Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
adress

Vilken värmare passar bäst till en 19 fots segelbåt?

Rekommendera Poster

Jag undrar vilken värmare som ni rekommenderar till en liten ruffad segelbåt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara ställa frågan

Behöver man verkligen en värmare i en 19 fotare?

Ruffen är ju så liten så allt som tar plats är ett besvär. Om du seglar sommartid håller ju dessutom båten dagtid hygglig temperatur  av sig själv och nattetid minst vattnets temperatur som (jag antar att du med en så liten båt mest seglar innomskärs) sällan understiger 15 grader. Anser att värmare i en så liten båt bara är en sak till som kan krångla. Hade ingen värmare i min 33fotare och tyckte det gick utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här är egentligen inget svar på din fråga, men jag måste ändå berätta en liten historia från i våras.  En man i vår båtklubb, åttio år fyllda, hade problem med sin värmare i segelbåten.  Ja, sa han, antingen lagar jag värmaren eller så skaffar jag mig ett fruntimmer, för värme måste jag ju ha ombord.  Lång tystnad......nä, det får nog bli lagning av värmaren, annars blir man ju så rufsig i håret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Naturligtvis ska man ha värme i båten om det går. De som sällan använder båten brukar berätta att man inte behöver värme. Hur trevligt är det att ligga i en båt när det är 4, 5 grader utanför och lika i vattnet, en inte ovanlig nattlig temperatur runt midsommar? Det blir samma temperatur inne i båten. Hur många har 5 grader varmt hemma när de ska sova?

Med värme kan man utnyttja båten tidig vår och sen höst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med om att en värmare är otroligt skönt.

Har haft båtar både med och utan värmare.

Kan garantera att jag föredrar att hoppa ner i kojen och ha fått ur all fukt ur båten.

Jag har kört värmaren varje kväll i sommar när vi varit ute på havet även om tempen utomhus har varit tillräcklig.

En wallas 1300 tror jag borde vara tillräcklig även om en 1800 har möjligheten till en termostat som gör att den kan växla mellan hög/låg effekt.

MVH

Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tar inte dessa värmare upp onödigt mycket plats i en så pass liten båt? JAg använder en vanlig enkel spritdriven HeatPal i min 6 m Hydra (och i min 7 m snipa). Enkel, hyfsat billig, lätt att stuva undan när den inte används, drar ingen ström. Man måste bara tänka på att se till att den får tillräckligt med luft, men i varje fall i mina båtar är det så pass mycket springor o öppningar så det är inget problem.

http://www.exergon.se/view.php?artid=138 

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du ligger i hamn så kan du ha en elektrisk kupevärmare för bil med en liten fläkt. Komihåg att köpa en med en termostat. Sladden bör vara 25 m. Fläkten kan gå när du ligger i hamn så driver du ut kondens mm.

Ligger du i naturhamn så är ju en wallas bäst men den kräver ju 12 volt dvs ett batteri. En fotogenlampa av bra kvalite kostar ca 1000 - 1500 kronor. Bäst är en Steltonlyckta, dyra men väldigt snygga och bra. Men.. alla lyktor sotar lite.

Innan jag gjorde om värmen i min båt (jag har en Wallas 1800) så letatde jag upp två lagom stora stenar ca som en handboll elda på dem med gasolköket till dess att de var så heta att stänkte man en droppe vatten på dem fräste det bara till.Höll värmen mest hela natten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HeatPal är ett gott råd. Men man måste kunna ställa den någonstans där det absolut inte kan fara ner några sängkläder på den, det kan bli dödsolyckor av det.

Den är ju bra på det viset att man kan laga mat på den också!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en värmare i min 22-fotare som bestod av två tegelstenar! Jag la dem på gasolköket och värmde på en stund.

De behåller värmen väldigt fint och fungerar som element!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är allt gott att ha en värmare, även om båten är liten. Speciellt på våren och hösten och regniga sommardagar. Har haft både POD-värmare, Heatpal och kört med tegelstensmodellen (fast i omvänd ordning)i min havsfidra 20 fot. Fungerade bra alla systemen, men jag föredrar nog POD-värmaren, då den är fast monterad och har skorsten för avgaserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En skillnad mellan POD/Wallas och tex Heatpal är att de förstnämnda har sk sluten förbränning, avgaserna går ut genom ett avgasrör. Vid all förbränning bildas vattenånga/fukt, den blir kvar inne i båten när man eldar på med en Heatpal. Fast i en liten seglare med liten utombordare (ingen rejäl generator) är det nog bäst att ha en värme som inte kräver en massa ström.

Jag har kvar min Heatpal sen 20 år. Den har räddat mig flera ggr när andra lyxigare värmesystem har pajat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...