Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
HasseTT

HJÄLP - tempgivare aq115 (b20)

Rekommendera Poster


Är det nån som vet om det skiljer i funktion på tempgivare till b20 för marint bruk och givare för bil? Tempmätaren gick nämligen upp på rött. Glad i hågen promenerade jag till lokala båtdelsförsäljaren...500kr!!! kostade en originalgivare! köpte då istället en givare till bil på mekonomen och genast sjönk tempmätaren till en rimligare nivå...

 

Provade sedan en annan begagnad originalgivare, då steg mätaren till rött igen? Frågan är alltså, går maskin varm och bilgivaren ger fel signaler, eller har jag 2 trasiga båtgivare och en frisk bilgivare? Motorn är sjövattenkyld och har ny impeller samt verkar flöda bra vad jag kan märka.

 Termostaten är avmonterad.

 

Mycket tacksam för svar...//Hasse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Först och främst vill jag direkt säga jag vet inte. Men för att utröna ifall tempgivarna är lika så är det bara att mäta motståndet när de yttre omständigheterna är lita ex vid 20 grader. Har du samma motstånd i alla tre tempgivarna är det ingen skillnad.

 

Det jag anser vara mer angeläget är frågan ifall du har för hög temp. Detta kan du lätt kontrollera med ex en köttermometer fasttejpad på någon kylarslang. mvh/Nitro

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma, min vilda gissning är att du har troligtvis en sönderrostad kyllimpa som gör att kylvattnet tar den lättaste vägen ut.

 

Mvh Dessin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma givare....tempen kollar du lättast med att lägga handen på kyllimpan, den får inte bli varmare än att du med lätthet kan hålla handen på den när motorn är varm. Detta med motorn igång givetvis.....

Lycka till

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Limpan är inte igensatt, den är rengjord minutiöst i kanalerna. motorn verkar också flöda fint. problemet är (var) att en bit av impellern lossade och satte sig i oljekylaren, vilket va det sista stället jag letade på. då jag inte hittade felet tog jag bort termostat, limpa, kopparrör mm. under arbetets gång råkade jag kortsluta en plus till generatorn och jag misstänker att det kan ha vart då tempgivaren kan ha pajat.

 

Det konstiga är att reservgivaren (original) också visar för hög temp men den nya bilgivaren visar lagom. Ska återmontera termostaten (60gr) å se vad en stektermometer kan visa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat igen... tycker inte det stämmer riktigt,undra om givarna verkligen ger samma signaler? Med original givaren lägger sig tempen stabilt en bit in på rött, med bilgivaren pekar mätarnålen stabilt i mitten på grönt fält. Båda med termostat inkopplad. Om bilgivaren stämmer har den aldrig gått så kall. Om originalgivaren stämmer har den aldrig gått så varm. Tycker inte en trasig givare borde bete sig så, snarare ge fullt eller inget utslag...

 

Desutom har det senaste tiden börjat droppa ganska mycket om vattenpumpen, nån som vet vad en ny eller renoveringssats kan kosta? Tror dock inte det e den som spökar. Imorrn införskaffar jag en originalgivare för 500 så vet jag säkrare iaf.Sen får det bli ny vattenpump och hjälper inte detta får närmsta marina spola rent kylsystemet, om man nu kan göra så.

 

Har 2 veckor på mej att fixa detta, sen börjar min semester!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Min egna spekulation:

rött på en bil med tänkt att gå med glykol som höjer kokpunkten ligger och sen slutet trycksystem ligger en bit över 100 grader.

 

En båt med med sötvattenkyl är nog inte tänkt att hålla mycket över 70 grader.   För enkelhetenskull kan tänkas att instrumentföretaget inte tar hänsyn till detta utan att billigast är att ge givarna olika resisatnskurvor.

 

Senast ändrad av nikitalord | 07 augusti 2007 | 20:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vad visade köttermometern?
 
När det gäller tempgivare är dessa väldigt enkla, motståndet antingen minskar eller ökar med temperaturen. Men det är den verkliga temperaturen som är det viktiga. Skit i de elektriska instrumenten och kolla köttermomentern. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hann inte prova köttermometer i dag. Dock håller sej alla slangar och rör rimligt varma så länge den inte går under 1000varv, då blir det varmt. Så har den alltid betett sig.Toppen blir så varm att man inte kan känna på den mer än nån sekund, max.  Termostathuset blir rätt duktigt varmt också.  

 Vill helst använda mej av originalmätaren som jag alltid gjort...En fråga Nitro, är din uppfattning att tempgivarna inte kan ge olika signal om de är hela, trots att motorerna har olika driftstemp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om tempgivarna men detta med att köpa ny pump för att den läcker är inte bra. Byt tätningarna (packboxarna/simmerringarna) 2 st så blir den nog tät. Glöm inte att putsa av axeln samt att fetta in med vattenfast fett.

Lycka till

 

Seawing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förb***ade motor j*vel! I helgen åker toppen av för inspektion av kanaler å packningar, hittar jag inget fel blir den fin som bojsten. Har konstaterat att den går varm, vilket förvånar mej, då blocket är ett utbytes, toppen en nyrenov och konverterad biltopp och avgaslimpan inspekterad samt att det verkar vara bra tryck i kylsystemet. Blir en 2 meter hög vattenkaskad om man startar utan tempgivaren nämligen....

Har 1.5 vecka på mej å fixa detta, sen e det semester!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tempgivaren är inte den samma som för bilmotorn. Har själv bytt & ställts inför samma problem så detta kan jag garantera.

 

Båtmotorerna går betydligt kallare än bilmotorn så om kylsystemet är ok & du har en bilgivare kommer du knappt att se något utslag på mätaren över huvud taget.

 

Detta förutsätter naturligtvis att du har orginalinstrumenet så att givaren lirar ihop med instrumenet.

 

Du säger att temperaturen känns ok så länge du inte varvar över 1000rpm...

Detta skulle kunna bero på att motorn inte får i sig tillräckligt med kylvatten på högre varv.

Om du kör med 100-drev så har du säkert en avgasstövel bredvid drevet som både släpper ut avgaserna & suger in kylvattent. Ett vanligt fel är att den korroderar sönder mellan vattenintaget & avgasutblåset så vattenpumpen får med sig varma avgaser med kylvattent. Skulle tänka mig att detta fenomen blir mer & mer påtagligt ju mer du ökar varvtalet, så det verkar passa rätt bra in på din beskrivning av problemet.

 

Pröva att stoppa ner vattenpumpens sugledning i en vattenhink, ut & provkör en sväng, försvinner probelenet så är vattenintaget problemet.

 

Mvh /// Jonas

 

Senast ändrad av Jonas-z | 14 augusti 2007 | 22:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hann inte se ditt inlägg innan jag gick loss på maskineriet. Konstaterade som du skrev att givarna är helt olika. Stoppade bligivaren inkopplad i kokande vatten, gav knappt utslag. Med original blev det rött direkt på mätaren. Efter detta högst vetenskapliga experiment tog jag av toppen, borrade upp en kylkanal i toppens gavel enl. rekomendation samt kollade att toppen va rak. På med ny toppackning(Gamla såg duktigt sliten ut) och sen kylde hon bättre än någonsin! När jag skulle ut för att se hur hon kylde under belastning upptäckte jag att drevets styrarm krökt sej själv och därmed var provtur utesluten :-( //Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...