Axxet 0 Postad 7 Augusti , 2007 Hej, är det någon som har haft att göra med Boats International (www.boats.de)? De säljer båtar från USA och jag funderar på att köpa en via dom. Finns det någon som köpt båt av dom som kan berätta hur det gick, leveranstider, båtens skick och pris (om det stannade vid avtalat pris). De vill ha full betalning innan båten kommit till Sverige, känns osäkert... Har tänkt mig en ny båt och det skiljer en hel del i pris mot de till salu i Sverige. Tacksam för kommentarer. Mvh Axxet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axxet 0 Postad 12 Augusti , 2007 Jag igen! Är det ingen som handlat med denna firma? Med tanke på att ingen har svarat tar jag det som att väldigt få haft med dem att göra. Har sett att det finns en del disskutioner tidigare om denna firma med de känns inte aktuellt, flera år gamla inlägg nu... /Axxet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 12 Augusti , 2007 Inte vet jag hur det brukar vara vid import men full betalning innan båten kommit till Sverige låter riskabelt. Personligen skulle jag inte våga mig på en import med det villkoret. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 12 Augusti , 2007 Låter inte så märkvärdig snarare ganska vanligt i dessa sammanhang. Det är oerhört ovanligt att gods, oavsett vad det är, betalas vid leverans hos köpare. Affären görs upp med tillverkare/säljare och skall normalt kontrolleras av köparen samtidigt som godset då övergår i köparens ansvar och skall också fullbetalas vid detta tillfälle. Det som är vanligast är att godset övergår till köparen vid säljarens anläggning eller möjligen när det passerar relingen på tranportörens båt, sk FOB (fritt ombord). Dessa klausuler är oerhört viktiga att känna till för att transportförsäkring och lastningsförsäkringen skall bli rätt. Hur tror ni att en säljare skulle vilja riskera att en köpare långt bort kanske inte vill betala för att han tycker att det kanske inte var rätt. Det är ju möjligt men då måste man nog lämna någon form av bankgaranti till säljaren som är on demand dvs säljaren kan rycka pengarna när han vill. Därför är det en risk man tar om man inte åker över och kontrollerar sitt gods eller låter någon annan göra det. Min uppfattning att det är normalt och riktigt att godset betalas innan det lämnar säljaren, sen är det naturligtvis upp till köparen att säkerställa så att han får vad jhan betalt för. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jodajoda 0 Postad 12 Augusti , 2007 Ett tips. Sök på boats.de här på forumet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 12 Augusti , 2007 Jag säger precis samma sak som Bo: Att betala fullt pris för en båt innan jag ens har sett den skulle aldrig falla mig in! Tvärt om så tycker jag att det är otroligt oseriöst att ge dessa vilkor från företagets sida! Skulle du köpa ett fritidshus utan att ha tittat på det först i verkligheten? Nej.....troligen inte. Varför ska man då inte kunna ställa samma krav på etn båt? Om det vore helt seriöst så skulle firman kräva dig på en handpenning med förbehållet att du får tillbaka pengarna om båten inte stämmer överens med det skick och utrustning som har angivits enligt ett upprättat kontrakt. Tråkigt att kanske göra dig ledsen, men strunta i den här firman är mitt råd! Chansa inte. Det kryllar av båtar här hemma som du skulle kunna satsa på och göra minst lika bra affärer med. Betydligt tryggare. På köpet så får du förhoppningsvis och troligtvis en CE-märkt båt som det ju är lag på att den måste vara. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 12 Augusti , 2007 Vill först av allt tala om att jag inte vet något om denna båtfirma, har aldrig handlat och kommer aldrig att handla av dom. Och har inga kopplingar dit. Förstår inte att ni inte håller isär begreppen utan påstår att någon är oseriös bara för att dom handlar på ett sätt som är internationellt och normalt när det gäller affärer. Nu får Roddaren förklara varför det är oseriöst av firman, som enligt hemsidan är ett INC dvs ett amerikanskt bolag, ungefär som ett AB i Sverige. Firman ger säkert säljaren alla möjligheter att titta på godset innan köp men i detta fallet är dt nog säljaren som inte vill göra sig det besväret. Min uppfattning är då att det är säljaren som agerar oseriöst om han inte vill titta på det han köper. Inte har väl firman hindrat att köparen kommer och tittar på båten, precis som du talar om ang fritidshuset. Inte skickar väl en säljare ett fritidshus över Atlanten för att en köpare skall titta utan köparen får nog så snällt ta sig till platsen där huset/godset finns om han sen inte vill undersöka sitt gods innan köp är det hans ensak och han står risken själv. Hur tror du det skulle gå till om en firma skickade båtar över Atlanten för påseende....?? Löjligt rent ut sagt att du kan komma med något sådant. Firman ger inga konstiga vilkor men det är oerhört konstigt att man kan fundera tanken att köpa något för så mycket pengar utan att fundera på att besiktiga godset, det är oseriöst men helt upp till köparen. Sen håller jag med om att det finns bra båtar inom EU som både är momsade och CE godkända. Prisnivån är också bättre i tex England för motorbåtar än i Sverige och här är det lätt att besiktiga sitt gods innan affären görs upp. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan 17 Postad 14 Augusti , 2007 Du kan vara alldeles lugn!!! Det fungerar perfekt med dom. Jag antar att du har pratat med Fredrik därborta? Och precis som föregående skrivare skrev,man kan ju inte skicka en båt över halva Atlanten,,,och sen njjaaaaa,vill inte ha! Jag har köpt ett antal av dom,och har bara gott att säga om dom. Du kan gärna ringa mej om du vill,så ska jag berätta för dej! Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Code24 0 Postad 14 Augusti , 2007 Hej Tog hem en Regal i vintras. Fungerade perfekt. Köpte båten via en mäklare, Susanne och Fredrik hjälpte till med hela affären och kollade båten innan betalning. Jag betalade till dom,som sedan betalade mäklaren när dom kollat båten. Kan varmt rekomendera dom. Mvh/Regal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser