Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Dr_Sail

BioDiesel

Rekommendera Poster

Förvirrande debatt som jag har följt här på forumet senaste tiden. Har sett inlägg från deltagare som hävdar att man bara tankar MK-1 diesel i sin båt pga risken för härskning och bakterier. Delar själv denna oro men kan inte finna riktig diesel någonstan längre. Samtliga distributörer jag varit i kontakt med hävdar att enbart BioDiesel fins att tillgå i dagens Sverige. Stämmer detta?

Har själv en Albin Cumulus från -81 med en Yanmar YSM12 som jag inte vill skrämma med annat än riktig vara. Hur gör ni vänner? Tillsatser med bakteriedödande medel - är det ett rimligt alternativ?

Motortillverkarna slår klart ifrån sig eftersom detta är ett gyllene tilfälle att skylla bort en och annan skavank i fabrikatet.

Detta är självfallet ett problem för alla med marindiesel men för oss seglare är det etter värre då diseln står i tanken under lång tid. Själv tankar jag upp 25 liter (full tank) vartannat år kanske. Vem vågar tänka på eventuell bakerie tillväxt under denna tid.

Tacksam för era kommentarer och synpunkter

Dr_Sail

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som bränsle för motorn är det nog inget som helst fel på den sk miljödieseln. Om man bortser ifrån att den är något energifattigare.

Det stora problemet för båtar kontra bilar är ju att de ofta får stå långa perioder och då drar åt sig vatten ifrån den kondens som bildas via luftningen.

SPI rekomenderar att man tömmer tanken på vintern. Detta är inte så lätt som det låter, då man måste ha en pump som klarar det. Och sen har vi den stora brandrisken i samband med detta i båtklubbarna.

Båtar med små tankar kan säkert utan fara sätta in en avstängningsventil på luftningen. Och på detta sätt motverka kondensbildningen i tanken.

I större båtar vet jag inte alls hur detta kan skapa andra farliga situationer med tryckförndraingar i tanken under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Shell blandar inte in RME i sin diesel på Marinstationerna. Bara på land. Bara så folk vet. Så sedan i år tankar jag enbart där. Tur att det finns några stycken där jag brukar åka.

Senast ändrad av Anders_St | 07 augusti 2007 | 01:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kontaktade OKQ8 som påstår att deras diesel idag inte är av typ Biodiesel, men att man så småningom kommer att lansera en sådan produkt som kommer att säljas parallellt med den gamla typen av diesel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se upp lite nu med beteckningarna.

Biodiesel = Bränsle av 100% RME eller FMEA eller vad det heter. Säljs på väldigt få ställen och bara vissa motorer är OK från tillverkaren att köra på.

Utblandad diesel oftast inte märkt alls på pumpen = 95% vanlig Mk1 diesel plus 5% RME eller FMEA. Säljs som vanlig diesel, men med rådet att tömma bränslesystemet över vintern. Och rengöra tanken innan första användning.

Diesel Mk1 = vanlig hederlig vit diesel miljöklass 1.

Så man måste kolla noga vad det är man får i pumpen. Är inte tvärsäker på att den sommaranställda mackpersonalen ens vet. Jag har en fråga ute till Shells kundtjänst; jag tror att Shells sjömackar enbart säljer ren Mk1 men vill kolla en gång till. Alla andra lär köra samma som går till land-mackarnas dieselpumpar vilket är den utblandade dieseln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Följande står på OKQ8 hemsida under drivmedel.

artikeln skriver man att man ska undvika biologisk dieselolja! medan man samtidigt framhåller att man ska ”kolla med macken att oljan inte innehåller mer än 5 % inblandning av biologisk olja”. Här vill vi påpeka att det är just upp till 5 % RME i diesel som OKQ8 säljer på alla servicestationer inkl sjömackar. OKQ8 säljer visserligen också ren biodiesel, 100 % RME, på ett fåtal stationer i Sverige men detta bränsle är avsett för vissa dieselbilar där tillverkaren uttryckligen har godkänt användningen av 100 % RME.

Statoil har dels vanlig Class 1 Diesel som är ren diesel. Infoblad http://www.statoil.se/MAR/SVG01184.nsf/design/energiprodblad/$FILE/Class1diesel.pdf

De har även en diesel som heter Class 1 Bio. Den har 2% inblandning av RME. Infoblad http://www.statoil.se/MAR/SVG01184.nsf/design/energiprodblad/$FILE/Class1bio.pdf

Senast ändrad av Diesel_Pelle | 07 augusti 2007 | 15:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratat med en utmärkt trevlig person på Shells lab i Göteborg. Jag var hans trehundraförsta samtal om det här, folk har ringt mycket sista tiden... :-)

Först ska man skilja ut ren Biodiesel med 100% RME (FMEA) där man måste kolla att motortillverkaren godkänt bränslet. Vi lämnar det sålänge.

Inblandning av RME upp till 5% funkar utmärkt som bränsle. Men är lite sämre på långtidslagring. Det är heller inget som ska användas om man kör båten på vintern.

Har man motorbåt med bra omsättning under säsongen så är det bara att tanka och köra även med 5% RME. Där borde den gamla regeln om att fylla tanken innan vinterförvaring fungera också som vanligt. Problemet är mera seglare som tankar varannan säsong.

Saker som växer i tankar är faktiskt ett gammalt problem, debatten om RME blev kanske lite häftig. Men visst, det är en biokomponent som ökar risken.

Vad som finns på macken är upp till mackägaren, han/hon kan beställa ren Mk1 eller med 5% RME. Åtminstone Shell levererar vilket som, det är ingen kostnadsskillnad. Möjligen kan det vara svårt att lagerhålla ren Mk1 i delar av landet där det inte finns så många och stora bränsledepåer.

Runt Stockholm lär samtliga Shells sjömackar ha ren Diesel Mk1 i tankarna efter den senaste tidens debatt...

Senast ändrad av Anders_St | 08 augusti 2007 | 11:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anders,

Du är en klippa. Tack för din hjälp och ditt engagemang. Tyvärr befinner jag mig på sydliga breddgrader och på västkusten. De sjömackar jag varit i kontakt med har antingen inegan aning om vad som finns i tankarna eller också är det 5% blandning.

Är det någon som har erfarenhet av det sk. bakteriedödande ämnet att hälla i tanken?

Upp i vind

Dr_Sail

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...