Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
Snackan

Galvanisera motordelar!

Rekommendera Poster

Har en äldre aquamatic installation i min Monark 670 ( AQ 240 ) allt funkar kanoon, 30 knop men ganska törstig, tänkte i vinter lyfta ur alltihop för att gå igenom allt för att förebygga. Vad tror nån om att låta galva knän och limpor? bra eller dåligt, tilläggas skall att maskin är sötvattenkyld (ej slutet system ). ANders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Knappast värt besväret.
Hur som helst, att galva är inte samma sak som att skydda ytor. Galvaniseringen fungerar eg på samma sätt som en zinkanod. Den äts upp och skyddar hela metalldelen så länge som galv finns kvar på nånstans på metallen. Det blir bara ytlig, ofarlig rost då. Tänk spikar. Det spelar ingen roll om galvet på huvudet lossnar av hammarslagen, spiken är skyddad ändå.
Du kan mao lika gärna fästa anoder på metalldelarna. Dock tror jag inte att det kommer att hjälpa så mycket då du inte har nån bra kontakt med en elektrolyt (vatten) utom när du kör...
Hur som helst så är det lika bra att betrakta limpor o knän som slitdelar som byts ut eftersom de rostar sönder. Hade lösningen på det varit ett enkelt galvdopp så hade det varit standard sen länge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De går nog inte så bra! Har provat att galva ett avgasystem till en bil och galven släpper av värmen (köpessystem är aluminiserade), 2. Gutjärn? tror inte det går nått vidare å galva. 3. Beg? sitter mao sot i som du alldrig kan få ur till 100% å det vill inte firman ha i sina bad! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...