Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
lars11

Öppna upp pulpit i fören, svetsa rostfritt???

Rekommendera Poster


Har en amerikansk DC där pulpit inte är öppet i fören. Viss risk för snubbel föreligger. Jag skulle vilja öppna upp pulpit fram och svetsa på två böjar med rör ned till däcket.
Har ni några tips på vem som kan göra ett sånt jobb i stockholm? Gärna någon som gjort liknande arbeten.
Hittar jag någon bra svetsare så kommer bilder! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Gula sidorna ska funka även hos 08or har jag hört.

 

Vilken smed som helst klara detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jaha, konstruktivt tips... Nu vet jag i alla nicket på en oinsatt besserwisser.


Frågan var ju om nån visste nån bra svetsare som gjort liknande arbeten!
Nu är det ju så att alla svets o smide INTE ALLS gör estetiskt snygga jobb, särskilt inte i rostfritt.  Det är inte alls säkert att de har känsla för hur det ska se ut på sjön. Så jä-la enkelt är det inte att svetsa om man vill att det ska se ut som köpes.
Att ringa runt till tusen ointresserade konstruktionssvetsare innan jag hittar marinexperten tänkte jag undvika genom att fråga här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

har gjort detta du beskriver, dock svetsades inte sakerna på plats.

Tog helt enkelt och kapade där jag ville att de nya rören skulle passa och gjorde en mall som de fick bocka rören efter. Använde sedan kopplingar avsedda för skarvning av pulpitrör i rätt dim. och satte ihop paketet.

Mätte igen för att få ett tvärstag för stabilitetens skull samt ett gångjärn för den fällbara stegen.

Du kan se i mitt album och kanske dra nytta av bilderna, vet ej hur det ser ut på din båt och hur du vill ha det men principen att mäta och prova funkar också bra då jag tror att det kan bli svårt att få en firma att åka ut på plats för ett sånt litet jobb i deras ögon...

 

Mvh

 

/Persk

 

Senast ändrad av Persk | 08 augusti 2007 | 10:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så där skulle funka fint, det ser ganska likt ut på vår peke.
Vem gjorde jobbet? Nån i stockholmstrakten?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Låt ingen bysmed ge sig på ett sånt jobb, det kräver lång erfarenhet att böja och TIG-svetsa såna rör och få en osynlig skarv, jag har själv jobbat med den typen av jobb i 24 år, så jag vet vad som krävs. Dessutom är det entums rör på din båt och dom rören som finns här i Sverige är 25mm, visserligen bara en diff på 0.4 mm men svår att få bort om man inte är väldigt noga. Och så MÅSTE det vara syrafast rostfritt polerat rör 2343 om det ska hålla glansen, annars är det ogjort jobb.

Men jag skulle inte gärna göra jobbet på båten, det kräver ett rejält svetsbord och verkstadsmiljö, där det inte blåser, för minsta blåst drar bort Argongasen och därmed en icke godtagbar svets. Vidare så blir det mycket slipdamm i form av gnistor som du nog inte vill ha över hela båten, det är ett otyg att få bort, och även om man skyddar överallt så letar dom sig in överallt och bildar rostfläckar i plasten, INTE VACKERT. JO, även syrafast rostar, om det inte betas och poleras, därav rostfläckarna.

Bilden visar en akterpulpit jag öppnat, men obs före polering. Biten jag tog bort ses liggande under.


Tyvärr bor jag i Göteborg och har inte kvar verkstan så det blir lite svårt att hjälpa dej.

post-6219-1394235178,3238_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag vet att det är ett kvalificerat jobb, därför frågan. Ditt räcke blev ju snyggt, hade du bott i nacka hade du nog haft ett uppdrag från mig.
Pulpit kan jag ju ta lös, det skadar nog inte att inspektera och SIKA om infästningarna.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jo jag gjorde rören i 25mm syrafast 2343, och satte en stump av 22mm rörhylsa i 25mm röret för att fästa det hela i skarven.

Allt arbete är gjort av http://www.isakssons.com/public/default.asp och de är proffs ut i fingerspetsarna.

 

mvh

 

/Persk

post-6674-1394235178,5141_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd men för alla i Stockholmstrakten som har detta behov kan jag å varmaste rekommendera Axelssons Rostfria AB som är proffs på ämnet. De kommer även ute till din hemmahamn och gör arbetet på plats. De öppnad upp pulpit, monterade peke med integrerad stege på min Monterey 355 Sy, med hammahamn på Lidingö. Ser ut som det är gjort ifrån fabrik. Kostade bara 18 500 sek inkl allt, bara peken och stegen ifrån Båtsystem kostar 8 l lax..

http://www.axelssonsrostfria.se/

kan maila bild för den som vill ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med om Axelsons Rostfria. Dom öppnade upp på min båt. Kommer ut och fixar det med båten förtöjd på plats. Skarvarna syns inte. Kan varmt rekommendera dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara 18500? Dom där nissarna måste kolla i taxeringskalendern innan dom fakturerar sina jobb..-jag har min båt med hemmahamn i Saltsjöbaden och fick betala 47300 för samma jobb!

 

cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyströms plåt & smide på Ekerö.

http://www.nyplat.se/

Jag har tagit hjälp av dem med småjobb. När jag varit där så har de bland annat byggt om pullpittar. Såg riktigt snyggt ut.

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bygger om ett antal pulpitar varje säsong. 

Börjar med att malla vinkeln på dem första stolparna, sen kapar jag bort dem två  främsta stolparna och kapar en bit in på överliggaren bockar sen två rör i rätt vinkel (man måste ha en riktig bockmaskin för det) så att dom ser som J:n, stoppar in ett skarvrör i den korta änden på dom, sen kollar jag noga så det blir rätt längd, trycker ihop skarven och lyfter in den i foten. kanterna på båda bitarna måste vara lite fasade så att man inte slipar bort all svets sen. Ser det bra ut är det bara att sätta igång att svetsa (går alldeles utmärkt att göra på plats, men blåser det brukar jag tejpa ihop ett vindskydd av kartonger eller liknande, Tigsvetsar ihop det, slipar först med 60p, 120p och sen över till 3m skivor som påminner om suddgummi 180 och 280 sen polering med tyglamell och grovpolervax för rostfritt, borrar och gängar hålen i foten återanvänder skruvarna. Sen brukar jag oftast svetsa dit en tvärslå ca 7cm över däcket så det blir stadigt, tvärslån skålslipar jag i ändarna så det blir perfekt passform mot stolparna. Notan brukar hamna på ca 3 500kr ex moms och restid

Om du anlitar någon så se till att få se nåt dom gjort tidigare, poleringsresultatet brukar vara mycket avslöjande

Hoppas det är nåt du kan dra nytta av, lycka till

Mvh Pontus/ Ferrofil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg precis att du höll till i Nacka, jag har min verkstad på Ingarö om du fortfarande inte hittat någon. Här är ett exempel på en Bayliner Trophy

post-10024319-1394237419,5296_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett exempel utan svets, funkar över förväntan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Synd du inte bodde närmre! Det där hade snart varit fixat. Men du hade ju fått lämna på kromning :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lät en firma göra precis detta för 5-6 år sen

Det blev hur snyggt som helst gick inte att se att nån svetsat på nya kurvor

Firman låg här  Lat N 59° 18′ 6″Lon E 18° 1′ 26″

minns inte vad den hette

det kostade typ 2500kr att dela upp den i två delar med varsin ny kurva  .... otroligt bra jobb ...men de glömde bort mig när jag sa att det inte var någon brådska så det tog hela vintern för dem att bli klara ...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt ingen bysmed ge sig på ett sånt jobb, det kräver lång erfarenhet att böja och TIG-svetsa såna rör och få en osynlig skarv, jag har själv jobbat med den typen av jobb i 24 år, så jag vet vad som krävs. Dessutom är det entums rör på din båt och dom rören som finns här i Sverige är 25mm, visserligen bara en diff på 0.4 mm men svår att få bort om man inte är väldigt noga. Och så MÅSTE det vara syrafast rostfritt polerat rör 2343 om det ska hålla glansen, annars är det ogjort jobb.

Men jag skulle inte gärna göra jobbet på båten, det kräver ett rejält svetsbord och verkstadsmiljö, där det inte blåser, för minsta blåst drar bort Argongasen och därmed en icke godtagbar svets. Vidare så blir det mycket slipdamm i form av gnistor som du nog inte vill ha över hela båten, det är ett otyg att få bort, och även om man skyddar överallt så letar dom sig in överallt och bildar rostfläckar i plasten, INTE VACKERT. JO, även syrafast rostar, om det inte betas och poleras, därav rostfläckarna.

Bilden visar en akterpulpit jag öppnat, men obs före polering. Biten jag tog bort ses liggande under.

 

 

Tyvärr bor jag i Göteborg och har inte kvar verkstan så det blir lite svårt att hjälpa dej.

 

Hej Henrik

 

du råkar inte känna till någon som gör liknande jobb i Göteborg? Vi har en Skilsö 23 med originalpulpit som behöver ersättas. De alternativ som finns på tillbehörsbutikerna får byggas om - om jag skulle välja en standardprodukt. 

 

Tacksam för respons.

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...