Sunwindola 0 Postad 5 Augusti , 2007 Går i tankar om att byta ut vår Md5 mot något kraftigare. Vår båt är en Sunwind 26 med ett 110 drev. Fins det nån som har RIKTIGT BRA erfarenheter kring att använda befintligt 110-drev till ny motor som typ Vetus eller nåt? Jag är intresserad av synpunkter, åsikter, problem osv. Tacksam för alla svar men överlycklig för svar från någon livs levande refernes som gjort precis det bytet som jag vill göra! -ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 5 Augusti , 2007 Om dina gamla gejer fungerar och ser bra ut så tycker jag att du gör bäst i att byta hela paketet då du vet att du inte får några framtida problem, och sälj det gamla på blocket. Du kan få en bra slant för detta. Dessutom så kan det vara svårt att få det att stämma med propeller till 110s. Nanni brukar skicka med en glasfiberbädd till sina motorer då man byter både motor och drev. Det är bara till att såga bort den gamla bädden med en kap och slipa rent för att plasta fast den nya. www.kcmarinkonsult.se /Maxi95 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 5 Augusti , 2007 Juu, jag bytte MD5A mot en Kubota Beta 10 med S110 adapter, men använde den gamla S110 och propellern. Gjorde jobbet själva: en ganska enkel bolt-on övning. Resultat: mycket tillfredställande; 10 hk är lagom mera att båten orkar gå mot vind och vågor. Att behålla S110 och propellern förutsätter, att den nya motoren orkar jobba med de typiskt låga varvtal som MD5 använder; jämför hp/vridmoment-kurvorna. Titta gärna på min sajt http://personal.inet.fi/private/veneet-boats/ Senast ändrad av jussi_h | 05 augusti 2007 | 20:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 6 Augusti , 2007 Vad blev kostnaden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 7 Augusti , 2007 Motorn Kubota Beta 10 med S110 adaptersats var vid den tiden ¤ 4400.- ; Kubota Nanni, 10 hk/3000 rpm versionen med S110 adapter säljes här nu för ¤ 4000.-. Lite avgasslang, nya bränsleslangar, ny vakuumventil för kylvattenslangen, diverse smådelar, ca. ¤ 300.- Kranbil-killen tog ¤ 30.- för att lyfta motoren in i båten. Allt annat (ny bälg för S110 etc.) var något som hör till normalt underhåll, så jag räknade det ej. Tog själva ut den gamla MD5:n och monterade in Betan, så själva arbetet var gratis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser