matte72_72 0 Postad 6 Augusti , 2007 Hej! Vet någon vad felet kan vara när en utombordare av märket Yamaha, 90 hk, 2-takt, -01:a plötsligt tycks frikoppla propellern. Hur ska jag förklara... jag kör med fullgas och rätt vad det är så ändras ljudet, det låter som att man skulle trycka ner kopplingen på en bil en aning, det känns/låter som om ´ varvtalet går upp men båten tappar fart?! Jag skickar med en bild på min propeller som är lite skadad ,enl. bild, men den har varit inlämnad för balansering och måste ju blivit godkänd eftersom jag fick tillbaka den så, men vad tror någon kunnig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 6 Augusti , 2007 Jag tror att propellern har släppt från navet, dvs axeln som driver proppelern frisnurrar utan att dra med sig proppen. Vet inte hur det ser ut på Yamaha, men var försiktig med att låsa navet för gott. Tanken är ju att de skall kunna släppa om du kör på något för att rädda axeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 6 Augusti , 2007 Med största sannolikhet är det vulkningen i propellernavet som har släppt, vilket innebär att propellern slirar mot navet. Det händer (och ska hända) i samband med grundstötningar för att inte allvarligare skador på motor eller drev ska uppstå. Att vulka om en propeller kostar från ca 1500 kr och det får du nästan en ny aluminiumpropeller för. Med tanke på hur din propeller ser ut - köp en ny! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matte72_72 0 Postad 6 Augusti , 2007 Hej igen och tack! Får jag bara fråga, eftersom jag inte är så kunnig inom detta, det är alltså (förmodligen) något med själva propellern? Inte axeln eller någon annan del av motorn tror ni? Jag kan alltså köra trots att det kan bli så ibland utan att motorn går sönder? (jag kan åka med fullgas utan problem ofta, men någongång händer detta) Direkt det händer frikopplar jag ju och sen är det bara att köra igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 6 Augusti , 2007 Hej igen! Ja - problemet sitter i själva propellern. Risken att åka med den är att 1) vulkningen släpper helt och du blir stående eller 2) motorn övervarvar när det händer och skadas. Du bör alltså byta propeller snarast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 6 Augusti , 2007 Byt ! Det är sista tecknet på att Du blir utan drivning på propellern. Att ngt har pajat innanför proppelern är mindra sannolikt för du har väl inget skrammel antar jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johanlm 0 Postad 6 Augusti , 2007 Har själv samma problem men enda skillnaden är att min propeller släpper mycket tidigare. Kan åka i ca 5 knop som max nu, men när jag drar på mer släpper proppen och motorn varvar. Nu har inte jag som du möjlighet att köra fullgas någonsin, men rekomenderar ändå att du byter prop snarast. Belastningen vid fullgas blir väldigt hög och du kommer snart bli stående ute på sjön om du inte åtgärdar problemet. Sen hade du även en ganska sliten propeller så du kommer nog tjäna på att byta ut den nu när du har en riktigt bra anledning. Min prop ser ungefär likadan ut och jag ser den uppkomna situationen som en spark i baken för att faktiskt ta och köpa en ny. Min båt åker upp på måndag och får lite ompyssling och den nya proppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 6 Augusti , 2007 För säkerhets skull så kolla att det inte är att propellern tappar greppet i sjön, dvs att motorn är tiltad för högt eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matte72_72 0 Postad 6 Augusti , 2007 Hej och tack åter igen för svaren. Jag har inget skrammel från motorn nej. Har just haft den på service för byte av impeller osv och typiskt nog så kom ingen skvallerstråle när jag satte igång motorn efter service, typiskt min otur tänkte jag, men sen drog jag på tomgångsgas på max o då sprutta ut ett barr o ngt mer skit, sen har det gått bra... konstigt, dom borde ju märkt det när dom provstarta motorn på service kan man tycka. Nå iallafall, som ni säger så är ju propellern ingen vacker syn heller så för att lösa både slirproblem och förbättra säljbarheten så ska jag försöka få tag på ny propeller. Så om någon bor i närheten av Värmland med en passande propeller till salu eller vet om det går att få tag i billigare (än tex yamahacenter som är dyra på mycket) så vore det ju finfint. Jag försökte läsa på befintliga prop, där står 17K/oE5/1-3 vad det nu betyder?! Måste man på något sätt balansera nya propellrar eller bara skruva dit? Senast ändrad av matte72_72 | 07 augusti 2007 | 01:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 7 Augusti , 2007 En ny propeller behöver inte balanseras - bara att montera och gasa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser