Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
aktersnurra

hjälp med 15 hk yamaha

Rekommendera Poster

hallå alla sjöbusar...

tänkte höra om någon här inne har en aning om vad det kan vara för fel på min yamaha 15 hk..

till att börja med så skulle jag vilja veta vad det vanligaste problemt brukar vara med just yamaha 15 hk motorer...

nu till problemet..

jag har alltså en yamaha 15 hk motor 2 takt årsm okänd.. men skulle tro att den är i från typ mitten slutet på 80talet...

i våras när jag sjösatte båten så hade motorn stått orörd i garaget i 3 år... efter en ordentlig genomgång så provstartade jag den.. å den startade direkt! ett par dar senare så sjösatte jag.. motorn gick jättefint..

dom 3 första vändorna ut.. sen började den strula!

den startade alltid på första draget.. men strax innan den skulle plana

så tvärdog den! å det var samma visa varje gång.. så jag provade att köra på tomgången ett tag.. men samma där! efter ca: en minut så dog den tvärt..

jag har gått igenom allt som har med soppan att göra.. från slangen i trycktanken till motorn.. gjort rent soppakoppen, filtret, förgasaren, kollat membranen i soppapumpen mm... (den får soppa)

men efter att kollat gnistan på stiften så fick jag en känsla av att gnistan verkade för svag.. så jag kollade tändhattarna och upptäckte att den ena tändhatten verkar trasig.. det är förmodligen en tråd som gått av..?

kan detta vara orsaken till problemet?

kan jag byta bara tändhattarna eller ska man byta hela tändspolen som tändhattarna sitter ihop med?

jag skulle bli väldigt tacksam om jag kunde få lite goda råd av er som meckat en del med yamaha motorer...

mvh/magnus...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...