Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
gravis

ålande Yamarin 59dc

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Yamarin 59DC med Yamaha 115hk 4T. När jag kör båten innan den har planat eller vid kontinuelig låg hastighet med fyra personer i så vill den åla sig i vattnet. Först får man styra båten åt ena hållet för för att puttra åt det hållet man ska och efter några meter så får man kompensera åt andra hållet. Detta är rättså störande när man vill glida fram. Om vi är två personer så går den fint att köra sakta med den.

om jag minns rätt så är den godkänd för 5 personer och vi som brukar vara ute och åka väger ca 80kg i snitt.

Jag har provat att tilta motorn i olika lägen utan att märka någon större skilnad.

Man kan notera att båten tar betyldligt längre tid på sig att plana när vi är fyra personer vilket man får anse vara normalt.

Ska man behöva åka såpass fort att båten planar? det betyder att jag alltid måste ligga över 14 knop?

Är det någon som vet om detta beteende är normalt?

Kan man göra någonting åt det förutom att banta eller lämna kompisarna hemma?

Tacksam för svar då träningsverken börjar komma efter en heldags rattande på sjön.

//Gravis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla båtar med skarpV-botten ålar sig fram i låga hastigheter. Det är något som du fåracceptera och vänja dig vid. För med lite träning inser man snart att man inte behöver styra emot (det gör bara det hela värre) utan att det går att få en genomsnittligt rak kurs ändå

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har Yamarin 5820/58BR som har samma skrov som 59DC.

Det är samma problem på den.

 

Finns ett par tre saker som helt el delvis löser problemet:

 

1) På min båt om en passagerare sätter sig i fören så upphör i stort sett ålningstendenserna.

Du får be en passagerare lägga sig i krypinet eller sätta sig på fördäck när du kör sakta (runt 4-5-6-7-8 knop sådär) smiley-smile.gif\

Eller släng in en 20 kg sandsäck i fören....  

 

2) Ratta mindre. Ju mer du anstränger dig att försöka hålla en spikrak linje destå mer får du ratta. Låt båten vandra lite till höger än vänster och styr emot bara lite grann. Men lite träning vet du när den börjar vandra åt ena eller andra hållet och kan då hinna före att parera emot lite grann, då blir giren inte så farlig. Ingen ide att jaga en spikrak kurs, det är helheten att den håller en rak kurs på lite längre sträcka som man får ha som riktpunkt.

Jag lovar dig, med träning kan du få båten att gå ganska rakt. Har haft min 5820 i 5 säsonger och tänker inte längre på detta med ålning, det har liksom satt sig i huvet ungefär som bilkörning. I lågfart vrider armarna lagom på ratten av sig själv nästan utan att jag direkt tänker på det. Det går rakt och fint. Inge trött i armarna heller för den delen (har NFB 4.2 styrning).

 

3) Trimplan, vinkla ner så fören trycks ner så hålls kursen i lågfart lite bättre.

Det hjälper även lite grann att bara trimma in motorn max när du kör runt 5 knop för då hålls fören ner lite mer och bidrar till stabilare kurshållning.

 

Beteendet med ålning är helt normalt på den här typen av skrov med ganska stor V-form (21 grader).

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 06 augusti 2007 | 23:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren!

Mer tid på sjön träning kan jag leva med.

//Gravis21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, så bra. Jag har också en 59DC har retat mig på detta beteende och försökt att kompensera. Tack för bra tips.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Vill vidareutveckla frågan, jag har själv en AMT 185BR med 20 gradig V-botten och har samma problem som er andra men min undran är varför en båt med stor/större bottenvinkel ålar sig mer än en med mindre vinkel?

Kanske svårt att beskriva men någon kanske har någon länk eller annat till en förklarande text!

Bosse W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns fler trådar om detta. Jag tror inte problemet sitter i bottenvinkeln, snarare i akterspegelns konstuktion.

En rak akterspegel skapar virvlar/sug och dragande krafter i låga farter. Det är dessa som drar båten i sidled och skapar ålningen.

Vid högre fart, när vattnet börjar släppa akterspegeln (strax innan planing) eller motorns skraft är större än krafterna i virvlarna så slutar båten åla.

Vill man ha en båt som inte ålar sig, så är det en snipa som gäller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...