joafr339 0 Postad 6 Augusti , 2007 Sugen på en DC 6-7m. Har 2 barn, 2 och 3 år gamla. Vill kunna övernatta i båten men det kommer aldrig blir mer än 1-2 nätter. Bör klara oss utan toalett/kök etc. Började med att titta på en Ryds 620DC, när man läser här på forumen så verkar den lite för liten även om barnen är små. Har inga preferencer när det gäller inom/utombordare. Pris 200-300kkr. Vad kan passa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jodajoda 0 Postad 6 Augusti , 2007 En Smuggler 24 kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 7 Augusti , 2007 Att köpa båt är liksom bilägande en fråga om tycke och smak. Du har kommit en bit enär du uppger att du vill ha en DC och prisbilden har du klar för dig. Nu har du bara det positiva problemet att hitta något som också passar två små barn med deras unika rörelsescheman samt intressen. Att få de små liven att tycka det är roligt att åka båt går nog över efter 10 -15 minuter, då gäller det att något annat som dom kan göra och det blir nog inte lätt i en liten båt med begränsade utrymmen. Nu tycker du kanske att jag målar fan på väggen, eller? Utan att på något sätt misskreditera Ryds 620 DC, vilken för övrigt är en väldigt bra båt för kortare utflykter. Föreslår jag att du/ni väldigt noga tänker över ifall det är en planande eller deplacementbåt ni egenligen skall ha. Söker du i medlemars båtar hittar du säkert något som passar mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
an59hj 0 Postad 7 Augusti , 2007 Hej! Kolla på Finnmaster 6100 OC. http://www.blocket.se/vi/12875085.htm?ca=14_s /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wildstar 0 Postad 7 Augusti , 2007 Yamarin 6100 Har vi varit ute med ett par nätter, barnen bör inte vara längre än 170 då 2 st måste sova på soffan i sittbrunn. mina knoddar är 12/14 och det har fungerat bra, Gott om stuvutrymmen är det oxå. lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ilonen68 1 Postad 7 Augusti , 2007 hej ledsen att att behöva säga dettta. Vi har 2 barn som just nu är 4 och 5 men vi har just som du provat ett antal båtar med dom. Vi har kommit fram till att det handlar inte om båten beskaffenhet utan enbart hur mycket tid vi tar oss för att roa dom. Är vi stressade efter jobbet eller sena hemifrån så är båt åka kul i 2 min. Tar vi oss tid att förbereda aktiviteter och avsätter en av oss till barnen så är det alltid kul att åka båt oavsett storlek. mitt tips är att välja båt som passar er då barnen bara blir större och större. Anpassa aktiviteterna, mat och val av naturhamn så blir det alltid bra även under regniga dagar. Lycka till Senast ändrad av ilonen68 | 07 augusti 2007 | 09:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 7 Augusti , 2007 Vill du ha mycket båt för dom pengarna så titta på dom amerikanska märkena. Tex en Searay runt 23 fot. Dessa brukar ha midcabin, perfekt för ungarna. Du skriver att ni bör klara er utan kök o toa några dagar, visst men det blir så mycket enklare med dessa faciliteter, framförallt för den kvinnliga delen( tänker då på muggen ). Sedan har du ju dom lite mer klassiska märkena dock lite äldre årsmodeller Fjord, Coronet för att nämna några, en del av dessa har också toa och kök i 21-24 fots klassen. Ang motorval så är inombordare billigare i försäkring och stöldbenägenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 7 Augusti , 2007 Vi köpte förra året en Draco 2400 en stor båt med en jätte bra mittkabin för barnen. Det är en riktigt bra planerad båt för barn familjer.Nu måste jag dessvärre sälja båten efter ha blivit sjuk och läkaren säger att jag inte kommer att bli bättre......Men jag rekomenderar faktiskt båt typen. /jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 7 Augusti , 2007 Kolla in på en Fjord 21 - mycket båt för mindre pengar :-) http://www.blocket.se/vi/12382653.htm?ca=2_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johannes 0 Postad 7 Augusti , 2007 Flipper 700 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 7 Augusti , 2007 Denna ständiga jakt efter den perfekta båten för just dina/era behov. Finns den båten?? Den ska vara stor och tung så den går bra i sjön men lätt så den går billigt, den ska vara snabb och smidig samtidigt som den ska vara billig och stadig. Gärna bensinens och dieselns braiga egenskaper tillsammans. Kompromisser, det är vad mkt handlar om i mina ögon. När vi letade båt så for vi runt på alla marinor vi hittade inom en radie av 25 mil. Klev runt, rotade, kände och upplevde de olika varianterna som då fanns att beskåda. På så sätt fick vi lite hum om vilken typ av båt som kunde fungera för oss med den peng som vi var villiga att satsa. Lite som med bilar, kolla kolla , klämma klämma och åter kolla... Det är trots allt köparens marknad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser