Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
ann-sofie

Evinruden vill inte..

Rekommendera Poster

Hej, det är första gången som jag skriver till detta forum och undrar om någon kan ge mig råd. Har en Evinrude utombordare 60 häst.årg -93. Plötsligt idag ville den inte gå upp i varv utan dog vid gaspådrag (kunde gå på lågt varv) samtidigt tjöt varningshornssignalen (oljan) upprepat trots att det finns mkt olja kvar. Hade dessutom bara 4 lit bensin kvar.

1. Finns det automatisk varvstrypning når oljan ej räcker till ?

2. Kan det plötsligt vara skit i förgasaren , var sitter den, svårt att fixa själv ?

3. Igentäppt bränslefilter/oljefilter?

Vart kan jag vända mig ifall inte någon av er kan råda mig ?

Önskar alla en trevlig dag ändå...

Hälsningar från Götet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säker på att varningshornssignalen är oljan? På min evinrude(70 hk 1976) så är det varningssignal också om tempen på motorn blir för hög.

Du hittar sprängskisser på din motorn här(så ser du var förgasarna är), har klickat fram evinrude 60 hk 1993, så bara välja den modell du har:

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=3&pCode=M0009372&path=BMC~A0000021~M0009170~M0009372&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BMC&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Senast ändrad av Yadis | 08 augusti 2007 | 13:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Låter som om din VRO pump lagt av. d.v.s. pumpen som blandar olja och bensin. Verkar vara ett standardfel på dessa motorer.

Troligtvis får du full gas om du pumpar på blåsan till tanken.

Jag bytte tille universalpump och blandar numera i bensinen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...