Lasseeri 0 Postad 8 Augusti , 2007 Har en Sea Ray 220 OV med Mercruiser 350 magnum. Köpte båten förra hösten och sjösatte i april i år. Testade då toppfarten och den var ca. 43 knop. Har använt båten ca 7 gånger (sommaren har varit lite kall....) Testade toppfarten förra veckan och nu kommer jag upp i max 36 knop. Motorn varvar perfekt och jag inte skadat varken skrov eller propeller. Har hört att beväxning kan bidra till fartsänkning. Har båten i Vänern. Någon som har nåt tips/förklaring? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse79 0 Postad 8 Augusti , 2007 Hej. Tyvärr så har jag inget konkret svar, men generellt så vet jag att båtarna tappar något i prestanda under säsongen. Detta beror nog mestadels på beväxning, men också på att motorn tappar något i prestanda från att den är nyservad och fräsch till att du tar upp den igen. Om motorn är sjövattenkyld mår den bäst av att köras regelbundet så att det inte står vatten i kanalerna under längre tid. Detta skall dock inte påverka prestandan. // Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 8 Augusti , 2007 Några saker som kan förändra fartegenskaper i sådan omfattning som du beskriver det är t.ex. stark beväxning med snäckor mm. i saltvatten, fel på motorn och/eller feljusteringar, fel på fartmätaren (loggen/givaren), fel på båten, t.ex. att det läcker in vatten i bottenskrovet. Lufttemperatur, vattentemperatur, vattnets densitet, vattnets syrehalt bidrar också till förändrade egenskaper och farter. Men inte så mycket som du beskriver det även om det kan göra ett par tre knop. Jag vet inte varför din båt går 7 knop långsammare nu än tidigare. Men för att försäkra dig om att båten är tät så gör så här: Ta upp båten på trailer och ta bort dyvikan i aktern. Om du ser att det rinner ut skapligt mycket vatten där (mer än en hink) så kan du köra iväg med båten för då rinner det ut mycket snabbare (och mer)när du åker i en uppförsbacke. Om det inte rinner ut så mycket så är det bara som det ska. Att det rinner kommer det att göra eftersom det alltid samlas kondensvatten där, men om vattnet snarare forsar ut än att det bara rinner lite måttligt så är det annat än enbart kondensvatten. Om det är väldigt mycket vatten här så kan det vara förklaringen till varför det går så pass långsammare, men å andra sidan förändrar det också båtens egenskaper som du då borde ha märkt. Men ibland märks inte förändringarna så jättemycket om man inte har hunnit lära känna båtens egenskaper ännu. Vill inte måla fan på väggen men jag vill heller inte utesluta någonting. Därför vore det bra om du öppnar upp dyvikan för att försäkra dig om att det inte beror på detta. Använd gängtape för att täta dyvikan när du monterar tillbaka den igen. (Under vintern ska dyvikan plockas bort för att undvika frostskador.) Beväxtning kan sänka farten flera knop, men du har ju tydligen båten i sötvatten och då får du inga snäckor och annat som verkligen sänker farten i den omfattning som du beskriver det (7 knop). Snäckor sänker farten oerhört mycket mer än enbart en skitig botten (där kan det handla om 7 knop) så det går inte ens att jämföra. Om bottenskrovet är otroligt skitigt så kan du använda ett medel som heter Y-10 och som är oerhört effektivt för att göra bottenskrovet som helt nytt! Finns i bl.a. Watski-butikerna. Man penslar på denna gelè med en pensel och spolar sedan av med vatten...helst med högtryck. Är det extremt skitigt så upprepar man behandligen en gång till och sedan ser det som nytt ut! Fungerar ännu bättre på omålade skrov. Lycka till! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dagodfather 0 Postad 8 Augusti , 2007 Kolla så att durken ej blivit vattenfylld pga allt regn, samt att länspump fungerar osv så du ej har massa extra dödvikt o dra på jämfört med början av sommaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dagodfather 0 Postad 8 Augusti , 2007 Hehe roddarn var snabbare:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasseeri 0 Postad 8 Augusti , 2007 Tack för tipsen. Skall kolla upp dessa i tur och ordning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 8 Augusti , 2007 Fanns det andra skillnader mellan fartproven? Jag tänker t ex på fylld färskvattentank, bensinstank m.m.? Det kan snabbt göra ett par hundra kilo som naturligtvis märks på toppfarten. Även i sötvatten så får man klegg under båten som kan göra några knop på toppfarten. Fram med en grov borste med skaft, badbyxor och gärna cyklop så får du båten slät under på cirka en halvtimme. Skölj efter med något starkt (t ex whisky) för att få upp kroppstemperaturen... Dagsformen och utetemperaturen kan även göra någon knop eller två - generellt ger motorerna något bättre effekt i kallt väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
quarc 0 Postad 8 Augusti , 2007 Hade ett liknande problem för många år sedan med en mindre båt. I en av flyttankarna hade det bildats lite kondesvatten som på vintern frös och spräckte utterskrovet en aning. Så hela den flyttanken fulldes med vatten och båten blev tung när den försökte plana. Om du har flyttankar, kolla så att ej en av dessa är vattenfylld. En annan tanke kan ju vara att motorn ju får lägre effekt vid varmare väder. Ju kallare insugsluft, desto mer effekt. Jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna påverka så mycket som du beskriver, men kan vara värt att ha i åtanke. Troligaste förklaring är nog ändå beväxtning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser