Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
moose66

Går varm vid belastning

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har problem med att motorn går varm V8 OMC 350.

Har bytt termostat, impeller har bytt vattenpump också.

Sen är det nya limpor och knän.

 

Den kyler okej när jag ligger upp till ca 5- 8 knop sen börjar den gå varm.

 

Är tacksam för lite förslag hur man kan felsöka, och vad det kan vara för problem.

 

Tackar på förhand, Tomas

 

 

 

Senast ändrad av moose66 | 06 augusti 2007 | 11:46

 

Senast ändrad av moose66 | 06 augusti 2007 | 11:52

 

Senast ändrad av moose66 | 12 augusti 2007 | 15:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kontrollerst att du inte har något stopp vid vattenintaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,jag har omc460,men tror dom är ganska lika,kolla på insidan där slangen kommer från drevet,om du har orginalpumpen i drevet.

Vattnet kommer in å går först genom oljekylaren,där sitter en sil,riv ur slangen å börja där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har plockat bort den stora slangen som går till till vatten pumpen på motorn, när jag startar motorn kommer det massor av vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjena,

 

Hur går maskinen om du tar bort thermostaten? blir den varm vid belastning då?

 

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. vi snackar om en gammal gjutjärnsspis och dom är som båtar är i övrigt lite gisten och vrång... alltså får man ibland lura dom för att dom ska gå... OCH om den går utan att bli varm då kan du utesluta att ngt blivit galet vid monteringen av limporna, och att impellern inte skulle göra vad den ska..

 

//

RC

 

http://www.blocket.se/vi/12830963.htm?ca=15_s

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis varit ut och kört båten utan termostat.

Det är ingen skillnad förutom att den går lite långsammare varm.

Kollade avgaslimperna de verkar okej.

Kan det vara stopp i insuget, finns där några vatten kanaler.

Den blir glödhet.

Det är det är det enda som inte är bytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur varma blir limporna når motorn överhettar?

Om dom inte blir varma men motorn ändå överhettar finns det en risk att någon kylkanal i blocket är igensatt...

Om limpor och knän är nya så borde dom ju vara OK. Nästa tanke är vattenpumpen, men den har du ju också bytt.

Om det inte är något veck på en slang eller en igensatt sil i t ex oljekylaren så är det tyvärr kanske igensatta kanaler i blocket. I så fall måste motorn ur, frostpluggarna demonteras och kanalerna spolas rent.

På vissa motorer sitter någon form av plastkulor som ska reglera flödet till respektive limpa. Om du inte redan har kollat dessa (om dom överhuvudtaget finns på din motor...) - kolla dom!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde det mest uppenbara - har du kollat impellerhuset efter sprickor eller skador? På vårt Alpha-drev hade vi ett liknande problem där orsaken var att en skiljevägg under impellerhuset hade ärgat sönder. Det ledde till att bottenplatten i impellerhuset kunde vika sig nedåt vid högt tryck (=höga varv) och släppa ut kylvattnet i avgaskanalen. Sök på kylningsproblem så hittar du bilder m.m. på den bedrövelsen...

Vet inte om Cobra-dreven är uppbyggda på liknande sätt, men önskar hur som helst lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det är nu så har jag satt dit en termostat som är 70 grader.

Den går upp i 70 grader rätt snabbt, sen så börjar den att stiga upp mot 90 grader även när jag står och har den på tomgången.

Har kollat trycket på vattnet från impellern, verkar vara lite dåligt tryck.

Kunde hålla emot med tummen utan egentlig ansträngning. Ska det vara så eller ska det vara högre tryck från impellern.

 

Någon som vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Hur har det gått för dig? fått någon lösning på problemet. jag har likadant problem efter att ha bytt propeller funderar om det blir vacum vid vattenintaget. har OMC 5,8l cobradrev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,jag hade en omc460 cobra drev,samma bekymmer,det sitter en slangbit vid impellerhuset som går ner i drevet fäst på en rörbit i impellerhuset,jag tog bort den,då funkade det,sen en viktig sak,i huset så sitter en plåt med en massa hål i,den måste bytas samma gång som ompellern.Du säger att det kommer en massa vatten,hmmm,vadå massa.svårt att veta.På slangen från drevet sitter även oljekylarn,kolla så att det inte fastnat nåt där



Senast ändrad av Gusta | 07 juni 2009 | 16:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...