Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Snucke

Båtens längd med eller utan tillbehör?

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga!

Jag funderar på att skaffa ett nytt flytetyg men det jag klurar på är hur båtens längd räknas när det gäller 12 meters gränsen. Är det skrovets längd som gäller eller räknas tex badbrygga in? Om skrovet är 11.90 så går det ju bra men det är ju inte totallängden så att säga. Att det sedan sprocker på bredden är ju en annan sak...

Naturligtvis är det bästa att skaffa examina vilket jag förmodligen kommer att göra ändå men jag är nyfiken på regelverket.

Någon som kan upplysa mig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LÖA är det som oftast gäller, men dock inte alltid. Alltså Längden Över Allt. På svenska: Badplattforn, peken mm. räknas in i den totala längden. Ett fartyg som har 12 m (LÖA) och är 3.99 bred kallas för båt. Ett fartyg som har 12 m (LÖA) och är 4 m bred (eller bredare) kallas för skepp.

Om det är LÖA som gäller så brukar det stå angivet att det är just LÖA som avses. Om detta inte står angivet så kan man inte riktigt vara helt säker på om det är själva båtens längd i sig som gäller eller om det verkligen är LÖA som gäller. Det kan vara lite luddigt ibland och kan skilja lite beroende på tillverkaren. Detta gäller främst fritidsbåtar.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För ett par tre år sedan gick de flesta fabrikat över till att ange längden i LÖA istället för skrovlängd. Undrar om det inte finns någon europarekommendation som började gälla om just detta. Det finns dock en del norska fabrikat som fortfarande anger skrovlängd, eller t.o.m. LVL (längd i vattenlinjen) som de alltid har gjort.
Vips blev plötsligt en massa båtar ett par fot längre, och eftersom priset ofta ökar dramatiskt när fötterna blir fler så anammade tillverkarna detta väldigt snabbt. Samma båt blev en ny modell, ett par fot längre när peke och badbrygga räknades in. Och med en ny prislapp.

Tänk dock på att det är först när längden OCH bredden överstiger 12/4m som det är krav på lägst kustskeppare. Men som jag ser det bör Du ta det i alla fall, det är inte dumt att ha nautisk kompetens på minst den nivån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är hur bogspröt räknas. Klassiska sådana är ibland indragbara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar.

Det får bli en Fartygsbefäl klass 8 så man är på den säkra sidan om något händer. Det är som sagt aldrig fel med mer kunskaper.

/Snucke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...