Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
maelarpirat

Seglare??

Rekommendera Poster

I går va jag ut till utö och jag måste fråga men varför seglar inte seglare?? Ca 4 sekundmeter och en massa segelbåtar ute på mysingen men ett femtontal gick för maskin även i medvind är de farträdda eller det hade säkert seglat fortare än för motor. Sen vill jag ge en eloge till den ägare av storebro 40nånting(såg ej) som hadde kunskapen att väja för mej lilla styrpulpetare mitt ute på mysingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog många sk seglare som egentligen bara gillar tanken med segling. När det väl kommer till kritan finns det nog tyvärr dem som tycker att det är för mycket jobb att hissa segel.

 

Själv kan jag inte för allt i världen förstå varför. Min Triss Magnum är allt annat än snabb, men med en liten utombordare med inbyggd tank på 1,5 liter så använder jag motorn endast när jag kastar loss eller lägger till (nej, jag har inte lärt mig att göra detta för segel ännu). Blir det stiltje... ja, då finns det ju inte så mycket man kan göra.

 

Okej, jag skall erkänna att det finns tillfällen då jag kryssat mot stark vind och på allvar övervägt motorn. I min tegelsten till båt så kan jag tänka mig att den dagen kommer då jag faktiskt också gör detta.

 

Så vem är jag att klanka ner på andra? Om jag ägde en större båt med bekväm inombordare och stor tank... ehh... nej, då kan jag ändå inte tänka mig att jag skulle gå för motor när vinden var god.

 

Vad jag vill veta är om det finns några seglare som faktiskt vågar erkänna att de är för lata för att utnyttja det renaste och finaste transportsättet som moder jord har gett oss?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla femton seglarna har nog sina orsaker.

Varför inte fråga dem nästa gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Man kan nog vara lat ibland.

2. Man har legat i naturhamn och dragit ur kanske tre st 75 amp batterier och de bör laddas så fort som möjligt.

3. Är det väldigt mycket båtar kanske man tycker att det är risk för jobbiga situationer med väjningsplikt och kanske gippar, om man har vinden från babord. Flera av de du såg kanske seglar första säsongen och vill ta det försiktigt när det är mycket båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter,

Du har naturligtvis rätt. Jag skall inte vara den som kastar första stenen... (eller någon överhuvudtaget)

 

Det är absolut inget fel med att framföra segelbåt för motor! Sådär, nu har jag sagt det en gång för alla. Det är upp till var man att styra över sitt eget liv... och sin egen båt.

 

Personligen så åker jag ut i båten av en anledning allena. Jag vill segla. Detta är min första säsong som segelbåtsägare och jag är fortfarande så pass entusiastisk att jag vill lära mig allt som har med segling att göra. Det gör jag inte om jag går för motor.

8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet inte ,,, dessutom hur många sekunder går det på en meter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det var inte trångt på mysingen så det kan de inte skylla på. Det hade kanske varit mera förståeligt om den jag såg i waxholm i måndags hade gått för maskin, men näe han skulle promt segla bland kastellholmen vägverksfärjor,waxholmsbåtar och vi andra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


En orsak tror jag stavas lättja för det är ett visst besvär med att hissa och sedan hålla rätt på kursen och alla ev väjningar.
Måste man sedan kryssa så törs många kanske inte gå

utanför farleden och då blir det lite fel och svårt.
Sedan kan man inte får stopp hur som helst heller.
 
En stor portion osäkerhet dels ang grundstötning och dess undvikande dels ang väjningsregler och rädsla för att krocka , dels att hamna i en situaton som man inte klarar, så man går för motor?
 
Själv skall jag skaffa rulle till genuan snarast och gissa varför. Storen på min nuvarande båt sitter kvar på masten för det är skena och travare. Ok.
På förra var det replik i spår i masten och när jag tog ner storen och var ensam så riskerade jag att tappa den överbord och under tiden jag skulle fånga in den var båten herrelös. Alltså startade jag snurran i vissa lägen för att slippa det krånglet i smala leder. 
Deta var ett antal förklaringar. Vad andra svara vet jag ej.Kanske nybörjare?
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

En sk sekundpendel på ett ur med pendel har längden nästan en meter (0,981 m)
så man kan nog säga att det går en sekund på en meter,smiley-foot-in-mouth.gif\
 
Om detta gäller i Smögen vet jag ej. 14.gif\
Hälsningar,
Kalman
PS ni förstod väl skämtet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dragit ur tre 75 amp batterier när man ligger i naturhamn. Ja det är priset man betalar när man vill ha husbekvämligheter ute på sjön.
 
Jösses. Varför inte ha det lite primitivt på sjön? Vatten finns i havet att bada i (för kallt? det är bara att bita ihop. att sitta i sittbrunnen och pusta ut efter ett kallbad är obeskrivligt härligt) och fotpump till vattenpumparna.
Det är lite sorgligt när man läser specar för nyare båtar att det inte ens går att få med fotpump. Allt är elmanövrerat (rinnande vatten).
Man kan visst beställa en handpump till pentryt för saltvatten på vissa modeller. *skratt* 
 
Har man det lite primitivt på sjön kommer man uppskatta bekvämligheterna man har hemma otroligt mycket när man kommer hem. Man får sig en lite tankeställare på samma gång vilket överflöd av lyx vi tar för givet varje dag.
 
Amen
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det gäller inte i Smögen men väl på, detta enär Smögen är en ö. Men då ska vi se om jag har förstått det hela korrekt?

 

Stämmer min uträkning om jag har fått det till att 4 sekundmeter bör motsvara 3.924 meter per sekund på västkusten?

 

Mvh Smoegen

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte ha det lite primitivt på sjön?

 

Ja varför inte byta ut segelbåten till en urholkad stock och hemtäljd paddel? Och kläder är modernt onödigt lyx.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har noterat samma sak. Jag tror att många segelbåtsägare är väldigt lata eller tycker det är jobbigt att hissa seglen. Tycker att det är fler Bavarior, Hanse, mfl lågpris båtar som kör motor än äldre båtar. Kan en orsak vara att många är nyblivna båtägare som köpt segelbåt men inte har kunskap eller riktigt intresse att segla. Dessutom missar man att vid kraftigare vindar ett stödsegel gör att man får en betydligt jämnare gåmg i sjön. 

 

Men om de tycker att deras båtliv blir bättre genom att köra motor är det deras val som vi andra får acceptera så länge de inte stör oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehehe
Nu skall vi inte överdriva. Farsan var ute för ett tag sedan och då kom en annan båtägare fram och undrade om han hade lite färskvatten de kunde få. Slut på vattnet? undrade farsan. Nej, men batterierna har tagit slut kom det som svar.
 
Ja jäklar, haha. Inga sjömän där inte. Tänk om de hade åkt ute på sjön och navigerat endast med GPS:en när batteriet gick! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sen pratade jag med en kompis som varit på båtmässan och frågade honom om han hittat något. Jo, han hade köpt fotpumpar för att kunna slänga ut det elektriska skräpet som bara läckte och krånglade.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men det är den nya tidens seglare. Numer har vi kraftiga motorer i våra båtar rollstor rollfock,Allt för att göra båtlivet bekvämt. En vän till mig ansåg att 70 talets 30 fotare var för mycket camping för honnom. Han ville köppa större båt för att få det bekvämare.Han hävdar vidare att seglena har man bara för dagar när man inte har brått och det är fint väder och man kan ligga och myssa under segel medvind. Jag är såpass gamal så jag minns när plastbåten kom och hur vi förundrades över att man inte behövde slå in allt i plast när man skulle ut på havet. Och varför behövde dom så stora motorer som Yanmar 13 hp. Men mäniskan är av naturen lat och vi gör det bekvämare och bekvämare för oss. Sen att vi missar det underbara att efter en hård kryss få kryppa ner i ruffen med en kopp kaffe

och något mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag är småbarnsförälder och nyttjar min gamla segelbåt så fort tillfälle ges. Jag korsar mysingen säkert 5 - 10 gånger per säsong och är säkert en av de segelbåtar som gick för motor nyligen. Jag förvånas av den ton som vissa här har. Asketiskt och segel ska det va.

Ska jag ut på helgtur med familjen så gäller det att göra några distans. Blåser det fel eller inte alls så blir det motorn om man inte vill riskera familjefreden. Men är det bara jag som resonerar så? I 8 knops vind tror jag att jag loggar max 3 knop i slör. Nä tyvärr hinns det inte med det. Under semestern är det annorlunda, då hinns det med stiltje och kryssvinklar på 100 grader. Men det är bara att inse, även segelbåtsägare kan ha bråttom. Sen när familjen är hemma och grabbarna ombord så kan man kryssa sig igenom skumkammarna.

 

Sen tycker jag teknik är kul. Skulle jag ha råd så hade jag allt med el, det är ju så smidigt när det fungerar. T.ex. kylskåpet i båten, en kall öl och grillmat som kan släpas ut till yttersta skären, utan att riskera kvaliteten. Det är riktig lyx som jag tackar tekniken för. Luktar lite jäntelag även på den biten.

 

Men detta är mina personliga åsikter och jag försöker respektera andras.

 

Jag tror att mitt liv är som de flesta andras, ett evigt kompromissande för att hinna med det livets goda, då gäller det att ibland gasa.

 

/Joonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjusningen med segling för egen del är inte att ligga och skvalpa fram i lätt vind, som tur är håller familjen med, Vi seglar mer än gärna i kraftigare vindar när det händer något, båten reagerar och presterar.

 

Är man ute över en helg är det inte kul att bli omkörd av alla jävla(ursäkta) styrpulpeter som snabbt åker ut till den fina ön med stranden och även tar de platserna som vi med segelbåtar behöver för att komma in med kölen. Är det då lätt vind, kanske tom med kryss, då är det enklare att dra igång gjutjärnsgenuan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ror inte alla som har åror??

Bara för att roddbåten har motor behöver man väll inte använda den! Eller???

 

Vi seglar när vi tycker att vi känner för det, vill vi inte att båten ska luta eller tycker att vi inte orkar hissa seglen så gör vi inte det!

Seglade en gammal trä koster med kompisarna när vi var ungkarlar vi hade 4lanternor och 2 länspumpar som gick på ström, vatten i dunk och ett stormkök, utombordaren på akterspegeln användes mycket sparsamt och visst saknar man den tiden, men tiden då man kunde få med fru och barn på en 4veckors semester under sådana förhållanden är nog förbi.

Att elektronik och teknik är kul är ju en annan sida av det hela.

 

4m/s är ju inte någon direkt trevlig vind att segla i om man har ett mål att nå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 - Sätt dig själv i en segelbåt med en sambo som inte gillar att det lutar, två grabbar på 8 resp. 9 år som vill sitta på fördäck och ha benen i vattnet samt en 3-årig (pappas) flicka som ska sitta i ditt knä hela tiden.

 

Du sköter båten helt själv Navigering, skota och trimma segel, styra, hålla koll på väjningsregler, hjälpa till med toaletten då någon i familjen inte får till det samt planera hur och var ni ska lägga er i naturhamnen.

 

2 - Lova hela familjen att ni ska till östermarsfladen med sandstrand (4 timmars färd med en medelhastighet på 6 knop), klockan är nu 13.00 eftersom all lastning tog längre tid än du planerat!

 

3 - Du är inbiten seglare sedan 20 år tillbaka med flertalet havskappseglingar bakom dig men blir inte lika upphetsad av att kryssa som du blev när du var 20 år!

 

4 - Du har en helt OK segelbåt och hoppas att barnen kommer gilla segling en vacker dag. Dock vill du inte tvinga på dom detta intresse, primärt gäller det att få dom tycka det är kul att vara ute på sjön.

 

5 - Din sambo gillar att mysa i sittbrunnen över ett glas vin och uppleva livet i en naturhamn. Hon tycker dock att seglingen i sig är en pärs!

 

6 - Segelbåt har du köpt för att DU gillar att segla med förhoppning att när familjen väl fastnat för båtlivet, börjar dom också gilla själva seglingen!

 

När du provat detta, kan vi ta en diskussion om vi ska hissa segel eller inte!

 

/Seglaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet Andpal! Ska man absolut segla jämt och ha en båt utan värme eller nånting annat då måste man nog vara ungkarl fullt ut och osa rejält med brännvin för att inte frysa ihjäl på natten.

 

För övrigt så anser jag att elektriska pentrypumpar är fan så mycket bättre än manuella läckande fotpumpar. Och billigare. Man kan ha en tystgående cirkpump till färskvattnet om den placeras lågt, det har jag. Man måste inte ha tryckvatten heller, jag trycker på en knapp i knähöjd så kommer vattnet. Vanliga fotpumpar har jag hållit på och renoverat med tusen packningar, dyrt, krångligt, läckande, dåligt är min mening.

Samma gäller manuella toaletter. Om den toa ni har jävlas, byt till en elektrisk nästa gång, det är skit-bra. Strömåtgången för att spola nån sekund kan nog knappt mätas.

post-6890-1394235180,5376_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet andpal, jag har inga barn men jag har kompisar som har - och alla får kompromissa precis som du med sin segling.

 

Till alla de som yrar som en febersjuk Amrial Nelson om hur märkligt det är att man inte alltid seglar i full storm med fulla ställ (oj , gärna spinnaker förresten) och som lever bara på sjögräs och aldrig gör NÅGOT fel och har tyghinkar som de flätat hemma på sjömanskurserna: jag skulle gärna nagelfara era loggböcker för att se hur det EGENTLIGEN går till.....

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvet på spiken andpal. Ack vad man känner igen sig.
Nej, det gäller att inte skrämma bort partner och barn från båtlivet. Så jag låter gärna min fru fegskota storen när det börjar luta för mycket och ja, vi går ofta för motor när det blåser emot, trots att vår båt kryssar ganska duktigt.
Skall jag segla på allvar gör jag det själv. Som nu i helgen när min fru är bortrest. Trots att det just börjat regna som bara den i Göteborgs-trakten. Att stå i regn i sittbrunnen bara för att det är så himla kul att segla och att vara ute i den underbara del av vår natur som skärgården utgör, även om vädret är piss, kan man aldrig begära att någon annan ska uppskatta.
Var det inte Sven Wollter som sade i en intervju i någon båttidning häromåret: Jag vill inte vara ute på sjön tillsammans med någon som hellre vill vara i land. Och: På min båt är det den som är räddast som bestämmer. 
Ligger mycket i det... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hahaha. Är det inte dags att tagga ner lite? Det låter som ni saknar seglingen lite.

Ett tips är att deltaga i klubbens veckoseglingar om den arrangerar något sådant för att få ner abstinensen lite. Ta med äldsta kidsen så dom får känna på lite sann segling om dom missar det när frugan gnyr att det lutar på semestern. Nu i onsdags på min klubbs onsdagssegling var det en pappa som tog med sig hela barnaskaran och körde. Fantastiskt kul att se.


 
Klart du kan få läsa loggboken. Körde ett race Gålö-Lidön förra torsdagen för att hälsa på min syster som har sommarställe en bit in i Norrtälje kanal. 9 1/2 timmes segling non-stop i hård slör och grov sjö. Gröna Lund kunde slänga sig i väggen efter den resan. Låg kvar nästa dag för att ta emot besökare. Dagen därpå åkte jag tillbaka. Där blev det lite motor måste jag erkänna, men då blåste det 0-1 m/s också. 12 timmar senare var jag tillbaka.
 
Otroligt skönt med lite långresa. *skratt* 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo men jag seglar mer än gärna bottenrevat i kuling - ännu hellre med min tjej (för hon har kappseglat sen före tonårsåldern). Inga problem för oss två! 

 

För vi har varken barn eller rädda män eller fruar i sittbrunnen. Och då är det hur lätt som helst att vara kaxig mot de som tuffar för motor i medvind...

 

Jag har stor förståelse (och respekt!) för de som vill hålla fast vid sin sin älskade hobby, som lastar ned allt pick & pack och hela sin familj med allt vad det innebär och skall få alla att trivas i en trång båt. Är det sedan skitväder eller tider att passa så kan motorgång faktiskt vara det enda alternativet.

 

...det kan kanske till och med är allt man själv orkar med efter att ha lyckats få med allt och alla ombord och kastat loss?

 

Helt OK med mig i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min högst personliga reflektion är att ju större, dyrare och modernare båtar med mer utrustning: desto mindre seglas det.

 

Jag har en liten söndagsutflyktsholme ca 3 nm från hemmabryggan. Där ligger hela helgen 40-talisterna i sina nya båtar i sommarstugestorlek med rullar, tryck, värme och elektricitet både här och där. Går man lite längre ut möter man fler som seglar med mindre båtar och mindre utrustning smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min högst personliga reflektion är att ju större, dyrare och modernare båtar med mer utrustning: desto mindre seglas det.
 
Jo, jag håller nog med dig i det. Det är sällan man ser en mindre segelbåt (kanske under 6-7 meter) gå för motor, däremot de stora, dyra går ofta för motor. Frågan är väl bara vad man kan dra för slutsatser av det...
 
G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske att vi med små båtar inte har råd med tillräckligt bra motorer?
 
G, som svarar på sin egen fundering... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kunde inte sägas bättre!

 

En del vill ha båtar och en del vill ha k... -förlängare!! Trist, men så är det alltför ofta och även på motorbåtsidan. Jag säger ingenting om fina, dyra och stora båtar fulladdade med all elektronik mm som finns att tillgå. Inte ett dugg. Vad som däremot retar mig är ju själva syftet med båten...oavsett prisklass och storlek. Om man lägger några miljoner på en båt för att i stort sett enbart glassa för att visa vilken plånbok man har så blir jag störd av det eftersom man då kan misstänka att båthjärtat inte är med riktigt. Kanske inte kunskaperna heller för den delen.  

 

För mig så handlar båtliv om hjärta och om själ....inte om att visa upp vilken plånbok man har eller att vara bättre än någon annan. Själv känner jag både mångmiljonärer och socialbidragstagare så för mig är det inte plånboken som styr i något fall. Man är ju bara en människa och ens plånbok kan aldrig förändra det faktumet. Tyvärr så tycks en del med pengar tro det och värst är det oftast med nyrika eller med sådana som är rika men som inte är så rika som de egentligen hade önskat.

 

Här om veckan såg jag en SWAN 53 vid gästbryggan med en äldre man och en yngre och ruggigt sexig kvinna ombord. Eftersom jag inte kunde hålla mig från den här damen så gick jag fram och talade med henne lite och det visade sig att de var tyskar som hade seglat från Finland. De var båda seglingstokiga men som bara råkade vara rika som troll! Då sken jag upp, för de seglade med en svindyr båt för att de hade råd och ville unna sig en bra båt. Men det var seglingen som var deras passion. De var ute och seglade flera månader varje år. Om jag hade deras pengar så kanske jag hade köpt en dyr båt jag också. För att unna mig, men fortfarande med samma brinnande intresse och hjärta för båtar och båtlivet. Och jag hade nog också velat ha en kanonsexig kvinna ombord, men inte som en skyltdocka. Nä....för helt andra orsaker och som troligen gubben också hade. De var väl sammansvetsade och det märktes så tydligt att precis allting handlade om ren passion! Härligt värre!! Så ska båtliv vara tycker jag! Någon som vill skänka mig en slant??

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som däremot retar mig är ju själva syftet med båten...oavsett prisklass och storlek. Om man lägger några miljoner på en båt för att i stort sett enbart glassa för att visa vilken plånbok man har så blir jag störd av det eftersom man då kan misstänka att båthjärtat inte är med riktigt. Kanske inte kunskaperna heller för den delen.  

 

Fast det retar inte mig. De får väl lägga pengarna på vad de vill. Det som retar mig är när de inte kommer in med sina stora båtar till bryggorna de läst om och använder min båt som språngbräda. Försök föreställ dig hur inkontinenstanterna låter när de trippar över min båt för att inte behöva lorta ner sin egen båt med spoltoa smiley-undecided.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...