Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
maelarpirat

Seglare??

Rekommendera Poster

Hmm....det får mig att tänka på ljudet från stillett höga klackar!! 7.gif\

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du låter som en otroligt avundsjuk kärring, undrar vem det är som har inkontinens???

Ditt uttalande är precis såsom jag upplever stämmningen på ostkusten och antagligen i insjön Mälaren oxå.

Att ligga utanpå varandra och hjälpa varandra vid tilläggning existerar inte här uppe (bor i Stockholm men kommer från andra sidan).

Jag har seglat på vaästkusten, Öresund, Danmark och Tyskland i nästan hela mitt liv men flyttade hit för 5 år sedan och tycker det är otroligt fint här. Men det råder uppenbart oskrivna regler att aldrig låta någon lägga sig utanpå sin egen båt och att gå upp och ta en tamp när man ser en ensam seglare komma in är det sällan tal om. Då står man hellre på däck och kollar om ens båt skall bli påkörd för att sen kunna gasta och skrika.

Ofattbart !!!!

Segla någon gång på västkusten eller i Danmark så skall ni se hur man packar in båtarna utanpå varandra (vilket faktiskt är en sjö regel/lag i Danmark). Alla är vänliga och fendrar av sin båt för att någon annan skall kunna ligga utanpå direkt man själv har förtöjt.

På ostkusten ser man istället ofta personer lägga sin gummibåt på utsidan för att hindra andra att lägga sig där.

Förstår inte denna konstiga avundsjuka som många här visar för att någon har en större båt. Och man seglar eller inte måste väl vara var och ens ensak. Det är ju motorbåtsägarna som har bekymmer med om seglarna seglar eller inte, var i ligger problemet. Jagf har seglat oerhört mycket i mitt liv och har tröttnat på att ligga och kryssa en hel dag utan att komma någon vart, varför är det då fel att köra motor.

Jag har numera valt bekvämlighet för att jag har upplevt allt det andra med folkbåtar, jollar och allt annat. Måste jag späka mig resten av livet för att jag valt segling ???

Jag tittar och tycker om motor båtar och köper kanske en sådan senare i livet för båt kommer jag alltid att ha.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är klart att det är var o ens ensak om man vill segla eller inte. Men det står ju även var o en fritt att säga o tycka vad man vill om det...

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj oj oj...det var till att bli upprörd och ta det personligt! Men du behöver väl inte ta i så du nästan pinkar på dig!? 2.gif\

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du låter som en otroligt avundsjuk kärring, undrar vem det är som har inkontinens???

13.gif\ 

Nja, någon krämpa kanske jag har men ff välbehållen i de undre regionerna. Om vi nu ska gå in på detaljer. Och jag är inte avundsjuk i den bemärkelsen du avser. Det är klart jag skulle vilja ha en nyare större båt men jag lägger mina pengar på annat, så långt de nu räcker.

Och jag hjälper gärna till. Men jag tycker inte det är roligt när min båt används som brygga. Jag har barn som visserligen inte är så små längre men ändå behöver sova i skaplig tid för att min tillvaro på dagen ska bli dräglig. Då är det inte roligt att ha tät trafik över däck. Men inte vet jag, de nya stora båtarna kanske inte uppträder som en resonanslåda när någon går på de däcken så de kanske inte förstår mitt problem. Att svabba däck efter dem, det är däremot inget större problem smiley-smile.gif\

Men du Oceanis, du kanske har någon bra idé, du verkar vara en öppen trevlig person smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ligga utanpå varandra och hjälpa varandra vid tilläggning existerar inte här uppe (bor i Stockholm men kommer från andra sidan).

Jag har seglat på vaästkusten, Öresund, Danmark och Tyskland i nästan hela mitt liv men flyttade hit för 5 år sedan och tycker det är otroligt fint här. Men det råder uppenbart oskrivna regler att aldrig låta någon lägga sig utanpå sin egen båt och att gå upp och ta en tamp när man ser en ensam seglare komma in är det sällan tal om. Då står man hellre på däck och kollar om ens båt skall bli påkörd för att sen kunna gasta och skrika.

Ofattbart !!!!

Jo, det tillhör ju inte kulturen här att ligga utanpå varandra. O skönt är väl det, tycker jag. Däremot brukar jag, som oftast seglar ensam, alltid både få o ge hjälp med tamparna om det behövs.

Segla någon gång på västkusten eller i Danmark så skall ni se hur man packar in båtarna utanpå varandra (vilket faktiskt är en sjö regel/lag i Danmark). Alla är vänliga och fendrar av sin båt för att någon annan skall kunna ligga utanpå direkt man själv har förtöjt.

Nja, att packa in mig, det är inte för att trängas jag är ute på sjön, då får det nog hellre vara. Om alterantivet är att trängas så håller jag mig nog hellre i ytterskärgården o naturhamnar här uppe.

Det är ju motorbåtsägarna som har bekymmer med om seglarna seglar eller inte, var i ligger problemet.

Nja, jag tycker nog att det är både motor- o segelbåtsägare som reagerar. O själv är jag både och.

Jag har seglat oerhört mycket i mitt liv och har tröttnat på att ligga och kryssa en hel dag utan att komma någon vart, varför är det då fel att köra motor.

Jag har numera valt bekvämlighet för att jag har upplevt allt det andra med folkbåtar, jollar och allt annat. Måste jag späka mig resten av livet för att jag valt segling ???

Inget fel i det, var o en väljer själv. Jag har oxå seglat (o kört motorbåt) hela mitt liv, men för mig är det seglandet som är viktigt

inte att komma någon vart.

Jag tittar och tycker om motor båtar och köper kanske en sådan senare i livet för båt kommer jag alltid att ha.

Mmm, på den punkten är vi helt överens. O som sagt, jag kör med både segel- o motorbåt, det passar mig bra.

G.

Senast ändrad av GostaU | 12 augusti 2007 | 21:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visste att ni skulle gå i spinn ;-)

Men faktum kvarstår att kulturen är så oerhört annorlunda när man passerar Kalmar, ungefär.

Om ni hade tagit en sommar på västkusten eller i Danska hamnar skulle ni sett hur det fungerar utan en massa spring och ljud på däck.

Regel 1 är att alltid gå barfota eller i sockar när man passerar över däck

Regel 2 är att alltid passera för ut och aldrig tvärs över däck eller akterut.

Regel 3 är att alltid hjälpas åt i hamnen med förtöjning och med att fendra av.

Regel 4 bjud på en öl på dom som du ligger utanpå (inget måste men trevligt och brukas flitigt i Danmark)

Vi kan ju alltid disskutera vad som är trevligast att ligga för sig själv i en naturhamn utan att se eller prata med människor eller att ha ett aktivt seglar umgänge i en hamn där det disskuteras segling, båtar eller annat.

Jag personligen föredrar att prata med människor, speciellt som jag seglar mycket ensam också ( i stor båt som måste använda motor ibland )

Det jag dock tycker är konstigt är Gösta Us kommentarer som lite smått antyder att de med stora dyra båtar kanske inte kan så bra utan att detta är anledningen till att de använder sina motorer mer än de med små båtar.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev inte så upprörd, är van att hålla mig vid långsegling så det var inga problem med pinket.....smiley-cool.gif\

Men faktum kvarstår att ostkusten är väldigt ointernationellt. Har precis kommit hem från två veckors segling i England och Frankrike och det är precis samma sak där som jag just beskrivit för Danmark. 

Har haft båtar utanpå vid flera tillfällen, och de flesta har varit långseglare som det har varit oerhört intressant att prata med. Nästan lika kul som på Maringuidens forum.

Lärorikt !!

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag dock tycker är konstigt är Gösta Us kommentarer som lite smått antyder att de med stora dyra båtar kanske inte kan så bra utan att detta är anledningen till att de använder sina motorer mer än de med små båtar.

Nja, även om det säkert förekommer oxå så var det väl inte riktigt så jag tänkte. Det finns väl både kunnigt folk, okunnigt folk o rena idioter i såväl små som stora båtar, åtminstone enligt min erfarenhet. Vad jag nog närmast funderade på var det faktum att i en liten båt har man ofta en billig, bullrig o skramlig motor, ofta en snurra, i första hand avsedd för att ta sig in o ut i vikar i motvind, medan motorn i en stor båt oftast är betydligt bättre inkapslad o ljudisolerad o mer avsedd för kontinuerlig drift.

I den lilla båten är det då inte särskilt njutbart att gå för motor, medan det i den stora kanske är lite för bekvämt. I den lilla båten är det också, tycker i varje fall jag, lättare att snabbt anpassa sig efter förändringar i vind, omgivning, smala sund osv, samt bökigare att få igång motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men jag tycker inte det är roligt när min båt används som brygga

Nej,vem 17 vill att ens båt ska användas som brygga!? Det är väl inte så svårt att förstå om någon (Kim_Posible i det här fallet) reagerar på det??

Själv skulle jag bli förbannat sur om folk utan att fråga bara kliver ombord på min båt utan vidare! M

en man kan ju missuppfatta saker ibland och man kan också välja att missuppfatta. Lite märkligt att det ska munhuggas för att man vill ha sin båt ifred! Men bara för att man vill ha sin båt ifred så innebär inte det att man inte är hjälpsam av sig. Tvärtom så kanske man reagerar på att ens båt används som brygga för att man kanske själv tillhör den sorten som gillar att visa respekt och hänsyn och att man i samma situation frågar först istället för att bara ta saker för givet och klumpar på som en ångvält. En viss integritet ska man ju kunna få ha även om man är på sjön.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok jag ger mig! Själv är jag så van vid att det ibland slumpar sig att någon måste ligga utanpå för att alla skall få en plats i hamn så för mig är det väl samma sak om det är en brygga i Vänern eller på Orust. Brygga som brygga. Jag lovar jag skall aldrig lägga mig utanpå någon i Vänern.....

smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok jag ger mig! Själv är jag så van vid att det ibland slumpar sig att någon måste ligga utanpå för att alla skall få en plats i hamn så för mig är det väl samma sak om det är en brygga i Vänern eller på Orust. Brygga som brygga. Jag lovar jag skall aldrig lägga mig utanpå någon i Vänern.....

smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag försökt förklara hela tiden så förekommer det inte ångvältar (nästan inte iallafall) söder om Kalmar. Roddarns erfarenheter verkar basera sig på ostkust erfarenheter och mina på allt söder och väster om Kalmar/Bornholm.

Har ni möjligen besökt Bornholm någon gång ännars är det hög tid. Fin ö med mycket trevliga hamnar. Men ert problem är ju att ni garanterat får någon utanpå er båt såvida ni inte väntar till sent på kvällen för då står det en dansk redo på sin båt och hjälper er att förtöja utanpå hans/hennes båt så att ni också kan få sova lugnt i en hamn.

Glöm inte ölen ! smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK jag är med och håller med om din teori !!

Jag tror jag ska kalla den för Göstas 1:a teorem o försöka få den publicerad i Nature eller någon annan naturvetenskaplig tidskrift..

Men, allvarligt talat, jag förstår Kim_Possibles reaktion, är jag ute så är jag det oftast för att var ifred o njuta av naturen, inte för att umgås med folk. Visst, det kan vara trevligt ibland, men jag föredrar ljuden av naturen framför dem från människor. Och jag seglar helst en liten båt för att jag tycker om att vara nära vattnet o uppleva havet o naturen på nära håll. Jag vill kunna nå vattnet från sittbrunnen utan att behöva vika mig dubbel o riskera att drutta i. Dessutom tycker jag om att ha allt inom räckhåll o att inte släpa med mig mer saker än vad jag absolut behöver. Jo, ibland tar jag med mig datorn ut, men det är för att kunna jobba, jag sitter hellre i sittbrunnen eller på en klippa o jobbar än vid skrivbordet.

Och det finns väl inte mycket som är så skönt som att ligga ensam i en vik långt ut i ytterskärgården o bara njuta av vattnet o himlen o dess ständiga förändringar. Jag kan sitta o bara njuta o se ut över havet halva natten ibland, bara för att det är så skönt. Lite småflummigt o asocialt kanske, men jag trivs med det, o är tillräckligt gammal o klok för att kunna unna mig det.

G.

Senast ändrad av GostaU | 12 augusti 2007 | 22:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För övrigt tycker jag att det här har varit en av de roligaste trådarna här på länge!!

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ligger också många gånger för mig själv, dock aldrig mot klippor utan på svaj. Uppskattar det mycket men min reaktion var på Kim_Possibles uttalande om personer med båtar som kom in och la sig utanpå.

Jag kan inte riktigt få ihop det att det skulle vara en stilla naturplats där man söker sinnesfrid som hon menar, hon pratar faktiskt om en brygga och jag antar att det är en brygga där det finns plats för mer än en båt, dvs ingen privat brygga. Så hon har nog inte lagt till för att få naturupplevelserna.

Men kanske jag har missuppfattat eller så gjorde du det !

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni möjligen besökt Bornholm någon gång ännars är det hög tid. Fin ö med mycket trevliga hamnar. Men ert problem är ju att ni garanterat får någon utanpå er båt såvida ni inte väntar till sent på kvällen för då står det en dansk redo på sin båt och hjälper er att förtöja utanpå hans/hennes båt så att ni också kan få sova lugnt i en hamn.

Jo, jag har varit på Bornholm, fast det var en 30-40 år sen. O visst var danskarna trevliga, o visst funkade det, men jag trivdes inte med att ha folk så tätt inpå mig. Så jag seglade vidare till Christiansö, där var det mera plats. O minst lika trevliga människor, fast inte så nära.

G.

Senast ändrad av GostaU | 12 augusti 2007 | 22:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men kanske jag har missuppfattat eller så gjorde du det !

Ja, kanske det, men det har varit en uppfriskande diskussion. Särskilt som jag egentligen tänkt varit ute på sjön, men av olika skäl tvingades stanna iland i kväll o hade långtråkigt...

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag ändå är i gång, en fråga till Oceanis, av ren nyfikenhet:

Hur funkar det i en sådan hamn där alla ligger utanpå varandra om jag kommer in med min lilla sexmetersbåt o ligger längst in när alla stora båtar kommer o vill lägga sig utanför?

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uhppps håller mig i skrivbordet och undrar om du kollade sjökortet för 30-40 år sedan. Var du på Bornholm ??

Christiansö har en hamn, en liten hamn som egentligen är en fiske hamn med ganska mycket fiskebåtar i även numera, trots att fisken har försvunnit.

Om du inte var där på vintern så förstår jag inte var du var innan du gick dit för någon så liten och trång hamn finns knappast på Bornholm. Christinsö är alltid full, och då menar jag full. Man börjar packa längst in i flera rader och sen fyller man på utåt.

Så att det skulle vara glest där måste vara en tillfällighet som nog bara uppstår vart 30-40 år smiley-smile.gif\

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag har ganska svårt att förstå är varför så många båtägare till varje pris måste lägga till 50 cm ifrån varanda i en naturhamn då det finna massor av utrymme både bredvid och på andra ställen alldeles i närheten.

Skärgården (som bara ett exempel) är ju jättestor och fri, men lik förbannat ska folk trängas som om det vore Tokyos tunnelbana eller Gamla Stan i Stockholm under rusningstid! Varför inte ge lite luft åt varandra för på de flesta naturplatser går det ju. Och umgås kan man ju göra ändå för de som vill. Själv föredrar jag att vara lite mer för mig själv eftersom jag är och måste vara så social i umgänget ändå. Då är det skönt med kontrasten.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så att det skulle vara glest där måste vara en tillfällighet som nog bara uppstår vart 30-40 å

Möjligt, jag vet inte, vi var några unga killar som seglade runt tämligen planlöst i en gammal folkbåt. Jag minns inte alla detaljer, men Bornholm var fullt o Christiansö var tomt. Om jag inte minns fel var det rätt tidigt på sommaren, kanske slutet av maj eller början av juni. Men som sagt, det var rätt längesen.

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det pågår ständigt ett omflyttande av båtar. Speciellt i början av eftermiddagen när alla börjar komma in. Mern normalt ligger stora båtar för sig och små för sig i början. I Danmark och på Bornholm finns det ganska ofta en hamnkapten som anvisar och packar så att man får in så mycket som möjligt.

Låg i Brighton (Engelska kanalen) under den gågna veckan och där fungerade det likadant, små båtar flyttade så att de stora kunde ligga innerst. Men det var inga problem eftersom det hela tiden fanns en Harbormaster som talade om var man skulle ligga. Inga diskussioner behövde tas mellan båtarna.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
smiley-cool.gif\ det är för att dom skall få alla sina naturupplevelser som dom missar ifall dom skulle ligga utanpå varandra i en hamn.... smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det pågår ständigt ett omflyttande av båtar. Speciellt i början av eftermiddagen när alla börjar komma in. Mern normalt ligger stora båtar för sig och små för sig i början. I Danmark och på Bornholm finns det ganska ofta en hamnkapten som anvisar och packar så att man får in så mycket som möjligt.

Låg i Brighton (Engelska kanalen) under den gågna veckan och där fungerade det likadant, små båtar flyttade så att de stora kunde ligga innerst. Men det var inga problem eftersom det hela tiden fanns en Harbormaster som talade om var man skulle ligga. Inga diskussioner behövde tas mellan båtarna.

OK, tack, då förstår jag. Annars skulle det nog kännas lite utsatt o inklämt att ligga innanför ett antal 40-fotare med mina ynkliga 6 meter.

G.

Senast ändrad av GostaU | 12 augusti 2007 | 23:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag har ganska svårt att förstå är varför så många båtägare till varje pris måste lägga till 50 cm ifrån varanda i en naturhamn då det finna massor av utrymme både bredvid och på andra ställen alldeles i närheten.

För min del är det inget problem, jag låter bara bli att gå dit. O eftersom min båt sticker en knapp meter kan jag komma in på en massa ställen där de flesta andra inte kommer in. Men visst kan man undra.

G.

Senast ändrad av GostaU | 12 augusti 2007 | 23:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja, jag menade naturhamnar nu och inte hamnar med bryggplatser.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det förstår jag väl.....det var ironi !!!!!!!!!!

Med anledning av den debatt som förevarit lite längre upp

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...