cosmobear 0 Postad 7 Augusti , 2007 Min båt ligger på en reservplats i en relativt grund vik! De första turerna efter iläggning gick båten rakt och fint. De sista gångerna har den börjat dra högst märkbart åt babord sida i 15knops farter. Jag har noterat att det växer ganska friskt på båtskroven i viken och ser att mina trimplan och att även drevet börjar bli ansatt. Kan detta vara källan till att båten börjar bära iväg i sida i högre farter. Det skulle isåfall stämma med att beväxningen borde vara störst på den sida som har mest soltimmar men kan det verkligen göra så mycket för stabiliteten i riktningen.Man vill ju inte dra upp den och skrubba rent om det inte är nödvändigt så här sent på säsongen! Någon som har erfarenhet eller en teori ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 7 Augusti , 2007 Säkert kan beväxningen vara en del av ditt problem, innan du letar andra åtgärder skulle jag i varje fall försöka göra något åt den. Kan du inte hoppa i vattnet och tvätta den med en borste? Resultatet kanske inte riktigt blir det samma som om du tar upp den men du borde ju kunna se en viss skillnad efteråt om det är detta som är ditt problem. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 7 Augusti , 2007 Om viken är grund - kan du inte låna ett par vadarstövlar och ställa dig bredvid båten (eller köra upp den på en strand) och rensa bort lite och sedan testa igen? Det kan väl vara värt en halvtimme? //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 7 Augusti , 2007 För säkerhets skull så tycker jag att du ska tvätta bottenskrovet, men jag tycker att du ska göra det genom att ta upp båten och inte göra det då den ligger i vattnet. Anledningen till att jag tycker så är främst två: 1) du får en jämn rengöring på skrovets båda sidor och hela bottenskrovet blir både renare och jämnare. Du får då en försäkran om det berodde på snäckor eller inte. 2) När du har gjort en rengöring värt namnet och att problemet fortfarande kvarstår så finns det inga tveksamheter om det berodde på hur väl du har tvättat skrovet eller om du har något annat problem som orsaker den senda balansen. Om det är riktigt rengort men att båten fortfarande har kvar problemet så vet du ju nu om det beror på någonting annat än snäckorna. Om du har otur så har du fått in vatten inne i bottenskrovet bara på ena sidan av båten. I värsta fall kan du kanske ha fått ena sidans isoleringsmaterial fuktskadat så att den får en högre vikt på det sättet, men det är ju inte ens säkert att du har något sådant material som kan suga åt sig fukt. En del båtar har det och en del andra inte. Gör så här tycker jag: 1: Ta upp båten på trailer. 2: Skruva ut dyvikan i aktern innan du kör iväg med trailern så att du tömmer ut all kondensvatten som samlas inne i bottenskrovet. (Om du skruvar bort denna innan du kär iväg så kommer vattnet att rinna ut i uppförsbackarna.) 3: Tvätta sedan skrovet ordentligt. Det ska ju ändå göras om någon månad och om du tvättar redan nu får du mindre jobb sedan. 4: Sjösätt båten och kolla om problemet kvarstår. 5: Berätta hur provturen blev och om det blev bättre eller oförändrat. Lycka till! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 7 Augusti , 2007 Kom på en sak till: När du har båten på trailern så kan du ta en extra titt på att allting står rätt till med skrovets steglister. Dels om de är hela och utan skador, men också om det kanske är extra mycket snäckor just där. Steglister har bl.a. den funktionen att de fungerar som stabilisatorer i sidled. Om det är extrem mycket snäckor på just den så kan det också påverka krängningen eftersom formen på steglisten då blir förändrad. Kolla även motorns kavitationsplatta så att det inte är någon skada på den eller på några andra av motorns nedre delar som ligger under vattenytan. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cosmobear 0 Postad 8 Augusti , 2007 Tack för alla goda förslag. Jag får börja med att tvätta noggrannt i helgen så får jag väl se hur den går efter det. Vad jag uppfattar av er så är det inte omöjligt att det skulle kunna bero på beväxning fast det verkar som om ingen kan uttala sig om detta fenomen skulle vara vanligt eller ej. Båten är en Selco så visst har den skum i botten men skulle detta vara problemet så blir det ju lite svettigare.Borde inte båten ha en minimalt märkbar slagsida om skummet skulle ha blivit vattendränkt på enbart babords sida?Hälsningar C. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 8 Augusti , 2007 Om det inte beror på beväxtning så kanske ett av dina trimplan inte går tillbaka som det ska - kolla även det när du badar med båten i helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser