Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Ryzzen

Ryds 435Gt med 70hk, planar knappt.

Rekommendera Poster


har en Ryds 435gt-90 med evinrude 70hk -90.

Åker man 2 i båten och sitter bak så planar den inte ens ut, sitter man en fram så går det nätt ocjh jämt. När man väl planar ut går det bra.

den toppar 32 knop när man kör själv??

 

Kan nånting vara så felvinlkad med motorn eller liknande? jag menar en likadan båt med 40 eller 50hk går ju bättre....?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har båten förr gått bra med den här 70 hk motorn på och 2 pers ombord? 

 

Du säger att den gör ca 32 knop med 1 pers ombord men nog borde den gå lite fortare m h t att du har 70 hk på en såpass liten båt?

 

Har du kollat att tändstiften ser OK ut och har rätt gap?

Enl NGK hemsida skall tändstift till Evinrude 70 hk 1975-1993 vara NGK BZ7HS-10 med gap 0,8 mm. Kolla även att du har bra gnista på alla stiften (finns tändningsprovare på Biltema för 30 kr, artnr 15-142.

 

Sitter motorns antiventilationsplatta (plattan ovanför propellerns övre svängradie) jäms med båtens botten vid akterspegeln?

 

Hur mycket varvar motorn på fullgas enl varvräknaren med 1 pers ombord?

Du bör ligga ca 5500-6000 varv/min på fullgas.

Kanske du har en propeller med för mycket stigning (vinkel) på nu så motorn inte riktigt har ork att snabbt dra upp båten i planing med 2 pers ombord? Vad har du för diameter och stigning på propellern?

 

Har du kollat så du inte har fått en massa vatten under durken som gör båten tung? Eller har kanske flytelementen i båten sugit åt sig vatten som gör den extra tung?

 

Har du vinklat in motorn max med powertrim innan du gasar på?

 

Kan ju kanske vara motorn som får lite för lite bensin när du drar på och den liksom tvekar lite. Kolla över bränslesystemet kanske från tank (inkl inne i tanken), slangar, filter, bensinpump, förgasare mm).

 

Sen så kan man på Ryds hemsida (Äldre modeller) i specifikationerna för båten se att max rekommenderad motor är 40 hk. En Evinrude 70 hk väger ca 108 kg. En 40 hk motor ca 80 kg. Du har alltså en avsevärd vikt, nästan 30 kg extra, på akterspegeln som båten nog inte riktigt är gjord för som innebär att båten blir lite baktung.

 

Kanske underlättar att ha lite uppgifter om båten om andra skall försöka hjälpa till att lösa problemet.

Hämtade lite info från Ryds hemsida, bild 1 - bild 3.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 08 augusti 2007 | 18:46

post-1495-1394235178,6975_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för svaret bosse. Det sitter en 14*19 propeller på, har alltid max nertiltat, men har även provat att ställa upp under färd, och toppfarten ändras ingenting als nästan, kanske 1 knop.

Varvar på fullgas 6200rpm med motorn max nere, lite mer upptiltat så går den upp mot 6500rpm, så det varvat redan väldigt mycket. och ändå gör den bara 32 knop med en så stor propeller, det är absolut så stor det går, den tar nästan i i överkant 0,5mm fritt ungefär.

 

Har köpt båten i detta skick så jag vet inte hur den avrit innan, men förra ägaren sa att den har gått såhär så länge dom har haft den.

Tändstiften är ok.

 

Har även länspump som pumpar ut vattnet under durken.

 

Mvh Rasmus

 

Senast ändrad av Ryzzen | 08 augusti 2007 | 19:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tror i och för sig att en propeller 14 x 17 eller nåt sånt hade varit bättre för accelerationens skull men då övervarvar den ännu mer på fullgas. 

 

Att den trots allt planar om än med vissa problem när nån sätter sig i fören indikerar viktfördelningsproblem där troligen tyngden av 70 hästaren är en del av problemet.

 

Kanske lösningen är lite små åtgärder som t ex:

* Inte ha prylar i aktern som ytterliggare tynger ner där bak.

* Ha tanken i mitten av båten. Om du t ex har 20-25 liters tank i aktern blir det en hel del extra vikt när den är fulltankad.

* Släng in en 20 kg sandsäck i fören fär att få lite bättre vikt där i fören.

* Förmodligen skulle ett par Smart Tabs lösa mycket av planingsproblemen gissar jag. Är ju ganska billig åtgärd och enkelt att installera. Kunde rent av hinnas med denna säsong. Det är ju bara att ta upp båten och skruva dit dessa självjusterande trimplan.

Jag tro det skulle lösa problemet på din båt.

 

Smart Tabs:

Du skulle behöva de för båtlängd 14-16 fot /50-80 hk motor.

 

Watski katalogen (ungefärliga priser):

http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=23028&groupID=9&subGroupID=500&ccode=B0BFC7

 

Tillverkaren:

http://www.nauticusinc.com/smart_tabs.htm

De har även kommit ut med ny modell som är i komposit, Smart Tabs SX:

http://www.nauticusinc.com/smart_tabsSX.htm

 

Några videos med Smart Tabs:

http://www.nauticusinc.com/Nauticus_videos.htm

 

 

Visst du åker på en kostnad på ca 2000 kr men det löser förmodligen problemet som din båt har.

 

Allt under förutsättning att du vet att motorn går bra i övrigt och har den ork den skall ha när den går normalt.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 08 augusti 2007 | 20:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar ju som ett bra allternativ, men jag förstår änd inte.

Jag har en kompis med en 440gt med 40hk och när vi sitter båda bak har den inga som helst problem att plana ut, och den går nästan lika fort som min.

min motor väger givetvis mer men det är inga problem att ha fulltank och lite last i hans båt heller så det borde jämna ut vikten där bak.

 

Den borde ju gå fortare än 32 knop på mätaren tycker jag, så stor propeller(14*19) och på 6200rpm...?  Enligt ryds uppgifter gör den ju 32knop med en 40hk...

 

Det verkar underligt dehär. Planingsproblemet går säkert att lösa med annan propeller och med smart trim elelr avd det hette, men toppfarten är ju alldeles för låg tycker jag.

 

Tack för svaret igen!

Mvh Rasmus

 

Senast ändrad av Ryzzen | 08 augusti 2007 | 21:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, sen beror det ju på lite vad du har för propeller.

Är det en orginal Evinrude aluminiumpropeller? Hel och fin?

En stålpropeller ger ju bättre fart.

 

Har du antiventilationsplatten jäms med båtens botten vid akterspegeln. Om motor sitter för lågt i vertikalled kommer växelhuset att bromsa en hel del.

 

Du har väl inte en propeller där gummiinfästningen i propellernavet är på väg att släppa så den slirar där?

Kolla upp det.

 

/Bo

 

 

Senast ändrad av bossee | 08 augusti 2007 | 23:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ska kolla hur den sitter i höjdled, propellern är orginal och hel och fin, köpt för ett år sedan bara.

ska prova att byta så den inte slirar.

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...