a_eriksson 0 Postad 8 Augusti , 2007 senast man var ute på sjön så gick båten hur fint som helst, förutom det sista då den inte ville gå riktigt och till slut vägra starta helt, jag har nu försökt att starta den någon gång till utan framgång, den är alltså stendöd, tidigare har det varit lite skit på övre stiftet (2 cylindrar) kan den ha skurit eller var är det för krångel på den? dessutom så går det inte att dra runt motorn längre, kolvar och allt sånt går runt men snörmackapären vill inte ta tag i motorn om man kan formulera det så, tacksam för alla eventuella svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Timoi 0 Postad 17 November , 2007 Har själv en 402:a från 76 med ryckstart och varje år fick jag köpa ryckplattan där de 3 taggar som som slungas ut och stannar vid ryck slits ner. Svetsade en förstärkning på denna och det har hållit i 10 år nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 18 November , 2007 På våran 402 -72 gick spärren som hindrar att man kan rycka igång motorn med växel i av. Resultatet blir då att det inte går att rycka alls. Historien är lite dråplig i sig och tål att berättats. Året var 1973, vi hade åkt ut från Tyresö till Jungfrufjärden för att tillbringa dagen på Kråkskär. När vi fram emot eftermiddagen skulle åka hem så satt startahantaget fast. På den tiden hade vi PR radio så efter kontakt med en kille på Ingarrö med tillgång till telefon så skulle bärgningen vara på väg. Bärgaren ifråga var på sjön för att fiska, men väntades hem snart. Tiden gick utan att någon bärgare syntes till. Vi fick till sist försöka klara oss själva. Ett stycke bort låg en vacker träbåt, jag frågade om de möjligen hade en hylsnyckelsats. Nej, men så kom han på att han nog hade glömt kvar den i båten. En ordentlig hylsnyckelsats kom fran ur kabinen. En sådan kostade en smärre förmögenhet på den tiden. Efter en stunds skruvande var spärren borttagen och motorn kom igång. Hylsnyckelsatsen återlämnade med stort tack och vi begav oss hemåt. När vi kom till Bagarsund så låg vår tänta räddare där och fiskade. Drivaxeln hade gått av på motorn och han hade legat och väntat på att vi skulle bärga honom hem ovetandes om det vi varit med om. När vi så kom fram till bryggan var det fullt pådrag. Ansiktena blev ganska långa när så att säga fel båt hängde längst bak. Vi kontaktade NK Kristensson som berättade att felet var så vanligt att de inte tyckte det var ide att installera en ny spärr, den skulle bara gå sönder igen. Förhoppningsvis fick de ordning på kvaliteten i gjutgodset på senare årsmodeller. Den trasiga drivaxeln satt på en alldeles ny Johnson 50 -73. Även detta var ett typfel så den byttes på garantin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser