vega1108 0 Postad 7 Augusti , 2007 Hurdana är följande båtar? - Granada 31 - Beason 31 - Helmsman 31 - Sunwind 31 - Seawind 32 - Boström B31 Seglingsegenskaper? Ca pris? Bilder? Kommentarer? Kanske det finns andra i samma storlek med pris upp till ca 300000kr? Ståhöjd i salongen stort plus! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Augusti , 2007 http://www.sailguide.com/fakta.asp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 8 Augusti , 2007 En samling udda båtar. Ingen av dessa båtar är snabba. Granadan är Dansk och därmed inte bo vänlig. Beason är stor bred och bovänlig men ingen bra seglare. Helsman har rykte om skiftande kvalite. Sunwing är en trög buss. B 31 är för smal framförallt i sittbrunen. Alla är barn av 70 talet och dess exprintlusta. Jag har mött nöjda ägare till alla dessa båtar men det beror vad du ska ha den till. En Sunwing är oerhört stor invändigt (bra att bo i ) men seglar som den husvagn den är. En B 31 seglar bra men är ett smalt svart hål att bo i. Jag antar att de är relativt billiga allihopp och man får trots allt mycket båt för pengarna. Min Cumulus på 28 fot seglar i från hela gänget men har förstås andra nackdelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1108 0 Postad 8 Augusti , 2007 Vi har barn så farten får vänta tills barnen flyttar hemifrån... Helst skulle jag vilja ha utrymme och tryckvatten, vattenvärmare andra bekvämligheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 8 Augusti , 2007 Tryck- och varmvatten? Det låter som du behöver en ny båt. Jag tror inte de äldre båtarna har sådana bekvämligheter. Det är iaf svårt/omöjligt att hitta de exemplaren. Nä, en ny båt skulle jag rekommendera. Om inte farten är prio ett kanske en (som att svära i kyrkan) Bavaria kunde vara något? Då kan du få varm- och tryckvatten förinstallerat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1108 0 Postad 9 Augusti , 2007 Visst finns de äldre båtar med tryck- o varmvatten. T.om. flera exemplar. Man kan ju själv bygga de dit om inte där finns... Bara det finns rum för allt. Ny båt har jag inte råd med, inte ens med en Ba**ria Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 9 Augusti , 2007 Det är just det där med att få rum med allt som kan bli problem. Om inte planlösningen är förberedd för varmvattenberedare kan det bli trixit att ha den någonstans. Om man inte är beredd att offra en stor del av stuvutrymmet dvs. Ja dessa prioriteringar. Hela tiden prioriteringar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1108 0 Postad 9 Augusti , 2007 Här är några med tryckvatten och en med varmvatten. Dom hittade jag genast, med lite sökande. Men som sagt så måste man ju priorisera och göra några kompromisser här o där http://www.boatshop24.com/web/se/suchen/s/index.htm?showid=1553780&MODEL=granada&SORTORDER=1&totalcount=27 http://www.boatshop24.com/web/se/suchen/s/index.htm?showid=1464252&MODEL=beason&SORTORDER=1&totalcount=3 http://www.boatshop24.com/web/se/suchen/s/index.htm?showid=1378415&MODEL=boström&SORTORDER=1&totalcount=4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Enfin 0 Postad 10 Augusti , 2007 Lystalet ger en uppfattning om seglingsegenskaperna. Granada 31 1,11, Beason 31 1,09, B 31 1,06, Sunwind 31 1,09, Helmsman 1,09. Alla utom tröga B 31 (som nirilli tycker seglar bra) slår alltså Cumulusens 1,08. Cumulusen seglar fint och kan nog vara snabbare på någon bog vid någon vindstyrka men inte generellt. De nämnda båtarna är alla gamla och skick och utrustningsnivå kan variera mycket mellan olika ex. Vill man ha en rymlig, robust, trygg båt som kryssar fint kan jag rekommendera Beason 31. Ja, jag har en själv. Priset ligger väl mellan 200-350 tusen där motorns ålder och skick är en stor faktor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 10 Augusti , 2007 Jag orkar inte med en debatt om den ena eller den andra båten seglar upp till sit lystal eller ej. Dock är det så att dom nämda båtarna är rätt tröga med mastheds rigg och väldigt mycket vikt. Den här prisade Beasonen har i orginal en inte alltför familjevänlig inredning. Men med lite ombygnad (bla flytta ut kojerna så att det blir lite durk yta) så blir den ok att bo i men den stora genuan är ändå tung att skota hem. B 31 är fortfarande ur min synvinkel den smidigaste båten att segla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1108 0 Postad 11 Augusti , 2007 Det finns säkert många seglare som drar förbi oss med en båt med sämre lys som vi har... Men det är lätt att jemföra båtarnat ungefära hastigheter på internet med hjälp av lys-talen.Vad är det som gör beasonens inrednig mindre familjevänlig? Mindre utrymme att sova, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 12 Augusti , 2007 Beasonen i jalla fall de som jag varit nere i har väldigt breda hyllor bakom kojerna i sallongen. Detta faktum gör durken alldelles för smal. Jag har sett ett ex av denna båtyp där man byggt om så att det blir betydligt rymligare nere i båten. I övrigt en rymlig båt. Med undantag för en ovanligt ful akter men vem tittar bakåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1108 0 Postad 12 Augusti , 2007 Mera utrymme för allt skräp som samlats i våran båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Enfin 0 Postad 13 Augusti , 2007 Det finns mycket stuvutrymme i Beason31. Det finns också många varianter på inredningen. Min har förskjuten rufflucka vilket kanske ser konstigt ut men ger ett stort pentry. Det finns alltid en fri gång hela vägen fram till förpiken vilket känns rymligt. Vi har 7 kojer inkl. en dubbelkoj (120 cm u-soffa med nedfällt bord) och en smal sjökoj. Alla är över 2m långa. Stickkojen är riktigt bra. Förpiken är lite knölig att komma upp i för där under ligger motorn. Toan ligger till vänster och med toadörren stängd kan man fortfarande passera till förpiken eller nå garderoben. Kölsvinet är djupt men där går propelleraxeln. Vattentanken ligger under sittbrunnen och ovanpå den finns ett stort utrymme för tex segelsäckar som nås genom att ta bort nedgångstrappan. Varmvatten finns på toan under och en tid efter motorgång därför att vattenslangen går längs avgasslangen och blir på så vis uppvärmd. Sittbrunnen är svårslagen oavsett båtstorlek. Lång och bred. Ursäkta reklamen men vi funderar på att sälja och köpa större….. Det bästa är att titta på så många olika båtar ni orkar och välja den som passar er bäst. Gigantisk genua funkar väl men nästa båt blir partialriggad och någon klassisk skönhet är Beason 31 inte! Senast ändrad av Enfin | 13 augusti 2007 | 09:22 Senast ändrad av Enfin | 13 augusti 2007 | 09:24 Senast ändrad av Enfin | 13 augusti 2007 | 09:24 Senast ändrad av Enfin | 13 augusti 2007 | 09:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 13 Augusti , 2007 Ska inte lägga mig i vilken båt som har vilken fördel och så... alla har ju sina förtjänster. Men - tänkte på ekonomin. Om du ska hitta en båt av de uppräknade typerna som har bytt motor för 3-5 år sedan, då bytte man segel också. De har installerat varmvatten och självklart tryckvatten först, toatank och värme - det är en toppenbåt då. KÖP DEN! Men det kan bli svårt att hitta ( du som skulle sälja - hur ligger du till i uppräkningen? Och säljer du då till 250´ om allt är bytt, tror inte det ) Däremot garanterar jag att du för under 600´ kan köpa en riktigt fin Bavaria eller en nästan lika fin Jeanneau eller liknande. Men tänker du, den blir dubbelt så dyr? Ja, men den har allt du vill ha. Och skulle alternativet att dela en båt med en annan familjg kunna funka, du seglar väl ändå bara 50% av tiden? Fler än du måste väl tänka så. En tanke bara. För när du ska sälja om 4 år så vet åtminstone jag vilken båt jag ska köpa av dig, den tråkiga men välutrustade 7-8 år gamla standardbåten från Bavaria / Jeannneau eller kultbåten från 70 talet. Svaret är: den som är lättast att sälja igen! Och snart så upptäcker folk att man på en 70-talare ( som inte alls är en dålig båt, gott om tjock plast som ger oömhet och sjösäkerhet ) men där du måste ha bytt ALLT snart för att den ska vara ok att få såld för rimliga pengar. En tanke bara som sagt.Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Enfin 0 Postad 13 Augusti , 2007 Jag håller med om att det är lockande med de nya fina bobåtarna och jag hamnar i samma bryderier om vi nu slår till på något större. Det är sjukt mycket att tänka på och man måste lägga mycket tid och energi, tycker jag. Som svar på frågan: Inte tryckvatten och vv-beredare. Gammal Wallas som iofs tänder. Segel från 90-talet nånting. Dock toatank (ny toastol) och 21 hästars Yanmar från 2006 (varvsmonterad med ny axel, lagringar, propeller). Och nya dynor. Oj, nu blev det mer reklam, men du har rätt: Inte släpper jag den för 250´ , inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 16 Augusti , 2007 Hur skulle ni bedöma Vindö-båtarna? (Särskilt Vindö 65.) Seglingsegenskaper och annat. Senast ändrad av Terri | 16 augusti 2007 | 09:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 16 Augusti , 2007 Vindön tillverkades inte för att vara en snabbseglare. Följaktligen så har du en extremt tung båt går blött i sjön seglar som en betongklump. Men oj vilket snickeri och så vacker den är. En del av mig vill ha en Vindö en annan del av mig säger du hade inte stått ut i lätt vind och knapt i hård heller därför att den går så blött. Men kvallite det är det. Ett utmärkt exempel på att även om vi inte tänker kappsegla så är det ändå vicktigt med prestanda så att vi kommer dit vi ska i rimlig tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 16 Augusti , 2007 Går som en betongklump? Och blött? Är den säker att ge sig ut på världshaven i? Senast ändrad av Terri | 16 augusti 2007 | 12:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 16 Augusti , 2007 Jovars en Vindö ör nog bland det bästa man kan tänka sig på sjöhavet. Dock med reservation för de äldre exen med trämast. Limmet man använde då åldras och masten delaminerar sig efter si sådär 30 år. Så se till att byt mast innan eller köp ett ex med aluminium mast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 17 Augusti , 2007 Vindö låter bra! Hans Christian segelbåtar är väl kanske inte så kända i Sverige. Någon som vet? Är dessa också tunga och trögseglade? Senast ändrad av Terri | 17 augusti 2007 | 09:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser