Sveom 0 Postad 6 Augusti , 2007 Hej på er som läser detta! Jag har fått tillbaka mitt intresse för segling och båtar efter en längre tids fokus på fjällen. Av en slump kom jag i kontakt med en båtmodell kallad EK-kryssare och jag kände att det verkar vara en båt i mitt tycke. Jag har dock inte seglat henne och undrar därför om det finns någon därute som kan ge en beskrivning. Jag har kollat med både annonser och olika tester. detta ger bara konkreta mått och siffror. Jag ser fram emot tyckande och åsikter. Ha det gott! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kokken 0 Postad 31 Augusti , 2007 Hei Jeg kjøpte en EK-krysser uten noen gang å ha satt beina i en seilbåt. På første tur havna jeg i vindstyrke 16-18 med 4 meters bølger på flat lens og gjorde 8 knop med 2 rev i storseilet. Jeg er meget fornøyd med båten og føler meg trygg i den. Det er god plass ombord til 2 personer på langtur. Lykke til Mvh Kokken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersU 0 Postad 2 September , 2007 EK-kryssaren är en självbyggarbåt som konstruerades på 60-talet av Per-Axel Egermark i Uddevalla. Först ritade han den för bygge i plywood, med skarpa slag. Jag tror att det byggdes ett 20-tal. Dessa blev så lyckade att någon föreslog att Per-Axel skulle rita om den för att byggas i GRP (glasfiberarmerad plast). Jag tror detta var i slutet av 60-talet, då det fanns väldigt få plastsegelbåtar. Det byggdes ca 50 EK-kryssare i GRP, men jag tror att den första fick nummer 25 (träbåtarna hade de lägre numren) och den sista tror jag har nummer strax över 80. Däcket på GRP-båtarna är hopplastat med skrovet, så skarven är både stark och tät. Per-Axel som jobbade inom kemikalieindustrin satte upp som krav att den polyester som användes skulle vara isoftalsyrebaserad. Denna polyester är lite dyrare än den vanliga, men är mycket bättre på att förhindra vatteninträngning i laminatet. EK-kryssarna är därför sannolikt mindre utsatta för böldpest än flertalet andra båtar. (Jag tror att Hallberg/Rassy numera gör sina båtar med isoftalsyrebaserad polyester!)Jag byggde en EK-kryssare 1975, och mina erfarenheter är att den seglar hyfsat (LYS-talet är bara 0,96 har jag för mig) och den tål bra både vind och sjö. Den är rymlig, men det är försås ingen ståhöjd i ruffen. Kvaliteten på båtarna varierar säkert, och det finns några olika inredningsvarianter. Ett fåtal har inombordare och några har också modifierats och fått annorlunda rigg eller utanpåliggande roder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser