Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
doppingen

Lutande Flipper

Rekommendera Poster

Jag har en Flipper 630CC som visserligen har tendens att luta mot vinden när man går i planingsfart.

Idag var jag ute och körde en repa och upptäckte till min fasa att båten lutade ca 10-20 grader åt babord oavsett vind. Jag har inte använt båten på några veckor och kände att det fanns en del havstulpaner (så långt jag kunde känna). Någon som varit med om att båten lutar pga. havstulpaner?

- Annars misstänker jag nästan att någon av steglisterna (alu-profiler) lossnat på babordssidan och fungerar som broms - huvaligen.

Man vill ju gärna veta så mycket som möjligt innan man kliver i det 16 gradiga vattnet smiley-foot-in-mouth.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej med Flipper 630

Alle både vil krænge (luta) mere eller mindre mod vinden.

det mærkes ikke ved lav fart.

For at sejle lige ud, skal du jo kompensere for den afdrift som vinden giver - derfor ligger du konstant i et lille drej mod vinden, og når du drejer, ja - så krænger båden også.

Det er min erfaring, at en høj båd krænger mere end en lav - sandsynligvis fordi vindfanget jo er mindre. Det har nemlig også undret mig, da vi købte ny båd med lidt højere skrog.

Håber du forstår mit danske - Hilsen Mallemuk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, om du har möjlighet att kolla om du tagit in vatten (har ju regnat en hel del) börja då med det annars skulle jag ta upp den och öppna dyvikan o även kolla under båten efter skador....

Men som vår danske vän skrev så har alla båtar en tendens att luta något

hoppas svaren hjälpt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min örnvik lutade åxå obehagligt mycket,   monterade trimplan så var det problemet ur världen, nu spelar det heller ingen roll hur man lastar folk i båten,  bara att justera så den går rakt ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får hoppas att det redan löst sig eftersom det var över 1 års sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är åtminstone inte jag med vad du menar, Kickdown... Frågan är ju ställd nu i början av augusti??9.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...