Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
koket

Laga plastbåt från utsidan

Rekommendera Poster

Jo jag gick på...

Nu undrar jag ifall någon av er kan komma med råd hur man kan laga ett hål som är 2-3cm högt och ca 20-25cm långt kan lagas endast från utsidan ?

Skadan är längst sista bordet någon meter från aktern.

Läst endel på detta forum som fått tips om att laga små hål men ingen som har denna storlek.

Båten är en Laxen DC 2x5M med en B20 och har dubbel botten.

Kan man laga detta utan att såga upp infrån durken ?

Bifogar en bild som visar lite.

Och till sisst är det någon som har en 17x15L propeller till 270drev.

post-28349-1394235171,0463_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

slipa upp hålet runt om och gör det lite djupare . se till att det är rent sen så lägger du i glasfiberspackel. sen finspackel och till sist målar du.

mvh erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men behövs ingen armering ?

Kommer endast spackel hålla..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men behövs ingen armering ?

Kommer endast spackel hålla..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jadå jag hadde ett hål som va stort som en handboll ich 3 cp djupt och glasfibespacklet håller fortfarande. det är ju som flasfiber armering i det. sen ett tunt lager finspackel överst =)

mvh erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns nog lite tips i Watskis katalog. Tror de menade att man skulle föra in en träbit som var lite större än hålet (om möjligt) i just dessa fall och bygga med glasfiber mot den. Efter reparationen skulle träbiten sitta kvar inne i dubbelskrovet. Jag tror de hade en tråd igenom spacklet för att hålla träbiten på plats. Man vill ju inte att den ska släppa...

Jag har dock inte provat det själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm det som tidigare skrivits om glasfiberspackel.

skadan lagar du från utsidan

Slipa bort allt löst matrial. Gör en utkoning ca 10 cm runt skadan. är hålet så stort att det behövs något att laminera mot sätt dit något tex ett plaströr eller träbit som beskrivits ovan. Laminera med epoxi eftersom det är under vattenlinjen. Använd glasfiber som är avsett för epoxy. när det härdat slipa slät så att inget sticker utanför övriga botten. spackla med epoxy blandat med fylnadsmedel. slipa slät. måla över med ren epoxy. bottenmåla.

Nils Malmgren http://www.nilsmalmgren.se

tommy

bilden visar 4 st bottengenomförningar som jag satt igen från insidan. Plastade därefter likadant på utsidan. 

post-945-1394235179,2481_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du använda spackel så kolla om det går ihop med plasten du ska använda. jag köpte marine epoxy (2-komponents epoxyspackel, på CO) och lim på en marin butik. Började med att spackla, det blev hårt och bra. Plastade med glasfiber väv. Slutade med att det aldrig härdade. Gick visst inte så bra ihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...