Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
maelarpirat

Seglare??

Rekommendera Poster

Kanske blir det så att jag efter många år av slit på jobbet för att ha råd med min framtida stora fina 40-fotare, inte har råd med en bra försäkring. Då kanske det helt enkelt är billigare att lägga pengarna på soppa istället för att riskera att hamna i kostsamma situationer.

 

Med en mindre båt är de rörliga kostnaderna ju även mindre och skulle olyckan vara framme så är det ju oftast ingen katastrof för plånboken. För inte kan jag ju säga att jag är speciellt rädd om min nuvarande sk båt.

 

Kanske är det därför många med små båtar seglar mer? (om detta påstående överhuvudtaget är sant)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara så att de stora båtarna oftast köps som bo-båtar. Man vill ha en båt med så bra bokomfort som möjligt och en segelbåt för att kunna njuta av seglingen de få gångerna det blåser lätt undanvind. I andra vindar är det motorbåt som gäller (det får ju inte luta för mycket!).
 
Små segelbåtar köps oftast in som just segelbåtar. Man tycker om själva seglingen och det gör inte så mycket att man bor lite spartansk (eller hur luffaren ;-)).
 
...och jag som lovande mig själv att inte skriva något mer i denna tråd... *suck*
 
/R 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lovar jag skall aldrig lägga mig utanpå någon i Vänern.....

 

Du får vara hur tjurig du vill. Det finns en handfull så pass popoulära ställen i Vänern där man kan få räkna med att ligga utanpå varandra. Väljer man att gå till ett av dem är det en helt annan sak, men då bygger det på s k frivillig basis smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu talar du ju emot dig själv. Det började med att du inte gillade när någon, som läst om ett trevligt ställe, kom dit och inte fick plats utan trängde in båten och fick gå över din båt vilket du tyckte var hemskt. Du talade t.o.m ganska illa om dessa människor och ansåg att det var inkontinensdamer vilket jag reagerade på.

 

Sen talade du om att det var en vik som det råkade finnas en brygga i.

 

Om det nu är så att det blir fullt i den där viken som råkar ha en brygga så är det väl en populär plats och då får man väl räkna med att någon lägger sig utanpå, precis som du nu säger. Eller vill du påstå att den brygga som du låg vid och där viken det kom inkontinensdamer är en opopulär plats men med mycket båtar och att man därför inte skall ligga där.

 

Tala om hur du vill ha det !! För din logik är oklar !!

 

Jag är inte tjurig men kan erkänna att jag retar mig på ditt nedvärderande sätt att uttrycka dig om andra människor. Ditt tidigare inlägg visade i allt att du uppenbart har svårigheter med människor med större och nyare båtar. Likaså tror jag inte det är speciellt roligt att bli kallad inkontinensdam, jag tror nog att dom som lider av dessa besvär har problem nog än att bli uthängda med detta som ett tillmäle.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag vara extremt tydlig.

 

Jag ondgjorde mig över människor i stora båtar. Som läst om en otroligt populär ö i Vänern (Djurö och Malbergshamn). Där finns en SXK-boj och en brygga. Vid bryggan anges i Seglarhamnarskriften ett djup på 1,5 meter. Då blir inte jag glad när båtar som (förhoppningsvis vet de hur djupt deras båtar går). När de båtarna har ett större djup än det på sjökortet uppmätta och det i Vänerseglarnas bibel uppmätta djupet. Alltså de som vet att det är för grunt vid bryggan (för det fanns vid det aktuella tillfället gott om plats vid bryggan). De väljer ändå att gå dit. Och det får de väl gärna göra men jag tyckte inte att det var kul att ha människor gående över däck hela natten. Och speciellt inte tiden mellan 20 och 8 då mina barn behöver sova. Och jag hade inte blivit mycket gladare av att bli bjuden på en öl heller och definitivt inte barnen.

 

Om det var inkontintens, myror i benen eller en överkonsumtion av pådrivande drycker som gjorde trafiken tät hela natten (inte bara till båten efter grillen) eller vad det var. Det kan vi ta i en annan diskussion om du tycker det är angeläget. Ämnet verkade känsligt.

 

Stället jag refererat till beskrivs bl a här: http://www.archipelago.nu/SKARGARD/SVENSKA/VANERN/naturhamn.htm#Djurö Malbergshamn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi behöver inte ta någon diskussion vid senare tillfälle jag har uttryckt min åsikt och jag tycker nog det hade varit trevligare om du gjort den förklaring som du gjorde nu, än på det sätt du framförde den i tidigare inlägg.

 

Sen tror jag kanske mer på den sista teorien med grillen eller något annat eftersom stora båtar brukar ha toalett ombord. smiley-smile.gif\

 

Om du kollat in vad jag skrev igår så är det olika kulturer och jag är nog van vid en utanpåliggande kultur där alla tar hänsyn. Tyvärr är det inget som är vanligt här uppe på ostkusten och i inlandet och därför blir det nog kanske fel precis som det du upplevt.

 

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

  Visst ska man kunna gå för motor med en seglare utan att behöva skämmas, men även ja förvånas över att så pass många gör det tillochmed i god medvind?! största olägenheten då är ju att man andas in avgaserna, ingen höjdare precis!

  Men att kryssa i farleder bland massor av andra båtar är ju inte heller så roligt. 

  Fråga; varför seglar 90% i trånga farleder? när det finns så gott om djupt vatten runtomkring?!

  

 

Bild: Utanför leden!

  

 

  

post-1968-1394235185,4206_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


Tillbaka till ursprungsfrågan varför man inte seglar......
Här får ni två argument  till.
Mitt storfall brast i höjd med Ekorholmen en bit norr om Kodjupet i måndags. Å det kom en JÄTTE Siljaline och jag låg mitt i vägen.
Snabbt igång med motorn. Sedan efter att ha städat upp blev det motor hela vägen in i Mälaren och hem. I både med och motvind, mest mot.
 
Argument två. På uppresan till Blidö före veckoslutet så hade jag medvind. Det blåste ca 4 m/s och med full ställ uppe gjorde jag ca 3 knutar. Så det blev motor och seglen nere. Jag skulle fram  samma dag och då dög inte 3 knop.
 
Hade jag ingen tid att passa kunde jag ligga kvar med den farten och bara njuta, utom när V..Line och Silj--line och Ån.line och alla andra Line dj...lar kommer och skrämmer skiten ur en. Då hinner man inte undan i tre knop och svallen gör att man stoppas upp och bara driver länge innan man får upp styrfarten och då ligger man i vägen för nästa XYZ-Line fartyget som kommer.För att inte tal om Sjöbris som är värst! Det var hon som fick mitt storfall att brista i svallen när seglen slog och smällde som gevärsskott.5.gif\


 
Varför seglar du där då kan man undra, jag var tvungen att gå kortaste vägen till en viss plats och inopm en viss tid. 
Men håller med de flesta att väldigt många är dels lata dels har båt för att visa upp och dels inte kan segla eller är så rädd om grejorna. Det kan bli repa i lacket om det stänker för mycket?
Värst tror jag är okunskap och osäkerhet. Man vet inte var man är exakt och man behärskar inte sitt flytetyg.
 
Hälsningar,
Kalman 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju tidigare kastat in ved i brasan i denna länk och naturligtvis funderat vidare på vad som sagts tidigare avseende bla seglandet samt att acceptera att andra ligger utanpå eller nära ens båt.

 

Jag som ursprungligen mest har seglat på västkusten, Öresund, Danmark o Tyskland har ju andra erfarenheter än många här som tydligen kommer från ostkusten och inlandet.

 

En orsak för mig är att när man seglar i området från Bornholm och västerut så finns det inte, som här en vik var 20:e minut, där man kan gå in och hitta natthamn,antingen mot en klippa eller på svaj.

Jag är van att man måste planera dagen mycket mer noga för var man skall söka förtöjning för natten, vilket ofta leder till att man trots seglingens tjusning också har ett mål som skall nås till en viss tid.

 

Har i sommar seglat i England där det är precis samma sak , man har ett par timmar på sig att komma in i hamn och många gånger via en sluss annars skiter det sig pga tidvattnet eller strömmarna, vilket medför att tidsplanen måste hållas.

 

Detta att det inte finns så många alternativ har ju gjort att, vi som ursprungligen kommer från denna seglingsmiljö, ser lite annorlunda på att samsas om den plats som finns samt att leva med tidspress.

 

Som någon uttryckte det, att om man inte kunde få ligga ifred med naturupplevelsen eller att tjusningen med segling var färden inte målet så kan man lika bra låta bli. Detta förundrar mig lite för det finns ju oerhört mycket duktiga seglare som seglar, i den del av världen som har det precis som jag beskriver. Kom ihåg att det är unikt med skärgård typ Stockholm.

 

Per

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


Ett kort referat från dagens seglingsinsats och återgår till ämnet varför man går för motor när man har segelbåt och det blåser.
 
Gick för motor idag för att komma till en mast kran och ta ner storfallet och laga det.
Seglade på hemvägen. Lät seglen vara kvar  i en smal kanal (150 meter bred) där det var bleke och gick för motor tills jag kom ut och fick vind igen.
Sedan i Råkarström( Mälaren..) upprepades samma sa men där var vinden mitt i nosen och jag drog igån motorn. Ute vid Brännvinstratten, jo ön heter så faktiskt! kunde jag stoppa motorn igen. Där mötte jag en båt segelbåt som heter smile med en ensamseglare ombord  på kontrakurs.Han hade medvind.


 
Ha rullade in  förseglet och startade motorn!15.gif\
 
Så jag ställer själv samma fråga som ni andra. Varför gick karln för motor? Sista snutten hem till min vik och brygga gick jag för motor pga stilltje.Amen.
 
Det roligaste av allt, nu är fallet lagat och jag kan segla igen!2.gif\ 
Hälsningar,
Kalman 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Var din bedömmning att han skulle kunna segla lika fort eller snabbare än vad han gick för med motor ?? Om inte så kanske han bara hade en tid att passa !!

 

Varför kryssade inte du i motvinden ?? Det hade väl varit skönt, själv la jag av för några år sedan med det. Har gjort det med andra båtar och när jag hade all tid framför mig.

 

Alla har vi väl våra skäl och antagligen är väl dom skälen i förhållande till personens behov bra får man hoppas.

 

Varför filosoferar vi i denna fråga kan man ju undra. Själv har jag gett en förklaring lite längre upp som gäller för dom som lever med att man måste nå hamnar till en viss tid, vilket man inte behöver på ostkusten.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Oceranis alias Per 
 
Min bedömning är att han var helt enkelt trött och kände inte igen trakten och med motor hade han större marginaler. 
 
På din andra fråga, jag kryssa nästan hela sträckan utom en liten bit. Om du vet hur Rökarström ser ut (jag skrev Råkarstöm av misstag för det står så i kortet och det är felaktigt...) så skulle du förstå varför. På det allra smalaste stället och där det fanns fiskenät kryssade jag. Så jag känner mig inte träffad.smiley-smile.gif\
 
Jag har ett argument till varför man ibland startar motorn. Gud vad jag längtar efter att bara kunna rulla undan genuan istället för att vika och krångla med den på fördäck när man är ensam ombord och 10 andra saker måste göras samtidigt. Det värsta är att inte kunna hålla irodret när man går upp på däck.
 
Frågan var varför seglar inte seglare. Jag gör det alltså så mycket jag kan.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...