Hejan 0 Postad 7 Augusti , 2007 Hej! Jag har en Runnö22 med B20 130hk. Funderar på att sätta dit trimplan på båten. Gör det någon nytta om marsfarten är ca:17knop vid 3200varv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 7 Augusti , 2007 Hej igen! Om det är marshfarten som är 17 knop bör du ju ha en maxfart som ligger en bit över 20 knop. Med trimplan så är oddsen i så fall väldigt goda att du bör kunna få upp båten i planing. Att köra strax över planingströskeln brukar vara med bränslesnålt än om du kör i t.ex. 13-17 knop utan att den då har hunnit plana. Frågan är: vad är din maxfart just nu? Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 7 Augusti , 2007 Okay, nu ser jag i ditt mail att du har 130 hk på motorn. Med den borde du ganska lätt komma upp i planing plus att dessutom ha en del marginaler över planingsfart. Här ser jag en Runnö 22-ägare som säger sig komma upp i 35 knop med sin 140 hk: http://www.batsidan.com/review/view.php?id=60 Det vore intressant att veta vilken maxfart du har med dina 130 hk. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hejan 0 Postad 7 Augusti , 2007 Hej! Lyckades att plåga upp motorn på 4000 varv det blev ca: 22 knop då. Nu har jag bara 8 i komp på cylindrarna så dom där 130hk enl. intruktionsboken är nog en aning trötta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 7 Augusti , 2007 Jo, med 22 knop från 130 hk så har du nog rätt i att motorn verkar vara lite trött. Men 22 knop är i varje fall tillräckligt mycket för att det nog skulle löna sig för dig att komplettera med trimplan. En sak är i alla fall helt säkert och det är att det kommer att bli bättre med trmplan. Hur pass stor effekten kommer att bli vet man som sagt inte, men det är väldigt troligt att du får en tillräckligt bra effekt i alla fall. Du kommer förmodligen inte komma upp i några 27-30 knop, men motorn kommer att kunna arbeta lättare med trimplan. Och det är nog just det som du behöver....en motor som inte behöver jobba allt för hårt och elda för kråkorna som det blir om man kör under planingströskeln, och en snålare bränsleförbrukning. Om det hade varit min båt så skulle jag chansa och montera på trimplan. Chansen är större att man då drar en vinstlott än att man drar en nitlott. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hejan 0 Postad 7 Augusti , 2007 jahaja då var det bara en liten detalj kvar att ta beslut om. Hur stora trimplan ska man ha? jag hittade på Bryggans sida 2 olika sortet. Dels dom vanliga platta men även några som man kallar för batwings?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser