Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
parola

trollingfart

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en undring när ni trollar, vilken fart håller ni. Min båt på tomgång med växel i går den 3.1 knop! Är det för fort?

Jag har kopplat in gps på mitt humminbird ekolod så farten är exakt!

Senast ändrad av parola | 06 augusti 2007 | 16:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är nog lite för fort jag pendlar från 1,6 till 2,8 knop beroende på vattentemp o tidpunkt på året o naturligts vis vad jag kör med för beten.prova en trolling broms så får du ned farten o båten blir mycket stabilare o mindre vindkänslig rillezzzzzzzzzz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag trollar i 1,1 - 2,0 knop beroende på storlek på beten. För att få ner farten använder jag ett drivankare på var sida om båten. Med sådana går båten mycket stadigare vid lite sjö och det ger mer fisk då man lättare håller jämn fart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja då var de lite för fort som jag misstänkte. Antingen får jag skaffa en bromsare eller skaffa en mindre motor och hänga på vid trolling!

Tack för svaren!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattentemperatur som ovanstående talare har skrivit samt vilken art på fisk du är ute efter.

Gös 0,5-1,5 knop mycket varierande hastighet är bra.

Gädda 1,0-2,0 knop.

finns speciella drivankare för just trolling som är bra att använda om båten går för fort med bara växeln i ca 500kr/st eller så kör du ikeakasse eller 10litershinkar och släpar efter båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hittade denna på blocket! :http://www.blocket.se/vi/7926524.htm?ca=6_s

det blir nog å köpa en sån..men först måste jag få till min Albin O21 motor att inte sota igen på tomgångsfart! Ska ringa till Fors Marin å höra med dom vart man ska börja! Har hittat en hel del på div. forum men det kan vara allt möjligt, tändning, stift, förgasare med mera.

Tack för alla svar!

Senast ändrad av parola | 07 augusti 2007 | 16:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De säljs i par och det är bra. Mycket bättre att köra med två än med en.

De är liknande dom jag kör med och jag är supernöjd med dom. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kör också sådana funkar 100% en är värdelöst att ha båten blir mycket svårstyrd då. en på varje sida som sitter fast i tamphållaren med ca 1,5 meter lina ut då har du bra styr på båten och en fin trollinghastighet :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt sådana drivankare som länkades, Har bara provat de en gång. Tycker det var svårt att få ordning på de när man är själv, känns om de nästan åker in under båten, men man lär sig väl.
Ska de de vara ungefär på mitten av båten eller närmare aktern?  
Har en känsla att min båt går för snabbt speciellt för göstrolling, men svårt att veta när jag  inte har nån gps att mäta farten med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drivankaren ska vara ungefär 1 - 1 1/2 meter från aktern till bakkant på drivankaret. Tycker du drivankaren går in under båten sätter du ett tredje snöre. Alltså ett framåt, ett bakåt samt ett från framkant på drivankaret och upp till relingen. Då går det inte utåt eller in under båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

IKEA Påsar är vad som gäller!!

Funkar klockrent för mig. Jag gör fast den i en pollare i fören och släpper ut den på min sb sida! Då ser jag den bäst.

Har en MB10 motor i en Saga 20 och då är det svårt at minska farten utan hjälp.

Testa!!!

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...