MagnusManet 0 Postad 5 Augusti , 2007 Måste sätta nya pålar (både akterpåle och bryggpålar) Jag har tänkt att sätta varmgalvade rör ner i lerbotten för att sedan trä över paströr i större dimension, pumpa ur vattnet mellan plaströr och stålrör för at fylla med gjutcement. Är detta ett vettigt sätt att göra på? Alternativet är att hugga långa trästammar och köra ner dem i leran, men detta är bökigt och pålarna äts så småningom upp. Galvade rör är mer lätthanterliga att sätta ner och med plaströr och cement i bör de hålla tills nästa istid. Min fråga är var jag köper plaströr i dimension 20 cm diameter med ca 2m längd samt galvade stålrör (samma typ som vägskyltarna sitter med) Tacksam för alla tips och råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 5 Augusti , 2007 plaströr i dimension 20 cm köper du där man köper köper markrör för avlopp, annars har jag hört tips om att man kan använda tryckade pålar (telestolpar) som man yxar till nertill å sen fäster plåtvinklar i nederkant på pålarna med ett gångjärn eller liknande modell grov , dessa fungerar som hullingar , man slår ner pålarna i leran å sen när isen (om du har is) kommer så fäster hullingarna i leran å pålarna kommer aldrig upp, nere i leran så ruttnar inte pålarna heller., de sitter/håller längre än du lever iaf du borde kunna tillverka hullingar på galvade rör likagärna om du nu ska använda sånna, utan hullingar tror jag att pålarna kommer upp igen med tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagnusManet 0 Postad 5 Augusti , 2007 Absolut är en arsenikimpregnerad påle av gammal telestolpe förmodligen bäst. Problemet är att dessa är TUNGA som bly att hantera. Jag vill kunna sätta pålarna på max 2 personer. Idén med hulling längst ner är ju utmärkt! Skall definitivt använda mig av det. Vi har visserligen inte is särskilt ofta på västkusten nu för tiden ,men man vet aldrig... Plaströr hos VVS handlaren alltså...Då återstår bara varmgalvade stålrör i 5 - 10 cm diameter (samma typ som vägskyltarna har) minst 6 m långa. Jag funderar också på om det komer at gå att pumpa ur vattnet ur plaströret. Min bror är rädd för att det kommer sippra in från leran underifrån. Vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 5 Augusti , 2007 Får man fråga var, utsatt läge? havsband, inomskärs som du skall ha pålarna.Isen TAR!Mina är kraftledningsstolpar och de är nere över(under) tio meter botten! Fast det är dybotten förståss. Alla mina stolpar som jag slog/tryckte/pressade/jävlades ned för hand med 2 personer har inte hållit måtet. Vi jobbade på isen på vintern. Lättare.Så det blev kraftledn stolpar och en mudder/kran som fixade det.Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagnusManet 0 Postad 6 Augusti , 2007 Pålarna skall stå inomskärs i en relativ isfri skyddad vik på västkusten, i höjd med Tjörns sydspets, på Lövön Vid ren västan blåser det lite från sidan men det blir ingen sjö. Var kan man köpa galvade järnrör? Tror du verkligen isen tar pålarna om det sitter hullingar på dem de borde fästa grymt i leran (dyn). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagnusManet 0 Postad 6 Augusti , 2007 Tänkte bara förtydliga min modell ifall det är ngn som är intresserad. Pålen är försedd med medar längst ner för att öka stabiliteten i leran, Hullingarna är tjocka kvadratiska bitar plåt som svetsats fast i botten av stolpen. Jah har börjat fundera på om det inte är bättre attt fylla röret med cement och skippa plaströret på utsidan. Som det ser ut nu blir det en svag punkt i gränsskiktet mellan leran och vattnet. Då slipper jag dessutom att pumpa ur vattnet om jag svetsat tätt i botten. Hur starkt blir ett järnrör med cement i förresten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 8 Augusti , 2007 Magnus, jag tror inte på din metod.Försök dunka ner riktiga gamla telfonstolpar. Isen tar dem inte i förståne och du hade skyddat läge.Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 8 Augusti , 2007 Magnus, glömde säga att ett smalt järnrör kröker sig.Betongen spricker isär istället vidb öjpåkänning utan armering. Om inte hela betongstolpen går ner i vattnet så har du skapat en brottanvisning enligt din skiss.Dunka ner en riktig påle. Det kostar lite men det gör det andra också ooch du kommer att få göra om det. Tänk så här. Om dina funderingar skulle vara hållbara varför har ingen gjort så tidigare?Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skobedo 0 Postad 10 Augusti , 2007 Finns betong som du lägger i vattnet så slipper du pumpa ur det ur röret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kocksteward 0 Postad 8 Juli , 2009 Hej jag vet att frågan togs upp 2007. Pålning till förtöjning eller så kallade vrawar som det heter på Tjörbu, har fungerat runt Tjörn med omnejd i hundratalsår. Träslaget skall vara Al med barken kvar för att stå imot mask. Jag har satt ner tre vrawar med omkrets på ca 20 cm utan blod svett och tårar. Spetsa pålen tryck ner den tills den står lite stabilt, fäst en tamp runt pålen, gör två öglor ca 1,5 m upp lägg en tvärslå genom öglorna be en kompis hålla pålen kliv upp på tvärslån och hoppa ner den samtidigt som kompisen gungar pålen åt alla håll. Mina pålar var 3,60 långa, jag har hoppat ner dom ca 1,50. Isen tar styggast på pålarna, förr gjorde domsig jobbet att yxa bort isen runt pålen! Källa en gammal god vän som har satt hundratals pålar. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robban1977 0 Postad 28 Juli , 2012 Hej. Jag undrar om du hittade några galvade Stolpar och isåfall var? Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser