Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
keihin

Båtbyte?

Rekommendera Poster

Hej på er!

Har fått lite små funderingar att byta båt! Har nu en Uttern 5000DC med en Suzuki 100-hästare som visserligen är väldigt fin men kanske inte riktigt rätt båt för mig? Har börjat snegla lite på en större styrpulpetare/walkaround typ Bayliner i stil med dessa: http://www.blocket.se/vi/12458504.htm?ca=2_s

http://www.blocket.se/vi/12721554.htm?ca=2_s

Finns det nån liknande med inombordare?

Jag vill ha en lite större dagtursbåt som tål lite sjö (djupare V? tycker min kan kännas lite stampig ibland), går dra lite vattenleksaker efter och som inte kostar så hemskt mycket mer än vad jag nu kan få för min Uttern. Behöver inte vara övernattningsbar och kapell/krypin är inte heller nåt krav.

Ge tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnmaster 5700 WA, Finnmaster 6600 eller tom. Finnmaster 6600 WA Exclusive?

Finnmaster 5700 har ett vansinnigt bra och bränslesnålt skrov och går väldigt bra i sjön i hela fartregistret. Den har för övrigt samma skrov som 5700 Open. Max 115 hk. Trailerbar för de flesta då båten väger 850 kg utan motor. Prisbilden är också väldigt överkomlig jämfört med motsvarande storlek, typ och fabrikat. Finns som begagnad till mycket bra priser.

Finnmaster 6600 WA har också ett otroligt bra skrov och är för sin storlek ganska bränslesnål. 6600 är ett ganska stort steg upp i både pris men också vad man får. Inte minst i utrymmet och naturligtvis gör båtens tyngd och längd det att det går ännu bättre i sjön än vad 5700 gör. Max 150 hk. Prisbilden är också väldigt överkomlig jämfört med motsvarande storlek, typ och fabrikat även om den är ganska mycket dyrare än vad 5700 WA är. Finns som begagnad.

Finnmaster 6600 WA Exclusive är exakt samma båt som 6600 WA, men med den skillnaden att grundutrustningen är mer omfattande. Skillnaden i pris är att den är 40.000 kr dyrare, men man får så mycket förbättringar och mer i utrustningsväg så att denna merkostnad är klart värt pengarna. Denna modell är helt ny för året 2007 och finns därför inte som begagnad ännu.

Alla tre modeller har en vindruta som går ut även på sidan (en rejält bra bit ut), så vindskyddet är väldigt bra och kapell ingår i grundpriset i samtliga modeller. Byggkvaliteten på Finnmaster båtarna är mycket hög så här är det mer smaken och ens egna önskemål som i stället får mestämma om man vill ha någon Finnmaster eller om man hellre vill ha något annat fabrikat.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det förresten någon här på Maringuiden som äger/har ägt någon av ovanstående modell och som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finnmastern går fetbort då den för det första var alldeles för dyr, jag är kommer nog att måsta hålla mig närmare 100 än 200 tkr, å för den andra var den ju ful som stryk. Jag vill ha mer en styrpulpetare, skrev WA bara pga. de Bayliner jag länkade till i första inlägget verkade kallas så trots att de mest liknar styrpulpetare?

Smugglern är mer en båt i min stil, men är de inte lite smala?

Tack för tipsen, ös på med mer!

Kan nämna att jag hemskt gärna skulle ha en Ryds 20 GTS (dock utan att ha provkört nån) men eftersom den kom först -06 (tror jag?) blir den ju för dyr...

Senast ändrad av keihin | 05 augusti 2007 | 09:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du tittat på dessa båtar någon gång.

Båda modellerna har sitt ursprung från en gammal konstruktion av den kände Don Aranow som är pappa till monga extrema skrov såsom cigarett och Formula. www.benotti.se www.hydrotechboats.se Dessa modeller byggs numera paralellt, och plastas av RS Plast & Båt service i Munkedal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, Smugglern är smal. 1.90 på bredden mäter den men går underbart i sjön!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja dom där Aranow-båtarna blir också för mycket pengar...vill helst inte lägga just nå mycket mer än jag får för båten jag har...och lite väl stor...max 24-25 fot...helst 18-22 typ...

Är det någon som har nån erfarenhet av dom där Bayliner som jag länkade till i första inlägget? Vet att det är ifrågasatt kvalitet men skroven brukar väl vara bra? (Är ju inte så mkt mer än skrov på dom där...) och dom brukar väl gå bra i sjön också?

Mata på med mera tips! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...