja, lycka till hur du än gör. Ses på Vättern, dit jag f.ö. ska v:a 34 och v:a 36. Då ska rödingen dras o kräftorna fångas

//KillerBoo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Personligen skulle jag nog satsa på en mindre 4-takt trollingmotor som hängs på ett fällbart motorfäste som fästs på babords sida av akterspegeln på din båt. Du fick i så fall flytta badstegen till styrbords sida, se bilden. Detta för att få bättre viktfördelning när du är ensam i båten.

Styrningen brukar väl bäst ordnas med en parallelstång (om det nu går) så du kan styra med ordinarie ratten, annars blir det väl förlängd rorkult så du kommer åt rorkulten ordentligt för gas och styrning alternativt styra med vanliga motorn nere som roder. 

Lämpligen köper du en liten 4-takt som har uttag för extern bensintank.

Storlek på trollingmotor är jag lite osäker på men det får ju inte bli för tunga grejer. Fördelen är ju även att du får en reservmotor så du kan linka hem om huvudmotorn skulle strejka (därför är det bra att ha så stor trollingmotor som är praktiskt möjligt).

Man får kolla lite på vikten på olika små 4-takt från 4 hk till kanske 6 hk borde räcka.

Kolla på olika utombordares tillverkares hemsidor så du vet vikten.

Många små 4-takt är samma motorer men olika hk, t ex 4-6 hk kan vara samma motor, då väljer du den med störst hk. Suzuki DF4-5-6 4-takt är exempel på detta som har en hanterbar vikt på ca 25 kg. Samma sak med Mercury 4-5-6 4-takt.

På detta sätt minimerar du kostnaderna samtidigt som du uppnår önskat resultat och även ökad säkerhet med två motorer. Nackdelen blir att du får en motor att släpa på i bilen till/från båten för annars blir du av med den fortare än kvickt.

Mvh

Bo

Senast ändrad av bossee | 08 augusti 2007 | 21:35

post-1495-1394235179,2182_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok .

1)-2) testade vi när vi skulle hämta båten då jag och min morfar båda på 70 kg stog på sidan av den och guppade lite . vilket inte var några som helst problem båten är ruskigt stabil även vid låga som höga farter

3)är i lagom höjd får vell böja sig ner lite om du ska ner till vattnet å ex tvätta av händerna

4)joo då man kan lätt sitta 2 st utan problem . men har funderingar på att bygga om lite i båten då det finns en massa extra utrymme som inte direkt används just nu svårt att förklara men går även bra i nuläge man sitter lätt 5 pers i sittbrunnen utan att det är allt för trångt ,

jag får fundera lite på hur jag ska göra med motorn . båten gillar jag iaf vi ses nog vilket falls om helst på vettern åker ut med polaren å fiskar vi bor i karlsborg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej . joo har haft planer på en mindre 4 takt . är inga problem med transporten pga att jag bor max 100 meter från båten smiley-tongue-out.gif\ men vill ju samtidigt slippa släpandet på motorn som sagt så får ändringarna på båten göras i vinter. ska ha båten i höst och fiska jerk bait i norra vettern och då behöver jag ingen 4 takt .

men tack för svaret . skriv gärna in mer om du kommer på något

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en ryds camping, lite större än din båt. Jag använder en tohatsu 4 hk 2-taktare, årsmodell 2001 för trolling. Har den på sånt extra motorfäste i aktern. Det funkar kanon. Dessutom bra om den stora motorn skulle lägga av helt, man kommer hem med den lilla då.

När jag trollar sätter jag i den lilla motorn o startar den och fixerar sen den rakt. Styr sen med ratten(den stora motorn), som agerar som ett roder.

Tohatsun har inbyggt tank o full tank(2 liter) i den räcker till cirka 3 timmars trolling.

Tar inte hem motorn vareviga gång utan den sitter fastlåst i motorfästet o har hitintills fått vara ifred. Dock ligger jag vid en ganska trafikerad brygga.

Senast ändrad av Yadis | 09 augusti 2007 | 15:34

Senast ändrad av Yadis | 09 augusti 2007 | 15:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej . har nu bestämt mig för en mindre 2 takts motor vilket värkade mest prisvärt och säkrats

tror ni att det räcker med en 4 hk för att få den i bra trolling fart vad är max knop då??  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...