Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Gäst Båtnisse

Motorbåtköpar Guide

Rekommendera Poster

Gäst Båtnisse

Stirra dig inte blind på en massa tester på båtar, där författarna skriver si eller så om båtarna. Utlåtandena är alltid personliga och varierar från person till person. Prata istället med båtburna vänner och bekanta och hör vad de har att säga om olika typer av motorbåtar som de äger eller har ägt. Jag köpte Vi Båtägares testtidning över 80 motorbåtar och blev djupt besviken på författarens högst personliga kommentarer om båtarna. Testerna var allt annat än professionellt opartiska. Jag kommer aldrig mer att köpa denna tidning och ännu mindre att läsa något som testaren (minns inte vad han heter) har skrivit. Fundera istället på vad du skall ha båten till? Semesterbåt? Helgbåt med övernattningsmöjlighet? Eller helt enkelt en badbåt för dagsturer? Fundera vidare på hur snabbt du verkligen vill åka - ju snabbare desto stötigare gång. Behaglig fart är runt 15-25 knop för de flesta båtar. Kör man fortare blir det skumpigare pga vågor, etc. Ju fortare du kör båten, desto mer bränsle drar den per sjömil. Fundera på hur många personer som båten skall kunna rymma. Och sist men inte minst, fundera på hur mycket pengar du vill betala för båten - för det är ju sist och slutligen priset som avgör valet av båt. För dagsturer och som badbåt då man inte behöver kunna sova över i båten är styrpulpetbåtarna outstanding. Lätta att ta i land med, god sikt. Nackdelen är att de är så populäta att priserna är onaturligt höga. Minsta lilla eka med ratt som säljs annonseras dessutom som Styrpulpetbåt säljes. DC daycruiser båtarnas för- och nackdelar. Fördelarna är god sikt, samt sovmöjligheter. Nackdelen är att ruffen ofta är mycket låg och trång, detta då ruffen är placerad under fördäcket. HT och kabinbåtana är bättre alternativ om man vill köpa en båt med övernattningsmöjligheter. Om man inte behöver kunna övernatta är styrpulpetbåtarna oftast ett bättre och enklare alternativ än DC. Om man inte har bråttom finns alltid sniporna att tillgå. Dessa brukat puttra på i farter runt 8-10 knop och är omtyckta av många. Det finns både öppna snipor och ruffade snipor i olika storlekar. Sniporna känns lätt igen på sin form med rund för och akter. De anses sjövärdiga, men rullar mycket i sidled i sjön pga skrovformen. HT-båtarna är ett bra alternativ om man vill ha en båt med övernattningsmöjligheter för en billig penning. Fördelen är att de är billiga, öppen planlösning och kojer. Nackdelen är ofta den dåliga sikten från förarplatsen, vilket brukar resultera i att föraren står upp och kör, fastän styrplatsen är avsedd att sitta vid. Kabinbåtar skiljer sig från Hardtop båtar genom att de har en vägg mellan ruffen/kabinen och sittbrunnen. De är oftast även utrustade med en extra övre vindruta. Min personliga kommentar om kabinbåtana är att de oftast är dåligt planerade. Trots att båtarna ofta är relativt stora i längd så upplevs båtarna som trånga i kabinen och med få sittplatser i sittbrunnen. Kabinbåtar kostar dessutom mer än HT båtar. Med dagens hutlösa priser på nya båtar och motorer blir de begagnade båtarna ett bra och prisvärt alternativ. Plastbåtarna är ofta fina trots många år på nacken. Vissa modeller och fabrikat är dyrare än andra, inte därför att de är bättre, men därför att de är mer kända och omtalade. Är bara plasten fin (utan små bubblor = begynnande plastpest) och skrovet utan större skador så brukar båten ifråga vara ok i skrovet. Självbyggda båtar kan dock variera i kvalitet på plasten i skrovet. Om båten är självbyggd bör man kontrollera skrovet extra noga. Inredningen är dock en annan sak. Jag har tittat på en uppsjö av båtar alla med olika inredning och skick på inredningen. Det får inte finnas för mycket fukt i båten, fukt ger mögel. Om båten är fuktig invändigt kan man som köpare ställa sig frågan varför??? Var läcker det in vatten? Går det att täta? En smutsig inredning ger lite information om resten av båtens kondition. Om ägaren inte har brytt sig om att fixa iordning inredningen, hur är då motorns skick egentligen? Vad som däremot varierar kraftigt är skicket på motorerna. Ofta säljs båta med gamla motorer - inombordare är ofta från 1970-talet, dvs runt 30 år gamla. Frågan är hur länge det finns reservdelar till gamla Volvo Penta och Mercruiser motorer? Utombordsmotorerna som säljs är vanligtvis av nyare årsmodeller än inombordarna. I valet mellan en båt med inombordare och utombordare bör man tänka på just detta - motorns ålder och skick, tillgången på reservdelar och möjligheten att serva motorn vid problem. En utombordsmotor går alltid att lyfta av och ta till service, medan en inombordsmotor kräver service på plats, dvs i båten. En utombordsmotor sitter utanför skrovet medan en inombordsmotor har diverse genomföringsr genom skrovet, ut vilka läckor kan uppstå. Inombordsmotorer, där säljaren uppger att motorn är nyrenoverad, betyder inte att motorn är bra. Om en fackman har utfört renoveringen kan man dock lita mer på motorns skick, än om den är renoverad av säljaren själv. Mitt råd är således att titta efter en båt med en utombordsmotor. Men - vilken utombordsmotor skall jag då leta efter som köpare? Som köpare av en begagnad båt med motor är man ofta tvingad att begränsa sina önskemål i valet av motor. Oftast finner man en båtmodell som passar och sedan räkar det sitta en viss sorts motor monterad på båten ifråga. Om man däremot bara skall köpa sig en utombordsmotor och redan har båten ifråga, finns det naturligtvis mycket mer att välja på. Försäljarna och båtpressen lovordar de nya 4-taktsmotorerna för deras gång, bränsleekonomi och miljöpåverkan. Vad man däremot inte talar så mycket om är 4-takts motorernas avsevärt mycket högre pris än en dito 2-takts motor. Som köpare kan man köra åtskilliga antal 100-tal sjömil innan man kommer upp i samma kostnad för en 2-taktsmotor som för en 4-taktsmotor. Dessutom är ofta 4-taktsmotorerna både större och tyngre än sina 2-taktade syskon. Plånboken styr även här vid valet av motor. Om man är villig att betala de extra antal tusen kronor som det kostar att köpa en 4-taktsmotor istället för att nöja sig med en billigare 2-taktsmotor så visst, gärna för mig. Det mest prisvärda alternativet av begagnad motorbåt är faktiskt en hardtop (HT) båt med en utombordsmotor. Det går att fynda fina HT-båtar i storleken runt 5-5,5 m och i prisklassen runt 20-30.000 kr, motsvarande pris för en styrpulpetbåt i 5-5,5 m klassen är betydligt dyrare, tyvärr. Vad gäller skrovformen så kräver en djupt v-formad båt mycket hästkrafter för att komma till sin rätt och ju större motor, desto mer bensin drar den. En flatare botten behöver å andra sidan inte lika många hästkrafter för att gå bra, vilket ger mindre motorer och lägre förbrukning. Jag tror att den kloke båtköparen är realistisk och praktiskt lagd och därmed inte låter sig förföras av bara utseende och många hästkrafter på den tänkta båten. Visst, självklart finns det personer som köper båt på dessa grunder, utseende, prestige, känsla, etc - och det är bara bra. Då får de förnuftiga båtköparna mer att välja på utan inblandning från de som letar efter en båt att imponera på sin omgivning med.. Att köpa båt innebär ofta stora utgifter och löpande kostnader. Om man då inte som köpare tänker praktiskt och rationellt finns det stor risk att man tar sig vatten över huvudet i sitt båtköp. Båten skall ju fungera för det man vill ha den till. Den skall vara praktisk, säker och ha ett bra andrahandsvärde - en nog så viktig detalj den dagen då man själv vill sälja sin båt. Om jag får lov att sia lite om framtiden så kommer bensinpriserna INTE att gå ner, snarare tvärtom. Den prestigefyllda motorbåten med den stora, starka motorn kommer då att bli svårare och svårare att sälja, för vem har råd att köpa den och att köra med den? Jag hoppas att gemene man i rollen som båtköpare hellre ser till det praktiska i den kommande båten och låter någon annan, mindre praktiskt lagd, köpa den utseendemässiga och prestigefyllda motormuskedunderbåten. Lycka till med kommande båtköp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Gå in på vår avdelning båguiden och kommentera/resencera era båtar. Hittar du inte din båt, så skicka/maila oss data bilder och ditt omdöme så lägger vi upp den. Mvh maringuiden.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Egon

Motorbåt eller Segelbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja ha lite tips på vad man ska tänka på och testa när man köper en begagnad utombodare, hur kollar man skick mm? ja allt man bör tänka på?

 

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe.. det var mycket sagt här..

 

Om jag läser mellan raderna låter det precis som du har en HT båt med en 40hk 2takts snurra till salu.

Var jag nära?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju fortare du kör båten, desto mer bränsle drar den per sjömil.

 

Ojoj tänk om det varit tvärtom.

 

Måste citera en till som också är en sanningssägare

 

 

hej på er alla förståsigpåiare! kan ní lösa detta åt mig? har en selco med en 20 hk mariner, den gör bara 40 knop numera vid 4800 varv p min...förut gjorde den 41...kan det bero på att jag druckit för mycketöl i sommar o gått upp i vikt? Eller tror ni det beror på att jag gjort tanten på samällen? Tvillingar...*suck* hårda tider...eller kan det vara att jag inte bottenmålat i år? Vad tror ni det kan bero på egentligen? Behöver jag kanske renobvera motorn? Trimma? eller ska jag rent av banta o skaffa ny puma som väger runt 48-50 kilo med najsiga fasta tits? Förslag?

 

 

från tråden fart?

Brukar läsa den när jag vill få lite tipps.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...