Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Lamon

Segelbåt eller inte ???

Rekommendera Poster

Jag funderar lite på att byta till segelbåt efter en massa år med motorbåt. Men är lite tveksam så jag undrar om ni vill skriva två fördelar och två nackdelar med att ha segelbåt... Tack på förhand / Lamon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelar:

Känslan att kryssa mot vinden i samspel med naturen, en ny dimension helt enkelt..

Miljövänligt, tyst och gratis

Nackdelar:

Räckvidd om du jämför med en motorbåt som gör 25-30 knop

Utrymme?

Klart du skall byta!!!

/ Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelar:

1. Den går att segla med.

2. Den går att segla med.

Nackdelar:

1. Du kommer inte komma in i alla små vikar du kom in med snipan i pga djupgåendet

2. Du tar dig inte hem lika fort från ön om det börjar regna som i en snabb båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är vad du vill?

Tycker man att resan är målet, vill uppleva känslan att ta sig fram mha elementen nästan ljudlöst och få en naturupplevelse som heter duga är det segelbåt som gäller.

Tycker man om att ta sig snabbt ut till skären och kräla runt bland berghällorna alt ta sig snabbt från krog till krog är det motorbåt du skall ha.

Klart att det går långsammare att ta sig hem och man måste vara ute i vilket vädet det än är om man skall ta sig fram när man har segelbåt, men det är en del av upplevelsen.

Låter det romantiskt? Kan bero på att jag är nybliven segelbåtsägare ;-) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känslan att efter en bufflig kryss, där du stångat dig fram mot vind och vågor, byta kurs så att vinden kommer in akter om tvärs är obeskrivlig. Lugnet blir fullständigt, fartvinden dör ut, båten vaggar lugnt i sjön som nu kommer in akterifrån, solen värmen, frid råder. Ett gott argument för segelbåttycker jag.

/j

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Finns en fördel till med segelbåt.

Skitväder, höga vågor, taskig vind och dieseltanken smutsar igen och motorn lägger av.... men med segelbåten kan du alltid segla däreifrån. Båten tål mycket mer busväder än skepparen.smiley-smile.gif\
I samma väder och plats vill jag inte vara ute med en motorbåt som lägger av när som helst.smiley-undecided.gif\

Fast i motorbåten kan du sitta inne och styra 9.gif\
Köp segelbåt!
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortfarande tveksam?

Kola på en motorseglare eller en Katamaran!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Segelbåtens nackdel kan nog vara farten, skall du ta dej långa sträckor fort så är ju en rejäl motorbåt att föredra. Sedan har du ju en både fördelar och nackdelar i dåligt väder. Visserligen så är ju en segelbåt många gånger bekvämare i sjön när seglen stöttar, men du är ju i dom flesta segelbåtar utsatt för elementen när du sitter ute i sittbrunnen och styr.

En god vän till mig har börjat kika lite på att byta båt. Han ha bla nämnt Adagio. Där tror jag du har ett gott alternativ att byta till om du vill börja segla. Samma skrov som Allegro 27 men med lite högre fribord, ett rejält doghouse med väderskyddad styrplats samt en akterruff.

Sedan finns ju Degerö 28, det verkar vara en trevlig båt. Dock tycker jag dessa ligger lite högt i pris.

Sedan finns det ju en del fina snipor med rigg en del av dom seglar ju ganska hyggligt på öppna bogar, dom kanske inte kryssar så bra men så är det ju ofta med kompromisser, man får tyvärr inte allt.

Står en dylik till salu här på hasselösund, kommer i skrivande stund inte ihåg vilken modell. Den ser dock ut till att vara en rejäl båt. Står en skylt vid båten där dom begär 240.000:- Jag kan ju lägga in en bild på den vid tillfälle.

Mvh Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar för alla svar o synpungter. Har kikat på en Fortissimo 33 vilket verkar vara en bra båt. Men har inte bestämt mig än. Ska nog se om man inte kan testa några gånger för att sedan ta ett beslut... Ha de gott på sjön tills vi hörs nästa gång / Lamon...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Är inte Fortissimo den med skarpa slag likt en plyfa eller stålbygge?
I så fall är den inte lämplig som första båt.
AdagioAllegro med nästan styrhytt kanske ger dig en mjukare övergång till segelvärlden?
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skarpa slag ? Vet inte vad du menar. Båten är har väldigt fina o mjuka linjer, riktigt vacker tycker jag !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelar,

tyst och pratvänligt samt att själva färden är resans mål.

Nackdelar,

från punkt A till B går det långsammare om man nu har bråttom och så det där med djupgåendet när man ska iland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördel motorbåt:
Finns det något härligare än att ankra på en fin sandstrand på 1 m djup! Det går inte med segelbåt.
Mer spontant: bara att starta och dra iväg när vädret tillåter.

Nackdel:
Bränslekostnaden 

post-2937-1394235181,2867_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En snabb motorbåt la till vid bryggan. Föraren hoppad lätt och snabbt upp på bryggan och informerade alla om hur snabbt han tagit sig från hemmahamnen till bryggan, varpå följande kommentar fälldes. Vadå, gillar du inte att vara på sjön?

Vi har haft motorbåtar och segelbåtar och det finns fördelar och nackdelar med allt. När vi hade motorbåt låg vi mest still på olika platser. Nu är vi nästan alltid i rörelse....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är uppväxt med motorbåt men halkade på ett bananskal in på segling för några år sedan. Och jag trodde inte det var min grej. Men precis som andra i tråden skriver: Känslan av samspelet med naturen når vilka himmelska höjder som helst smiley-embarassed.gif\ Och att slippa dundret och vibrationerna är inte dumt det heller, samtidigt som man spar på miljön.

Om du känner dig osäker: Hyr en segelbåt en vecka eller två och känn efter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorbåten är för lik det liv man lever på land. Man är helt utlämnad till att mekanik och elektronik ska fungera. Stannar motorn har man tom en som jobbat med motorer hela livet inte en susning om vad som hänt. Om seglen fladdrar i en segelbåt man seglar för första gången, kan du med blicken se vilken färg skotet har vid seglet, och sen följa det med blicken och tajta åt lite. Eller ändra kursen lite med rorkulten. De flesta motorbåts-snubbarna säger fy fan vad snören, det där skulle jag aldrig kunna lära mig. I själva verket är det så fruktansvärt enkelt. Titta på en upprullad rullgardin. Gissa sen vad som händer när du drar i snöret. Drar du upp ett segel i en mast ser du precis exakt vad som händer. I motorbåten vet du absolut ingenting. Går vevaxeln av på fel ställe kanske du och hela familjen drunknar.

Att åka motorbåt är samma sak som att åka bil, stressigt, hålla koll på varvtal, se till så tanken är fylld, dyrt. I vår moderna tid är v helt hjärntvättade till att vi inte behöver veta hur nånting fungerar, som tex datorer och internet. Ingen vet nånting hur det funkar egentligen.

I segelbåten kommer du till en helt annan värld, man stressas av från allt på land. Man tittar upp i riggen och inser att ingenting man pysslar med annars är så enkelt och begripligt. Man färdas fram med vinden som drivkraft, likadant som man gjort i tusentals år.

Även om man aldrig gör det, så finns tanken att segelbåten kan ta dig runt hela jordklotet, ochnär du kommit i hamn är du ändå hemma.

Min granne som är snart sexti följde med en dag i fin vind. Han har förr jobbat på lotsbåtar men aldrig seglat, nu har han bilar som hobby. Han sa att den här segelturen på 2,5 timme var det bästa han varit med om, från det ögonblick jag slog av motorn. Det var rena magin sa han.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att segla är tidlöst, man är ett med naturen, naturlig fartvind, i övrigt mest tyst. Som att åka utför på skidor fast backen tar aldrig slut, behövs ingen skidlift. Orkar man inte kryssa eller det blåser för mycket eller lite för familjen, då startar man motorn ! Även för motor är en segelbåt mycket stabilare än en motorbåt genom den djupa kölen, bidrar till bekvämare vistelse i hamn också. Nackdel, lite mer fysiskt ansträngande (är väl mest en bonus i dag ?), kanske lite fler grejor att fixa med också bl.a mastning/avmastning som kräver minst två vuxna några timmar vår och höst. Har man t.ex. ryggproblem får man kanske avstå segelbåt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...