Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
marinaden

Honda tiltmätare

Rekommendera Poster

Vet någon var jag ska börja söka felet. Jag har en 90 hp Honda från -97 som annars är utan problem, men tiltmätaren som visar hur båten ligger i vattnet är sgs död. Nålen som ska visa hur motorn är trimmad så hoppar upp någon milli när jag lägger på tändningen men ingenting mera. Det borde ju betyda att mätaren har ström, men själva visningen uteblir. Finns det någon givare på motorn någonstans som kan ha gått sönder eller vad tror ni ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kolla trimsensorn. Kanske den lossnat el kommit ur sitt läge. Kolla elkablarna fram till sensorn. Kan ju vara trim sensorn som gått sönder också.

Har en Yamaha F115 själv och den har en trimsensor på motorn (på tiltröret) som man kan vrida på och ohm mäta så man ligger inom specifikationen (med motorn vinklad max in mot akterspegeln).

Det här kanske kan ge nån idé vad som kan vara fel på din Honda:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=109797

Vet inget ställe på internet där det finns sprängskisser på Hondas utombordare men det skall visst gå att köpa sånt. Liksom verkstadshandbok (shop manual) om man behöver en sån också, där det garanterat står om trim sensorn.

Tror det skall vara ett el-schema i Hondas användarhandbok (i alla fall engelska handböckerna) och där ser du hur Trim Angel Sensor är kopplad elektrikt i alla fall.

Tycker väl att den borde sitta på tiltaxeln/röret nånstans.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaret. Jag ska försöka lokalisera givaren när jag tittar till min båt ikväll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trimsensorn är lätt att hitta du ser kablaget långt upp på riggens babord sida.

Det som du skriver om är ett ganska vanligt fel på Hondan. Förslag: tag med dig någon rostlösande spray. Börja med att spraya själva trimarmen, efter ett tag kan du lirka på armen. Men känner du att du inte får någon respons (dvs armen börjar röra sig), plocka bort själva givaren. Jag vill minnas det går bra med en 10 mm lednyckel. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni hade alldeles rätt. Hittade givaren, som hade börjat gå så trögt att den lämnade i nedre läget. Lite olja och gymnastik så löpte den riktigt lätt igen. Tackar än en gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...