Jimpa1 0 Postad 4 Augusti , 2007 Hej! Dags att köpa en ny motor... Har bestämt mig för en 90 hk direktinsprutad 2-taktare.. Nu till min fråga, vilken ska man välja och varför?? Antar att dom är rätt likvärdiga men ändå intressant att höra era synpunkter, för och ev nackdelar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 4 Augusti , 2007 Hej, 1. Är vikten nåt som kan vara avgörande? Evinrude E-Tec 90 hk och Tohatsu 90 TLDI väger ca 143-145 kg. Mercury Optimax 90 hk väger ca 163 kg. 2. Har du alla fabrikaten på orten? Tänker mest på enkel tillgänglighet för service osv som du kan behöva så småningom. 3. Kolla vilka som har längst garanti. Kan ju vara bra med några års extra garanti om nån har det då det är ganska mycket elektronik i såna här motorer. 4. Har bara läst en test av Evinrude E-Tec 90 och den fick bra kritik. Optimax 75 hk (som är samma motor som 90 hk fast nedstrypt) har jag läst test på liksom Tohatsu 70 TLDI (som är samma motor som deras 90 hk fast nedstrypt). Om det är av värde ang Tohatsu 70 TLDI ansågs den kvick men drog mycket bensin på fullgas (som en 2-takt med förgasare) och var något över snitt på ljudnivån. Startrök. Ganska lätt med sina 143 kg. Optimax 75 hk hade bra acceleration och toppfart, låg bränsleförbrukning och fullt godkänd ljudnivå. E-Tec 75 ansågs ha mycket bra acceleration och höll farten bra på höga varv men inte riktigt lika bra på lägre varv. Minimala vibrationer och nästan rökfri. Godkänd förbrukning. Aningens lägre ljudnivå än Optimax. E-Tec har ju fördelen med att den inte behöver service förrän efter 3 år och har enkel vinterkonservering (via startnyckeln). Optimax och E-Tec är CARB 3-Star godkänd, Tohatsu 90 TLDI bara 2-Star så den är inte riktigt lika miljövänlig. Optimax 90 är Smartcraft kompatibel så du kan få lite mer finesser i instrumenten. E-Tec har I-Command som väl är nåt liknande som Evinrude numera har. Tohatsu tror jag inte har nåt motsvarande system. Det är skillnad i cylindervolym på motorerna som kan vara bra att veta om: Tohatsu 70/90 TLDI: 1267 cc Evinrude E-Tec 75/90: 1295 cc Mercury Optimax 75/90: 1526 cc Optimax 90 borde vara lite mer råstark p g av större cylindervolym. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimpa1 0 Postad 5 Augusti , 2007 Tack Bo för mycket bra info. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser