Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Mr_Cool

Val av DC

Rekommendera Poster

Hej,

Går i byta båt tankar, och är sugen på att byta upp mig till en DC från en öppen styrpulpet båt. Och undrar om någon har lite tipps och egna erfarenheter. Man ska kunna åka ut och vara i båten över en helg inte mer. Men den ska även fungera som wakeboardbåt och fiskebåt. Har bland annat haft en Bella 512 Excel med en 90hk fyrtakt innan och jag tyckte det var lagom motor styrka, jag vill slippa att gå upp i mycket mer motorstyrka än så, med tanke på soppa priset.... Man vill ju inte att soppa priset ska avgöra om man sticker ut eller inte. Så det får inte bli en för tung båt heller, så man får upp i alldeles för stor motor för att kunna köra wakeboard med mera. Har kollat på en Uttern D55 men med mina 190cm var det helt kört att få plats och ligga i den. Däremot Yamarin 59DC fick jag plats i. Sen får den inte bli för stor och klumpig heller så att man inte kan fiska ifrån den.

Mvh

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Skulle walkaround funka också för dina behov?

T ex Finnmaster 5700 WA, Silver Shark WA 605?

Bägge har två sovplatser i krypinet.

Bägge klarar sig med 115 hk utombordare.

Bägge är ganska lätta, ca 800 kg (Shark WA 605) och 850 kg (5700 WA).

Har själv systerbåten Yamarin 5820/58BR som har samma skrov som Yamarin 59DC. Jag har 115 hk (Yamaha F115). Den går bra i sjön, som de flesta andra Yamarinbåtar.

Bild 1 och 2: Finnmaster 5700 WA och kabinen.

Bild 3 och 4: Silver Shark WA 605 och kabinen.

-------

Bild 1.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 08 augusti 2007 | 19:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finnmaster 5700 WA verkar helt ok faktiskt, ska ta och åka och titta på en sådan. Hittade en tidigare tråd där du pratade om vilken motorstyrka man skulle välja på en sådan, jag hade tänkt att gå för en 100hk, med motiveringen att den både är bränslesnålare och lättare. Som jag ser det så ligger man i cirka 20 knop när jag drar wakeboard och då kommer 100hk att dra mindre. Visst 115hk drar troligen upp mig snabbare och planar snabbare och då kanske man tjänar in dom litararna där... !? och visst är det kul att komma upp snabbt... hmmm, inte lätt val alltså, sen kommer försäkringsbolaget med och ska säga sitt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åtminståne Finnmaster 5700 har ett väldigt lättdrivet skrov och enligt körfakta så har den med en Yamaha F115 en bränsleförbrukning på 0,73 L/nm eller 19,2 L/timme vid 4500 rpm. Då gör den ca. 26,4 knop.

Samma båt men med en Yamaha F100 så drar den 0,69 L/nm eller 16,2 L/timme vid samma varvtal. Då gör den enligt Yamaha`s testfakta ca. 23,4 knop.

Om inköpspriset är betydligt billigare på en F100 hk än F115 hk och att försäkrningskostnaden också är betydligt billigare så kommer Finnmaster 5700 WA gå väldigt bra även med en Yamaha F100 hk. Visst kommer du att märka skillnad jämfört med en F115 hk...särskilt om det är lite last i båten, men så enormt stor är det inte. 100 hk kommer att fungera helt okay. Om du däremot går under 100 hk och kollar in 90 hk så tror jag att det blir på gränsen till vad man bör ha till den båten. Sammanfattningsvis skulle nog jag tycka att 100 hk är okay, men inte mindre och om kostnaden mellan en 100 och en 115 hk inte är markant så skulle nog jag ha satsat på en 115 hk. Det är aldrig fel att ha lite extra stora marginaler.

En annan fördel med att välja en lite starkare motor är att den går lugnare och håller bättre om motorn får jobba lite lugnare och med lägre varv. Ska du hålla 20-22 knop med en 100 hk så får du ha ett något högre varvtal för att uppnå samma fart än med en 115 hk. Får du ett lägre vartal så blir det dessutom lite tystare också.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har gjort ungefär samma resa från en styrpulpet till en daycruiser.

Efter att ha provkört en hel del nytt och begagnat, Ryds 620 Dc, Yamarin 6110 DC m.m föll valet på en Bella 621 DC. Måste säga att det är en helt annan båtupplevelse än med en styrpulpet. Motorn blev en 115 Optimax och det duger gott. Dels fart och dels försäkringsmässigt.

Fördelar med Bellan:

Trappan ned är en av de bättre i klassen och det är lätt att komma i båten.

U-soffan sväljer mycket folk.

Kapellet viks lätt upp och ned och parkeras i en kapellucka (kapellet har även gasfjädrar vilket underlättar)

Sovutrymmet är helt OK, dock har Flipper 630 Dc det bästa utrymmet i den här klassen.

Har inte hittat några som helst nackdelar än, men å andra sidan har det bara blivit ca 20 timmar båtåka denna sommaren.

Hoppas att jag kunnat förmedla lite intryck

Bellaragazza

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, efter att ha åkt runt och tittat på ett flertal olika modeller och läst här på forumet så har jag gett upp mina DC planer. Med mina 190cm blir det trångt i de flesta av båtarna, och sen blir det svårt att hitta någon som passar till wakeboard och fiske. Så jag har gett upp planerna på DC och gått över till att köpa en större styrpulpetbåt istället med mittpulpet. Är väldigt nyfiken på Ryds 568 GTS om den dyker upp nästa år.

Tack för hjälpen

Mvh

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag har ju gjort resan styrpulpet till DC och skulle verkligen rekommendera dig att återuppta planerna på DC. Det blir ett helt annat ombonat båtliv. Även om du så inte sover i den så har man ett perfekt torrt och bra stuvutrymme när man är ute heldagar och massor ska med.

I en styrpulpet blir allt blött och det blåser ju överallt. Går ju inte ens att läsa sjökort utan att puttra fram i låg fart.

För mig blev det ju en D55:a. Jag är själv kort (175cm) och sover ju bra i den. Men en kompis som är strax under 190 provlåg den och sa att han låg helt ok. Nu provlåg han ju bara...kan ju bli annorlunda uttalande efter en hel natt :-)

Men nog borde du väl få plats i en 6m (eller lite drygt) DC?

I såna här mindre båtar stänger man ju inte gärna om sig när man lagt sig. Du kanske kan låta fötterna sticka ut igenom ingången?

Senast ändrad av batrookie | 20 augusti 2007 | 12:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...