claeshkan 0 Postad 7 Augusti , 2007 Någon som vet vilka butiker som säljer Danford ankare i Göteborgs trakten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 7 Augusti , 2007 Kör själv med Bruceankare efter att ha sökt Danford utan att hitta det, fick i helgen reda på genom en vän att Biltema säljer ankare av danfordtyp och han är helnöjd med sitt. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 7 Augusti , 2007 Ni kanske kan förklara för mig vad som är så bra med ett Danford-ankare? Slår det inte bara undan benen för den som skall lägga i ankaret? Fick med ett sådan ankare när jag köpte båten, men bytte snabbt ut det mot ett ankare av Bruce-typ. Min erfarenhet av Danford-ankare är att det bara lämpar sig bara för ett fåtal sjöbottnar.Jag har inte ångrat bytet än då Bruce-ankaret fungerar varje gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 7 Augusti , 2007 Nej, jag kan inte förklara det för dig utan hade som ny båtägare och ganska novis på området fått för mig att jag skulle ha ett danfordankare men fick inte tag i något, så det blev ett bruce istället och det kommer jag aldrig att ångra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 9 Augusti , 2007 Jag har ett Danfort ankare, i garaget! Skulle inte fundera på att ta med det, har som de flesta ett Bruce ankare (kopia) och det har jag inte haft några problem med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 9 Augusti , 2007 Jag har två Danforth, ett original i carporten, o en kopia i källaren. Jag ledsnade på att de gav så dåligt fäste så jag gick över till Bruce (kopia iofs), det fäster väldigt mycket bättre, åtminstone på de ställen där jag ankrar. G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 9 Augusti , 2007 Det handlar nog mycket om var man råkar lägga till.Jag har Biltema-Danforth, trimmad version (spetsarna vässade med vinkelslip) och det har alltid fäst (Sthlm-Ostkusten). Billigt om man blir tvungen att överge det också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 10 Augusti , 2007 Är du inte rädd att de slipade spetsarna skall hugga in i gelcoten om du fumlar med ankaret någon gång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 10 Augusti , 2007 Nej, så vassa är dom inte, och när det slår i båten är det som regel andra delar av ankaret. Mycket nöjd med detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 13 Augusti , 2007 För egen del är jag allergisk mot ankare med rörliga delar; vis av erfarenheterna som grabb när man ofta klämde fingrarna på salig fars blytunga fällbara dragg. Danford orginal är väl bra när det väl ligger på botten, men innan dess är det svårt att stuva -på grund av de utstickande spröten -å risken för klämda fingrar är överhängande. Har dock ett 6 kilos orginal, men då endast som bojankare (i vik mot brygga). Bruce/orginal är toppen ur alla synpunkter (hittills). För lättare båtar duger Bruce-kopior gott å väl, men för tyngre dito å vid svajliggning på stenbotten duger endast orginalet, då det är tillverkat i härdat stål, kopiorna i gjutgärn är då inte att lita på. Flera fall av avbrutna flyn är kända. Vid sten/klippbotten rekomenderas åxå att man fäster en tunn tamp -med ett flöte -i dess bakre spets, så man kan dra det bakåt om det råkat kila fast sig. Bild: Ytan helt ren av svavelväte = syrefri botten. Kunde inte ha gjorts bättre med Häxans putsmedel!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 13 Augusti , 2007 Har ett 12 kg Danforth samt 13.5 och 10 kg draggar till salu. Ge ett bud finns i Långedrag lasse-lundell@punkt.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 13 Augusti , 2007 Danforth (orginal) är nog världens bästa ankare! Om man bara ser till hållkraften på ytterst lösa bottnar, som t.ex dy i flodmynningar. Då sitter det som f-n! Och det är för dessa bottnar det är framtaget. Inget annat. Men om man letar ett all-roundankare som skall duga litet varstans är Danforth i stället ett av världens sämsta ankaren då det omöjligen gräver ner sig på litet hårdare bottnar än den lösaste dyn eller om minsta växtlighet finns. Och för ankarliggning (svaj-) är det helt förkastligt, även på mjuka bottnar. Danorthkopior är naturligtvis ännu sämre än ett redan från början dåligt ankare! Nej, satsa på ett rktigt ankare med korrekt viktfördelning, bra area och dokumenterad funktion på alla användbara ankarbottnar. Exempel är Delta, Rocna eller möjligen CQR. Bruce - svenskarnas favoritkopia är faktiskt inget vidare, och de flesta kopior är som vanligt sämre än orginalet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 13 Augusti , 2007 Det är mycket tyckande om detta. SXK har studerat ämnet. Mycket att läsa http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/index_ankring.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 14 Augusti , 2007 Jo. Nog tycks det alltid. Men jag kan nämna att mina erfarenheter av ankaren av Danforthtyp bygger på egna (tråkiga) erfarenheter av 3 olika ankaren (Danforth orginal, Brittany samt billigt plagiat) i ostkustens skärgårdar. Samt att jag tagit del av de flesta såväl svenska som utländska tester. Men även SXKs rapporter har svagheter. T.ex att deras ankartest snart är 20 år gammalt och därför inte tar upp moderna ankaren. Och det har skett en hel del under den tiden! Och L-O Norlins ambitiösa rapport om ankarkättingens stumhet måste bygga på något fundamentalt fel - trots att jag seglar en båt med långt högre vindmotstånd än referenserna har jag aldrig lyckats få kättingen så sträckt att den är stum. Detta påstår jag igen av egen erfarnhet, som bygger på 100-tals ankarnätter på de mest skilda platser och i vindar upp till stormstyrka. Jag vill påstå att de bästa referenser för val av ankaren får man av långfärdsseglare som seglar i vatten där ankring på svaj är legio och där båten påverkas långt mer av vind, sjö och tidvattensströmmar än i våra hemmavatten. När ett draggande ankare kan betyda en totalförlust av båten tar man valet av ankare och ankringsteknik på betydligt större allvar än hemma i våra skyddade skärgårdsvikar där en draggning i sämsta fall betyder en urslagen flisa gelcoat på stäven.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 14 Augusti , 2007 Senaste Vi Båtägare har ankartest också. Biltemabruce var väl absolut mest privärt om jag minns rätt. Bäst var CQR för drygt 4000:- /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 14 Augusti , 2007 Undras om dom hålfasthetstestade draggarna? Troligen inte för då hade Biltemabrucet hämnat i jumboläge, då flyna i gjutjärnet vid ett tidigt stadium skulle ha gått av (orginal-Bruce är tillverkat i härdat stål, bla. därav det högre priset). Som ankarfreak har ja minst 5 dito ombord: -Litet falskt Bruce som stävankare, avsett för uppankring i lävik vid nertagning och hissande av segel, alternativt fikapaus. -Pytte-kaffedragg som land-ankare. -Litet vridbart X-ankare för springbruk. -Minsting-Danforth-orginal (direktimport från USA) för springbruk. -Bruce-orginal (4 kg?)huvudankare. -(önskemål; ett Flygande!). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser